۱۳۲۷۲۳۲
۳۱۸۲
۳۱۸۲
پ

محتوای حمایت‌شده

آشنایی با انواع روش‌ های درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان یکی از درمان‌های نوین در حوزه دندان پزشکی است که امروزه مورد استفاده پزشکان قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با این روش جدید بهتر است در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بسیاری از افراد جامعه حداقل یک بار در عمر خود احتیاج به درمان ریشه دندان پیدا می کنند و نیاز پیدا می کنند که یک مرکز دندانپزشکی معتبر را برای خود پیدا کنند. به همین دلیل در این فرصت قصد داریم به معرفی یکی از بهترین مراکز دندانپزشکی برای درمان ریشه دندان بپردازیم.

مشکلات شایع در ریشه دندان ناشی از فشار، عفونت و پوسیدگی دندان است و باعث می شود درد های شدیدی را در ریشه دندان برای فرد به وجود بیاورد. اگر در وقت مقتضی ریشه دندان خود را درمان نکنید، مشکلات مجدد در آینده به همراه درد های دو چندان، آسایش شما را مختل می کند و انجام زندگی روزمره را برای شما غیر ممکن می کند. این شیوه درمان به جهت حفظ دندان طبیعی است.

عروق اصلی و اعصاب دندان در یک بافت نرم قرار گرفته اند که محل آن کانال های ریشه دندان است. در اصطلاح به این بافت نرم پالپ می گویند که هنگامی که دچار عفونت شود، فرد نیاز به درمان ریشه دندان پیدا می کند. می توان گفت زمانی که دندان فردی درگیر عفونت همراه با پوسیدگی شود، تنها راه کمک درمان ریشه آن است.

آشنایی با انواع روش‌ های درمان ریشه دندان

برای مشاوره با دکتر علیرضا میرزایی همین حالا تماس بگیرید.

۰۹۳۸۳۸۰۱۵۳۴

درمان ریشه به این صورت است که ابتدا دندانپزشک بافت خراب را از ریشه دندان خارج می کند. سپس کانال های ریشه دندان تمیز می شوند و حفره های خالی به وجود آمده با مواد پر می شود. برای درمان از بی حسی موضعی استفاده می شود و میزان موفقیت آن بیش از ۹۰ درصد است.

معمولاً عفونت ایجاد شده در پالپ دندان به علت ترک، شکستگی، آسیب دیدگی و پوسیدگی های عمیق است. از نشانه های این عفونت حساسیت دندان به دمای مایعات، خرابی قابل مشاهده دندان، تورم و درد در ناحیه فک و لثه است که با مشاهده آن باید ریشه دندان را درمان کرد.

آشنایی با انواع روش‌ های درمان ریشه دندانآشنایی با انواع روش‌ های درمان ریشه دندان

منظور از ریشه دندان چیست؟

پیش از آن که به پروسه درمان ریشه دندان بپردازیم، می‌بایست ریشه دندان را به اختصار توضیح دهیم. در مرکز و هسته دندان هر شخص یک بافت نرم وجود دارد که این بافت در علم پزشکی با عنوان پالپ شناخته می‌‌شود. این بافت نرم، محل قرارگیری قسمت‌های مختلف مانند عصب رگ‌های خونی و نوعی از بافت‌ها است. مجموع این عصب‌ها و بافت‌ها را اصطلاحاً ریشه دندان می‌نامند. هر دندان می‌تواند حاوی 1 الی 3 ریشه باشد. به طور مثال، دندان‌های آسیاب افراد عمدتاً از 3 کانال برخوردار بوده که به آن‌ها دندان‌هایی با 3 ریشه نیز گفته می‌‌شود.

درمان ریشه دندان، چه زمانی انجام می شود؟ (درمان ریشه دندان در چه شرایطی تجویز می شود؟)

هدف از درمان ریشه دندان آن است که دندان به‌صورت کامل در دهان افراد زنده باقی بماند. همچنین با انجام این پروسه درمانی، فرد از درد جویدن و نوشیدن مواد غذایی رها شده و از لبخندی زیبا بهره‌مند می‌شود. حال سؤالی که ایجاد می‌شود این است که چه زمان می‌بایست برای درمان ریشه درمان اقدام صورت گیرد؟

هنگامی‌که باکتری‌ها و میکروب‌ها بتوانند تا ریشه دندان نفوذ کنند، این قسمت با مشکلات عفونی مواجه شده و نیاز به درمان پیدا خواهد کرد. از نشانه‌های نفوذ عفونت به عصب و ریشه دندان می‌توان به مواردی نظیر احساس درد در هنگام جویدن اشاره داشت. توجه داشته باشید که اگر برای درمان ریشه دندان به‌موقع اقدام نکنید، ریسک گسترش عفونت و خرابی سایر نواحی افزایش خواهد یافت. به همین دلیل می‌بایست نشانه‌های خرابی دندان را جدی گرفته و در اسرع وقت به دندان‌پزشکان مراجعه کرد.

آیا درمان ریشه دندان همان عصب‌‎کشی است؟

درمان ریشه دندان یا عصب‌کشی، هر 2 به یک معنای واحد هستند. در طول این فرآیند درمانی، ریشه یا همان عصب خارج شده و فضای خالی ناشی از این اقدام، با مواد مخصوص پر می‌شود. می‌توان گفت که عصب‌کشی قسمتی از پروسه درمان ریشه دندان بوده و یکی از حساس‌ترین مراحل آن محسوب می‌شود. این مرحله به دقت و مهارت بالایی نیاز داشته و می‌بایست توسط باتجربه‌ترین متخصصین صورت گیرد.

انواع روشهای درمان ریشه دندان

همان‌طور که اشاره شد، درمان ریشه یک پروسه دندانپزشکی است که برای از بین بردن عفونت از داخل دندان صورت می‌گیرد. این اقدام می‌تواند از گسترش عفونت جلوگیری کند. پزشک معالج ممکن است بر اساس وضعیت دندان فرد بیمار، روش‌های متفاوتی را انتخاب کند. انتخاب این روش ارتباط مستقیمی با وضعیت دندان فرد متقاضی دارد. در ادامه با مهم‌ترین روش‌های درمان ریشه آشنا خواهید شد:

درمان اصلی ریشه – عصبکشی دندان (Endo)

Endo یا همان عصب‌کشی دندان یک شیوه درمانی است که در طی آن پزشک با ایجاد دسترسی به فضای پالپ دندان، ریشه را خارج کرده و داخل کانال دندان را پاک‌سازی و ضدعفونی می‌کند. مراحل این شیوه درمانی به شرح زیر هستند:

  1. بررسی میزان آسیب‌دیدگی دندان با کمک رادیولوژی
  2. اعمال بی‌حسی موضعی در جلسه درمان
  3. بررسی پوسیدگی‌ها و تخلیه بافت عفونی دندان
  4. تمیز کردن کانال ریشه
  5. ترمیم دندان و اعمال روکش دندان

آشنایی با انواع روش‌ های درمان ریشه دندانآشنایی با انواع روش‌ های درمان ریشه دندان

جراحی اپیکو (Apicoectomy)

این تکنیک درمانی در شرایطی کاربرد دارد که فرآیند درمانی اندو، نتایج لازم را ایجاد نکند. در چنین شرایطی، برای جلوگیری از باقی ماندن عفونت و التهاب در دندان فرد، پروسه اپیکوکتومی (جراحی ریشه دندان) آغاز می‌گردد. اپیکوکتومی یک روش جراحی میکروسکوپی محسوب شده و تحت بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد. در طول این روش، مراحل زیر انجام می‌شوند:

  1. استخراج نوک ریشه دندان
  2. استفاده از مواد پرکننده برای آب‌بندی کانال

درمان مجدد ریشه - عصبکشی مجدد (re - Endo)

این روش درمانی شباهت‌های بسیاری با جراحی اندو دارد. این روش درمانی هنگامی تجویز می‌شود که پس از پر کردن دندان، ناحیه هدف درمان به عفونت مبتلا شده باشد. در این شرایط پزشک می‌بایست ماده قدیمی، روکش دندان و هر مانع دیگر در فضای پالپ را برداشته و اقدامات لازم را برای ضدعفونی و مهروموم مجدد دندان انجام دهد.

درمان پست کور

پست کور یا همان (Post and Core) یک شیوه درمان ترمیمی در دندانپزشکی است که در برخی از شرایط پس از انجام عصب‌کشی نیاز می‌شود. در شرایطی که قسمت قابل‌ توجهی از ساختار دندان برداشته و حذف می‌شود، برای حفظ و پشتیبانی روکش دندان، درمان پست کور صورت به کار می‌رود. این قسمت از ظاهری مشابه با تاج دندان برخوردار بوده و بر روی دندان قرار می‌گیرد.

درمان پست فایبر

این شیوه ترمیمی در شرایطی کاربرد دارد که بخش زیادی از دندان از بین رفته و پزشک قادر نباشد دندان را پر کند. در چنین شرایط می‌توان از پست فایبر استفاده کرد. پست دندان یک قسمت استوانه‌ای شکل است که در داخل دهان و بر روی تاج دندان قرار می‌گیرد. پست فایبرهای مدرن که با جنس‌ فایبر ارائه می‌شوند، با محیط دندان سازگاری کافی داشته و از اعمال فشار مستقیم بر روی ناحیه تخلیه‌شده جلوگیری می‌کنند. در خصوص مزایای فایبر پست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افزایش و ارتقا مقاومت دندان
  2. کاهش ریزش دندان
  3. عدم استفاده از ایمپلنت
  4. افزایش استحکام

مراقبت های لازم بعد از درمان ریشه دندان

بعد از درمان ریشه دندان، درد ناحیه به میزان قابل ‌توجهی کاهش می‌یابد. این مسئله به منزله آن نیست که باید بیخیال دندان و نکات مراقبتی آن شوید. شما می‌بایست پس از تکمیل فرآیند روند درمان، به مراقبت‌های توصیه ‌شده پزشک خود توجه داشته باشید. برخی از این دستورالعمل‌های مراقبتی به شرح زیر هستند:

  1. عدم خوردن مواد غذایی در ۱ الی ۲ ساعت نخست
  2. عدم مصرف میوه‌ها و غذاهای سفت تا هنگامی‌که دندان پر نشده باشد.
  3. مصرف به هنگام و منظم داروهای تجویزی
  4. استفاده از مسکن‌های تجویزشده و پرهیز از مصرف خودسرانه داروها
  5. عدم استفاده از نخ دندان تا هنگام بهبودی کامل

به تأخیر انداختن درمان ریشه دندان چه عوارضی به دنبال دارد؟

بسیار مهم است که در زمان تجویز درمان ریشه دندان، در اسرع وقت برای آن اقدام کنید. عدم توجه به تجویز و توصیه پزشک می‌تواند مواردی مانند گسترش عفونت را در ناحیه دهان و دندان به دنبال داشته و حتی در برخی از شرایط شما را با ریسک بیماری‌های عفونی و خطرناک مواجه سازد.

عدم تخلیه به‌موقع عفونت، می‌تواند موجبات مرگ دندان و نیاز به کشیدن آن را فراهم آورد. همچنین در صورت عدم درمان به‌موقع، احتمال تشدید درد وجود خواهد داشت. توجه داشته باشید که مصرف خودسرانه داروهای مسکن می‌تواند عوارض جانبی زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد.

تا چه مدت پس از درمان ریشه دندان، نباید چیزی خورد؟

در شرایطی که پس از درمان پانسمان اعمال شده باشد، می‌بایست تا 2 ساعت اول درمان، از جویدن غذا خودداری کنید. هرگز تا زمان اعلام شده توسط دکتر، از غذاهای سفت و ترد، تنقلات، شکلات و آبنبات استفاده نکنید. توجه داشته باشید که تبعیت از دستورالعمل‌های اعلام‌شده می‌تواند در نتایج درمان تا حد چشم‌گیری تأثیرگذار باشد.

 

آشنایی با انواع روش‌ های درمان ریشه دندان

دندانپزشکی دکتر علیرضا میرزایی

  • جراح دندانپزشک
  • مدرس ‌‌پژوهشگر
  • دانش آموخته لیزر از دانشگاه RWTH آخن آلمان
  • مدرس رسمی بخش لیزر دانشگاه RWTH آخن آلمان
  • پژوهشگر مرکز تحقیقات لیزر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • مشاور عالی بخش لیزر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
  • مدرس ارشد کمپانی Dentsply Sirona در ایران

خدمات:

  • جراح دندانپزشک و متخصص لیزر در دندانپزشکی
  • جراحی لثه با لیزر بدون نیاز به بخیه و بدون خونریزی
  • درمان ریشه (عصب کشی )با لیزر
  • لیفت لثه با لیزر
  • لمینیت های سرامیکی – دندانپزشکی زیبایی
  • دندانپزشکی بدون درد
  • اصلاح لیزری طرح لبخند
  • کلینیک درمان درد با لیزر
  • طراحی لبخند هالیودی
  • ایمپلنت فوری
  • ایمپلنت یک روزه
  • بازسازی کامل فک با ایمپلنت و لمینیت سرامیکی
  • کاشت دندان با ایمپلنت

آشنایی با انواع روش‌ های درمان ریشه دندان

همین حالا تماس بگیرید.

۰۹۳۸۳۸۰۱۵۳۴

آشنایی با انواع روش‌ های درمان ریشه دندان

نمونه های بیشتر را از اینستاگرام دنبال کنید.

@dralirezamirzaie

آشنایی با انواع روش‌ های درمان ریشه دندان

تهران، الهیه، میدان تختی، نبش هفدهم تختی، پلاک ۸، واحد ۲۰۴

سوالات متداول

درمان ریشه بهتر است یا کشیدن دندان؟

در صورت درمان ریشه دندان چند سال بیشتر برای شما کار خواهد کرد اما در صورت آبسه ممکن است بهتر باشد آن را بکشید.

درمان ریشه نیاز به بیهوشی دارد؟

معمولا با بی حسی موضعی و آرام بخش انجام می شود و نیاز به بی هوشی عمومی ندارد.

آیا می‌توانم بعد از درمان ریشه قهوه بخورم؟

بهتر است تا قبل از برطرف شدن بی حسی و التهاب از نوشیدن مایعات گرم خودداری کنید.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج