اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۲۵۴۸۲
۱۶۵۴
۱۶۵۴
پ

وقتی امام صادقی‌ها هم از دولت شاکی می‌شوند!

استاد دانشگاه امام صادق با ابراز تردید نسبت به تحقق پیش‌بینی‌ها در برنامه هفتم توسعه گفت: یکدستی در حکمرانی منشاء انحرافات اقتصادی است.

اطلاعات آنلاین: استاد دانشگاه امام صادق با ابراز تردید نسبت به تحقق پیش‌بینی‌ها در برنامه هفتم توسعه گفت: یکدستی در حکمرانی منشاء انحرافات اقتصادی است.

کامران ندری، تحلیلگر اقتصادی در نگاهی به برنامه هفتم توسعه گفت: به نظر من، خیلی بعید است اهدافی مانند کسب نرخ رشد ۸ درصد در ۵ سال آینده یا کاهش تورم محقق شود و بسیار آرمانی است. زیرا این برنامه از نگاه بالا به پایین تنظیم شده است.

وی با بیان اینکه «مسئولین کشور آن چه را در ذهن داشتند به لایه‌های پائین‌تر دیکته کردند و آنها بر اساس آن اعداد و ارقامی را ارائه دادند» ادامه داد: برای نمونه بعید می‌دانم سرمایه‌گذاری در حدی که در این برنامه بیان شده تحقق یابد. اصلاح نظام بانکی به آن شکلی که در این برنامه گفته شده محقق نخواهد شد. همچنین رشد اقتصادی در آن سطحی که در برنامه دیده شده اتفاق نمی‌افتد.

این استاد دانشگاه افزود: متاسفانه برنامه های اقتصاد ما دستوری است و نهادهایی که در تصمیم‌گیری اقتصادی نقش دارند نمی دانند که چه باید بکنند. مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست‌های کلی اقتصاد را ابلاغ می‌کند که گاه خیلی علمی و کارشناسی نیست. سیاست های کلی که از آن بیرون می‌آید و مبنای کار قرار می‌گیرد، به سرانجام نمی‌رسد.

وی با اشاره به نقش دولت در تدوین سند توسعه اظهار داشت: نقش دولت از ابتدا نیز منفعل بود یعنی با شعار یکدست شدن سرکار می‌آیند. افرادی که مستقل هستند منفعت کشور را می‌ببیند و منفعت فرد یا جناح خاصی را در نظر نمی‌گیرند، حذف این افراد به این معناست که نگاه کارشناسی برای آنها بی معناست!

ندری در پایان خاطرنشان کرد: در دوره‌هایی که این یکدستی وجود نداشت با همه انتقاداتی که در همان دوره‌ها وجود داشته، اقتصاد بهتر عمل کرده است. دوره آقای خاتمی را نگاه کنید، حتی دوره آقای روحانی را نگاه کنید با همه انتقاداتی که وجود داشت عملکرد اقتصاد بهتر بوده و مردم رفاه بیشتری داشتند. ولی در دوره‌هایی که یکدستی اتفاق افتاد منشا یکسری انحرافاتی در اقتصاد شد که اصلاح آن کار سختی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج