adexo3
۱۳۲۳۱۲۶
۱۹ نظر
۷۲۹۹
۱۹ نظر
۷۲۹۹
پ

عاقبت زنی که زاکانی را به بلژیک دعوت کرد

حالا ممکن است بگویند غربی ها دارند تبلیغات ضد ایرانی می کنند و لابی صهیونیسم چنین کرد و اپوزیسیون چنان! گیریم که همه این ها درست باشد - که هر کدام در مرتبت خود درست است - ولی فارغ از علت و مقصر، نتیجه و خروجی همین است که می بینیم: تصویری نامناسب از ایران! آیا کسانی که بر مصدر امور نشسته اند نباید یا نمی خواهند فکری به حال برند تضعیف شده ایران بکنند؟ باور کنید مردم ایران خسته شده اند از بس که کشورشان در جهان "غیرعادی" تصور می شود.

عصر ایران: شهردار تهران برای شرکت در یک نشست مرتبط با مدیریت شهری به بروکسل دعوت می شود. سپس جریان های سیاسی بلژیک از مقامات بروکسل و وزارت خارجه کشورشان انتقاد می کنند که چرا از شهردار پایتخت ایران و نیز یک شهردار از روسیه برای شرکت در این اجلاس دعوت شده است؟

عاقبت زنی که زاکانی را به بلژیک دعوت کرد

بعد از این انتقادات، وزیر محلی بروکسل، مسوولیت این اتفاق را به عهده می گیرد و استعفا می کند و هم اکنون نیز وزیر خارجه بلزِک برای استعفا تحت فشار است.

البته که دعوت از شهرداری رسمی یک شهر برای شرکت در اجلاس مرتبط با شهرداری، امری عادی است و بلژیکی ها دارند زیاده روی می کنند ولی جدا از جوسازی نامتعارف آنها درباره این دعوت - ولو مدعو، علیرضا زاکانی باشد - می توان این ماجرا را یک "نشانه" و یک "هشدار" دانست:

"نشانه" است از آن لحاظ که موقعیت نه چندان مطلوب کشورمان را دستکم در جهان غرب به تصویر می کشد. این که یک مقام رسمی پایتخت بلژیک، به خاطر پذیرایی از یک مقام رسمی پایتخت ایران در وضعیتی قرار بگیرد که گویا جرمی مرتکب شده و خودش هم بپذیرد و استعفا کند، نشان می دهد که چقدر جایگاه ما دچار ضعف شده است که یک دعوت عادی از ما برای یک نشست عادی، به چنین پیامدی منجر می شود.

عاقبت زنی که زاکانی را به بلژیک دعوت کرد

حالا ممکن است بگویند غربی ها دارند تبلیغات ضد ایرانی می کنند و لابی صهیونیسم چنین کرد و اپوزیسیون چنان! گیریم که همه این ها درست باشد - که هر کدام در مرتبت خود درست است - ولی فارغ از علت و مقصر، نتیجه و خروجی همین است که می بینیم: تصویری نامناسب از ایران!

آیا کسانی که بر مصدر امور نشسته اند نباید یا نمی خواهند فکری به حال برند تضعیف شده ایران بکنند؟ 
باور کنید مردم ایران خسته شده اند از بس که کشورشان در جهان "غیرعادی" تصور می شود. 

هی هم نگویید این گونه نیست و ببینید در ونزوئلا چقدر تحویل مان گرفتند تا شیعیان پاکستان دل شان می لرزد برای ایران. ونزوئلا و کوبا و پاکستان و عراق جای خود را دارند و آمریکا و اروپا و کانادا و استرالیا و ژاپن و چین هم جای خود.

نمی توان که بخش قدرتمند و ذی نفوذتر جهان را به هوای چند کشور کم اثر رها کرد کما این که برخی صاحب نامان کشورمان وقتی نیاز به معالجه در خارج دارند، مثلاً به لندن می روند نه کاراکاس.

و صد البته تقویت رابطه با همین کشورهای ضعیف تر نیز، بخشی از دیپلماسی است که باید انجام شود.

اما "هشدار" از آن جهت است که در این ماجرا، نام ایران در کنار نام روسیه قرار گرفته است و منتقدان گفته اند که چرا علاوه بر ایران، هیاتی هم از شهرداری کازان روسیه دعوت شده بود؟

این نگرانی وجود دارد که در آینده ای نه چندان دور، تبعات جنگ روسیه و اوکراین گریبانگیر ایران شود و در صورت شکست روسیه در جنگ یا توافق هایی مبتنی بر غرامت و ... پای ایران را هم به میان بکشند و بگویند چون تجهیزات ایرانی به طرف متجاوز فروخته شده بود، باید بخشی از غرامت نیز از جیب ملت ایران پرداخت شود (هر چند خود غربی ها در جنگ ۸ ساله عراق علیه ایران، انوع تجهیزات نظامی را به عراق متجاوز فروختند ولی استانداردهای دوگانه آنها، مانند چاقویی است که دسته خودش را نمی برد!).

به روسیه نیز نمی توان اعتماد کرد و گفت که اجازه نخواهد داد متحد امروزش به خاطر روابط کنونی، در آینده دچار مشکل شود. همین الان هم روسیه که محتاج حمایت ایران است و از تجهیزات ایرانی (که مسوولان تهران می گویند قبل از جنگ فروخته شده اند) بهره می برد، حاضر نشده هواپیمای جنگی سوخو ۳۵ به ایران بفروشد و همین دیروز یک روزنامه اسرائیلی هم مدعی شد که تل آویو و مسکو توافق کرده اند که اسرائیل به اوکراین سلاح ندهد و روسیه هم به ایران.
 

عاقبت زنی که زاکانی را به بلژیک دعوت کرد


معلوم نیست ادعای این روزنامه اسرائیلی چقدر درست است ولی دستکم تا الان این گونه بوده و روس ها از فروش تجهیزات جدی نظامی به ایران و از جمله سوخو ۳۵ که نیاز استراتژیک ایران است، خودداری کرده اند.

هشدار این است که هر اندازه در ماجرای تجاوز روسیه به اوکراین، نام ایران در کنار طرف متجاوز تکرار شود، هم به برند آسیب دیده ایران، لطمات بیشتری وار می شود و هم ایران را شریک تاوانی می کند که احتمالا روسیه  در آینده بابت تجاوزگری خود باید بپردازد. 

البته شاید هم تحلیل جدی مسوولان کشورمان این است که روسیه برنده مطلق جنگ خواهد شد و بعد از آن و بر خلاف همه تاریخ، نیکوسرشت خواهد شد و همراهی ایران را قدر خواهد دانست و جبران خواهد کرد و تهران شریک غنائم خواهد بود! 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      اگر به تاریخ گذاشته که همه چیز اثابت شده نگاهی گذرا داشته باشید متوجه خواهیم شد به روسیه نمی شود اعتماد کرد

    • ناشناس

      اخی شهردار نه زاکانی که از شهروشهردای جز رانت هیچی حالیش نیست

    • ب

      روس ها در همه ی مراکز تصمیم گیری کشور نفوذ دارند . و بدون شک هر وقت تصمیم بگیرد ضربه ی مهلکی به حقوق ملت ایران خواهد زد بطوریکه هم اکنون نیز چنین است .

    • ناشناس

      زاکانی برا حجاب بهشون طرح بده خخخخ

    • یزدان

      اون عکس العمل غرب بود که دیدید
      بین مردم ایران هم دیگه جایگاهی ندارید

    • ناشناس

      نگاه کن فکر کن در ایران چقدر خوب میشه زاکانی

    • ناشناس

      افرین به اینا میگن مسئول وظیفه شناس مسئولیت کارشون رو قبول کردند

    • ناشناس

      زاکانی رو بردن اونجا،‌پله برقی مترو اونجارو
      هم خراب کنه؟!

    • بهمن

      دیپلماسی ضعیف یعنی همین ،،،،؟؟!!!
      به روسیه نمی توان اعتماد کرد و در طول تاریخ خیانت های این کشور به ایران واضح و مبرهن هست،¡!!

    • ناشناس

      مملکت‌داران بیسواد ..چقدر مردم ایران بدبختند که ابنا ....

    • ناشناس

      حداقل بابودجه شهرداری چندجفت جوراب برای آن بانوان بی نوامی بردتاپاهایشان رابپوشانند. جناب پوششی.اگراین عکس درزمان روحانی گرفته شده بود الان کفن پوشان کفن فروش درخیابانهارژه می رفتند ووااسلاما سرمی دادند.مانندآن فردی که ازقم تاتهران پیاده روی وبخاطرچندتومان گران شدن قیمت مرغ درخواست اعدام روحانی راداشت ولی الان که قیمت مرغ سه برابرشده جیکش هم درنمی آید. یعنی باماباش هرچه خواهی کن؟؟؟؟

    • ناشناس

      راستی سوخو۳۵ چی شد.

    • ناشناس

      خوب استعفا بده.به زاکانی چه مربوطه.زاکانی مامریتش را انجام میده ی دوری هم میزنه میاد شاید دیگه همچین شرایطی پیش نیاد .والا

    • ناشناس

      بی آبرویی و بی اعتباری خیلی بده

    • ناشناس

      چه بودیم وچه شدیم واقعا

    • ناشناس

      اگه من جای اون زن بودم خودکشی میکردم

    • اف،ام

      بازی‌سیاسی،اونجا‌اروپا‌ست‌وحساب‌شده‌کار‌میکنن!
      همجوری،شکمی‌دعوت‌کرده‌وحالا‌‌باید‌جواب‌گو‌باشه!خودتی!
      ویزا‌را‌وزارت‌امور‌خارجه‌میده!
      بعد‌برای‌خراب‌کردن‌ایران!

    • رضا

      نوشته مملو از غربگدایی است: « بخش قدرتمند و ذی نفوذتر جهان»
      غربیها این همه جنایت می کنند چیزی نمی گی

    • بی نام

      سفر زاکانی با هزینه بیت المال چه مشکلی از مردم حل کرد. عکس زاکانی رو ببینید وقاحت و بی شرمی به روایت تصویر.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج