۱۳۲۵۸۱۹
۷۲۵
۷۲۵
پ

رپورتاژ آگهی

بررسی روش‌های ساخت فروشگاه اینترنتی برای همه

در این مقاله بهترین روش‌های داشتن یک فروشگاه اینترنتی موفق را یاد می‌گیرید.

بررسی روش‌های ساخت فروشگاه اینترنتی برای همه

یک سریال کمدی به نام «دوستان» یا FRIENDS هست که کمتر کسی پیدا می‌شود ندیده باشد. حتی اگر ندیده باشید، حتماً اسمش به گوشتان خورده است. حالا این که فرندز چه ربطی به ساخت فروشگاه اینترنتی دارد را کم کم متوجه می‌شوید.

این سریال ۶ شخصیت اصلی دارد و آخرین قسمت آن هم سال‌ها پیش پخش شده است. اما ما امروز می‌خواهیم پس از سال‌ها، قسمت جدیدی را به این سریال اضافه کنیم. در این اپیزود می‌بینیم که چطور هر کدام از این شخصیت‌ها در طی این سال‌ها به فکر ساخت فروشگاه اینترنتی افتادند و هرکدام برای ما از روش‌های راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود صحبت می‌کنند.

(اگر سریال را ندیده‌اید هم هیچ اشکالی ندارد! کافی است تصور کنید که قرار است از تجربه ۶ نفر برای ساخت فروشگاه آنلاین خود استفاده کنید.)

لینک منبع این مطلب آموزشی: https://www.novin.com/blog

ساخت فروشگاه اینترنتی برای هر کالا

در این قسمت بررسی می‌کنیم که هر شخصیت سریال، قبل از ساخت فروشگاه اینترنتی خود، مشغول چه کاری بوده و الان چطور ایده خود را در اینترنت می‌فروشد.

بررسی روش‌های ساخت فروشگاه اینترنتی برای همه

همانطور که این ۶ نفر توانستد ایده‌های خود را عملی کنند، شما هم می‌توانید. فرقی نمی‌کند که محصول‌تان فیزیکی است یا دیجیتالی؛ کافی است روش‌های ساخت سایت فروشگاهی را یاد بگیرید و دست به کار شوید.

خرید هاست و دامنه – پیش‌زمینه شروع

اولین کاری که برای ساخت هر سایتی باید انجام بدهید، خرید هاست و دامنه است. اینجا به طور خیلی خلاصه برایتان توضیح می‌دهیم که هاست و دامنه به چه می‌گویند و چرا باید آن‌ها را بخریم.

هاست و دامنه اصلا چه هستند؟

از زبان «جویی» می‌شنویم:

«به نظر من، سایت یعنی پیتزا، هاست یعنی پیتزا فروشی و دامنه هم یعنی اسم پیتزا فروشی.»

جویی مثال خیلی خوبی زده است. اگر بخواهیم در سطح وب، برای خود یک مغازه داشته باشیم و محصولی در آن بفروشیم به یک فضا احتیاج داریم که به آن «هاست» می‌گویند.

همچنین، این مغازه باید یک اسمی هم برای خود داشته باشد، که به آن «دامنه» می‌گویند.

مثلاً سایت نوین را در نظر بگیرید www.novin.com

در این مثال novin، نام دامنه و.com پسوند دامنه است.

انواع روش‌های ساخت فروشگاه اینترنتی

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، زندگی همه را زیر و رو کرده است. دیگر باید قبول کنیم که خرید و فروش به شکل سنتی، کم‌کم برای خیلی از ما جذابیت‌اش را از دست داده است.

این را از کجا می‌شود فهمید؟ از آنجایی که حتی کسانی که سال‌ها به صورت سنتی در بازار مشغول به فروش بودند، الان برای خود سایت زده‌اند! البته جای تعجب هم ندارد... اگر ذره‌ای باهوش باشید، شما هم زودتر دست به کار می‌شوید.

برگردیم به بحث اصلی خودمان... یعنی بررسی انواع روش‌های ساخت فروشگاه آنلاین که قرار است در این بخش با آن‌ها آشنا شویم.

۱. ساخت فروشگاه اینترنتی با سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)

وقتی از مانیکا پرسیدیم که چرا تصمیم گرفت وب‌سایت فروش کتاب‌های آشپزی خود را با استفاده از این روش بسازد، گفت:

«راستش را بخواهید من عاشق این هستم که خودم همه چیز را کنترل کنم و به بهترین شکل ممکن انجامش دهم... پس طبیعی است که این روش را انتخاب کنم. من ترجیح دادم زمانم را صرف یادگیری کار با سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) کنم و در نتیجه فروشگاه اینترنتی‌ام را خودم بسازم.»

در این روش، هر ویژگی‌ای که بخواهید را می‌توانید با استفاده از افزونه‌های وردپرسی، به سایت‌تان اضافه کنید. مثلاً می‌توانید یک فرم ثبت‌نام در سایت خود قرار دهید، به صفحه اصلی سایت خود اسلایدر اضافه کنید، دکمه‌های اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید و ...

انواع سیستم‌های مدیریت محتوا

وقتی صحبت از انواع سیستم‌های مدیریت محتوا می‌شود، اول از همه یاد وردپرس میفتیم. طبیعی هم هست، بیش از یک سوم سایت‌های دنیا به وسیله این CMS بوجود آمده‌اند. البته به جز وردپرس، CMS‌های جوملا و مگنتو هم در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب با خودتان است. مزیت این روش، آن است که بسیار کم‌هزینه‌تر از دو روش دیگر برایتان تمام می‌شود... که همین موضوع هم در میزان محبوبیت این روش بی تأثیر نیست.

مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس

بگذارید از کسی که تجربه استفاده از این CMS را داشته است بپرسیم که چه مراحلی را طی کرد تا فروشگاه اینترنتی‌اش آماده شد؟ مانیکا: «خب من مراحلی که رفتم را در قالب یک لیست برایتان آماده کرده‌ام.»

بررسی روش‌های ساخت فروشگاه اینترنتی برای همه

۲. ساخت فروشگاه اینترنتی با فروشگاه‌ساز‌ها

همین الان به طور قطعی می‌گوییم که ۸۳% از شما‌هایی که در حال خواندن این مقاله هستید، می‌توانید با فروشگاه ساز‌ها به راحتی کار کنید و فروشگاه آنلاین خود را بسازید. اما قبل از این که در این بحث عمیق‌تر شویم ابتدا باید بدانیم که فروشگاه ساز دقیقاً چیست و چطور کار می‌کند.

فروشگاه ساز چیست؟

فروشگاه ساز یک ابزار است که به ساده‌ترین حالت ممکن به شما کمک می‌کند تا بدون این که به مهارت خاصی (مثل برنامه‌نویسی) نیاز داشته باشید، وب‌سایت خود را بسازید.

مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی با فروشگاه ساز‌ها

«چندلر» سایت خود را با استفاده از همین روش ساخته است و بسیار هم راضی به نظر می‌رسد. برای همین از او کمک خواستیم. او هم برای چند دقیقه شوخی را کنار گذاشت و به سوالات ما با جدیت تمام پاسخ داد!

چندلر مسیری که طی کرده بود را در ۸ مرحله توضیح داد:

مرحله اول: در شروع کار باید بهترین فروشگاه ساز را انتخاب کنید. (در بخش بعدی مقاله، چند فروشگاه ساز معرفی خواهیم کرد)

مرحله دوم: هر فروشگاه ساز، پلن‌های اشتراکی متفاوتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما باید طبق نیازی که از یک فروشگاه ساز دارید، بهترین پلن اشتراکی را خریداری کنید و به طور ماهانه یا سالانه مبلغی را به آن فروشگاه ساز بپردازید.

مرحله سوم: در این بخش باید یک نام دامنه برای فروشگاه خود انتخاب کنید و آن را به ثبت برسانید.

مرحله چهارم: سپس باید، قالب سایت مورد نیاز خود را از بین قالب‌های آن فروشگاه ساز، انتخاب کنید.

مرحله پنجم: حالا نوبت شخصی‌سازی قالب رسیده است. (اضافه کردن لوگو، آدرس و شماره تلفن، انتخاب فونت نوشته‌ها و ...)

مرحله ششم: در این مرحله باید، محصولات خود را در سایت درج کنید.

مرحله هفتم: بعد از آن باید روش‌های پرداخت و ارسال را مشخص کنید.

مرحله هشتم: و در نهایت، بعد از تست نهایی سایت و رفع مشکلات آن، فروشگاه اینترنتی خود را منتشر کنید.

اما بهترین فروشگاه ساز‌ها کدام‌اند؟

حتماً سری به گوگل بزنید و «بهترین فروشگاه سازها» را سرچ کنید... آنقدر گزینه‌های زیادی جلو پای شما می‌گذارد که واقعاً گیج می‌شوید. به همین دلیل سعی کردیم چند فروشگاه سازی که بسیار محبوب هستند را خودمان پیدا کرده و به شما معرفی کنیم:

  • پرتال
  • وبزی
  • شاپفا
  • بیدُک
  • ایران‌سرور

البته نمونه غیر ایرانی این فروشگاه ساز‌ها به نام «Wix» وجود دارد که برای کسب و کار‌های کوچک کاملاً مناسب است.

اما اگر فروشگاه بزرگی داشته باشید و حسابی بیزنس‌تان اسم در کرده باشد چه؟ باز هم می‌توانید به تنهایی از پس تمام کار‌های فروشگاه اینترنتی خود بر بیایید؟ معلوم است که نه! روش آخر برای شما مناسب‌تر از باقی روش‌ها است.

۳. طراحی سایت فروشگاهی

ساخت فروشگاه اینترنتی از این روش به درد کسب‌وکار‌های بزرگ میخورد، چون این روش، زمان‌بر و هزینه بر است که با مهم‌ترین مزیت‌اش گره خورده؛ یعنی ساخت صفر تا صد وب‌سایت توسط برنامه‌نویس‌های حرفه‌ای!

در نتیجه شما باید از موفقیت کسب‌وکار خود مطمئن باشید و بتوانید از پس هزینه‌های طراحی سایت هم بربیایید.

بررسی روش‌های ساخت فروشگاه اینترنتی برای همه

توجه داشته باشید که تمام این مراحلی که گفته شد باید در حضور تیم برنامه‌نویسی و مشورت با آن‌ها تصمیم‌گیری شود، خودتان همیشه صاحب سایت هستید و از لحاظ امنیت و سئو سایت هم مشکلی نخواهید داشت. در ادامه، پیشنهاد می‌کنم مقاله زیر را مطالعه کنید:

اطلاعات تکمیلی روش‌های راه اندازی فروشگاه اینترنتی در وبلاگ نوین

کدام روش برای راه اندازی سایت فروشگاهی بهتر است؟

یعنی مزایا و معایب هریک از این روش‌ها را بدانید و سپس از آن‌ها استفاده کنید.

سیستم مدیریت محتوا را به کسی پیشنهاد می‌کنیم که:

  • دلش می‌خواهد همه چیز تحت کنترل او باشد.
  • ترسی از تکنولوژی ندارد.
  • می‌تواند برای ساخت فروشگاه اینترنتی خود زمان بگذارد.

فروشگاه ساز‌ها را به کسی پیشنهاد می‌دهیم که:

  • خیلی از تکنولوژی سر در نمی‌آورد.
  • می‌خواهد به سرعت، یک فروشگاه اینترنتی بسازد.
  • در ساخت سایت فروشگاهی خود به کمک احتیاج دارد.
  • می‌خواهد به راحتی بتواند ظاهر فروشگاه خود را تغییر دهد.

طراحی سایت فروشگاهی را به کسی پیشنهاد می‌دهیم که:

  • از جایگاه کسب‌وکار خود نسبتاً مطمئن است.
  • از پس هزینه‌های تیم فنی بر می‌آید.
  • می‌خواهد صفر تا صد فروشگاه اینترنتی‌اش را با سلیقه خودش بسازد.

حالا می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید. اما هر روشی که انتخاب کنید، بدون تبلیغات هیچ است...

پایان

امیدواریم، همانقدر که ما از نوشتن این مقاله لذت بردیم، شما هم لذت برده باشید. در این مقاله انواع روش‌های ساخت فروشگاه اینترنتی را بررسی کردیم و یادگرفتیم که کدام روش برای چه افرادی مناسب‌تر است. همچنین تعدادی سایت فروشگاهی موفق را معرفی کرده و مزایای آن‌ها را باهم مرور کردیم. از شما می‌خواهیم که حتماً سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید.

در پایان هم پیشنهاد میکنیم اگر به دنبال یادگیری کامل راه اندازی سایت هستید، حتما سری به لینک زیر بروید و سرفصل‌های دوره نوین را بررسی کنید.

سرفصل‌ها و ثبت نام در دوره راه اندازی فروشگاه اینترنتی - نوین

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج