اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۳۰۷۵۷
۲۲۳۸
۲۲۳۸
پ

نه شب یلداست نه عید اما از «تو» یاد می‌کنیم!

مادر سینما و تلویزیون کشورمان بود با لهجه شیرین شمالی؛ اغلب نقش‌هایش به طنز می‌خورد حتی در کارهای جدی هم با چهره مهربان و لهجه زیبایش بیشتر بیانگر شادی بود.

ایسنا: مادر سینما و تلویزیون کشورمان بود با لهجه شیرین شمالی؛ اغلب نقش‌هایش به طنز می‌خورد حتی در کارهای جدی هم با چهره مهربان و لهجه زیبایش بیشتر بیانگر شادی بود.

۱۴ سال قبل در چنین روزهایی در حالی چشم از دنیا فروبست که بی‌قرار رفتن دوست هنرمندش بود و به فاصله‌ای خیلی کوتاه پس از مرگ پروین سلیمانی، بازیگر فقید کشورمان در سالروز تولد مرحوم سلیمانی به سوی او پرکشید.

فرخ‌لقا هوشمند با نام اصلی فرخ‌لقا پوررسول زاده، هنرمند مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان در چنین روزی در ۸۰ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

به بهانه سالروز درگذشت این هنرمند فقید بار دیگر به مرور خاطراتی از او در قاب تصویر و نمایش می‌پردازیم.

فرخ‌لقا هوشمند در سال ۱۳۰۷ در رشت به دنیا آمد. او به واسطه پدرش که نویسنده و کارگردان باسابقه تئاتر بود، از همان کودکی با تئاتر آشنا شد. او بازی در تئاتر را از سال ۱۳۲۴ تا سال ۱۳۳۵ در گیلان و سپس در تهران تا سال ۱۳۴۲ ادامه داد.

هوشمند بازی در سینما را سال ۱۳۳۶ با ایفای نقش کوتاهی در «نردبان ترقی» با همکاری پرویز خطیبی آغاز کرد. این بازیگر اولین بار اواخر دهه‌ی ۴۰ بود که در سریالی با نام «سرکار استوار» نقش‌آفرینی کرد.

او در طول سال‌های عمرش در بیش از ۸۰ سریال و فیلم سینمایی بازی کرد.

نه شب یلداست نه عید اما از «تو» یاد می‌کنیم!

فرخ لقا هوشمند در سریال «مدرسه مادربزرگ ها»

«کوچک جنگلی»، «لبخند زندگی»، «عیاران»، «داستان یک شهر»، «خانه به خانه»، «مدرسه مادربزرگ‌ها»، «سوخته‌دلان»، «تهران ۱۱»، «دردسر بزرگ»، «سایه‌ها»، «چراغ جادو»، «قصه‌های شهرک»، «دختران» و «مامان آفاق» از مجموعه‌های تلویزیونی بودند که فرخ‌لقا هوشمند در آنها هنرنمایی کرد.

آخرین همکاری اش در تلویزیون مربوط به سال ۸۲ و بازی در سریال «بانکی‌ها» به کارگردانی مهدی مظلومی می شد.

فرخ لقا هوشمند سال های پایانی عمرش را دور از هنر گذراند. او بعد از سکته مغزی که داشت به گفته خودش دیگر کم حافظه شده بود و توانایی حفظ کردن دیالوگ‌ها را نداشت.

او در زمان حیاتش بارها به خبرنگاران گفته بود که برای هنر این مملکت خیلی زحمت کشیده است و عاشق بازیگری بود. هوشمند می‌گفت: «آنقدر نقش بازی کرده‌ام که همیشه دوستان به من می گفتند چطور به خانه‌داری، بچه‌داری، سینما، تئاتر و تلویزیون می‌رسی و من همیشه می‌گفتم وقتی عشق و علاقه به کار باشد کافی است.» 

نه شب یلداست نه عید اما از «تو» یاد می‌کنیم!

دو سال قبل از درگذشتش به بهانه فرارسیدن روز مادر به دیدارش رفته بودیم.

او گله‌مند بود از بی مهری‌ها و از اینکه کسی دیگر سراغش را نمی گیرد. می‌گفت: مگر شب یلدا یا عید و ماه رمضان باشد که یادی از او کنند و لوح تقدیری به او بدهند.

در مرور خاطرات این هنرمند فقید آمده است که او به پروین سلیمانی، دیگر بازیگر فقید کشورمان علاقه‌ای ویژه داشت. زمانی هم که پروین سلیمانی فوت می‌کند، مرحوم هوشمند به دخترش چنین گفته بود که مرگ او هم نزدیک است. هوشمند در همان روزها به کما می‌رود و ۴۱ روز پس از مرگ زنده‌یاد سلیمانی در سالروز تولد این هنرمند، در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۸۸ دچار ایست قلبی می شود و چشم از دنیا فرو می بندد.

نه شب یلداست نه عید اما از «تو» یاد می‌کنیم!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج