۱۳۳۳۵۷۵
۱۳۴۳
۱۳۴۳
پ

اگر آکنه دارید این مواد غذایی را نخورید

آکنه یکی از مشکلات پوستی رایج در سراسر جهان است که بیشتر از همیشه در فصل تابستان تشدید می‌شود. اگرچه آکنه می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد (از عدم تعادل هورمونی تا ژنتیک) اما رژیم غذایی هم نقش مهمی در شکل‌گیری آکنه و تشدید آن دارد.

سلامت: آکنه یکی از مشکلات پوستی رایج در سراسر جهان است که بیشتر از همیشه در فصل تابستان تشدید می‌شود. اگرچه آکنه می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد (از عدم تعادل هورمونی تا ژنتیک) اما رژیم غذایی هم نقش مهمی در شکل‌گیری آکنه و تشدید آن دارد.

اگر آکنه دارید این مواد غذایی را نخورید

به گزارش بهداشت نیوز، اگر می‌خواهید که از تشدید آکنه در تابستان امسال جلوگیری کنید و پوست شفافی داشته باشید باید از مصرف برخی خوراکی‌ها و مواد غذایی خوداری کنید یا مصرف آنها را به حداقل برسانید.

1. انبه

انبه یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستانی در سراسر جهان است، اما زیاده‌روی در مصرف آن برای سلامتی پوست مفید نیست. انبه‌ها سرشار از قند هستند و زیاده‌روی در مصرف آنها باعث اختلال در تعادل هورمون‌ها و افزایش ترشحات سبوم (چربی پوست) می‌شود. چنین اتفاقی می‌تواند باعث انسداد روزنه‌های پوستی شود و در ادامه مشکلاتی مثل آکنه‌های پوستی را به‌وجود بیاورد. بنابراین کسانی که پوست مستعد آکنه دارند، باید از مصرف مداوم میوه‌های سرشار از قند مثل انبه خودداری کنید.  

2. هله‌هوله‌ها و خوراکی‌های دارای شاخص گلایسمی بالا

هله‌هوله‌های شیرین، خوراکی‌های فراوری‌شده و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده همگی باعث افزایش قند خون می‌شوند و در شکل‌گیری آکنه نقش دارند. مصرف روزانه این خوراکی‌ها و مواد غذایی باعث افزایش تولید فاکتور رشد شبه‌انسولین 1 (IGF-1) می‌شود که با افزایش خطر ابتلا به بعضی از سرطان‌ها ارتباط دارد. 

یکی از مطالعات منتشرشده در American Academy of Dermatology هم نشان می‌دهد که رژیم غذایی با شاخص گلایسمی پایین می‌تواند میزان شکل‌گیری آکنه‌ها را کاهش دهد. خوراکی‌ها و مواد غذایی دارای شاخص گلایسمی پایین عبارتند از بیشتر انواع سبزیجات تازه، بعضی از میوه‌های تازه، لوبیا و جو دوسر. 

3. شکلات و محصولات لبنی 

شیر (مخصوصا شیر بدون چربی یا شیر کم‌چرب) می‌تواند مشکلات آکنه را تشدید کند زیرا این شیرها معمولا قند زیاد و پروتئین وِی بیشتری دارند. دریافت مقادیر بالای پروتئین وِی هم درواقع می‌تواند باعث شکل‌گیری آکنه‌های پوستی شود.  

مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که هرچه میزان مصرف شکلات‌ها بیشتر باشد، مشکلات آکنه‌ای هم (به‌دلیل بالا بودن قند در شکلات‌ها و اختلال در تعادل هورمون‌ها) افزایش می‌یابند. بنابراین کسانی که با مشکل آکنه مواجه هستند، باید در فصل تابستان از مصرف شکلات‌ها خودداری کنند و محصولات لبنی را هم با نظر متخصصان پوست‌ومو یا متخصصان تغذیه مصرف کنند. 

4. رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات‌ها 

رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات‌ها (مخصوصا کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مثل نان‌های سفید، ماکارونی سفید، برنج سفید و...) می‌تواند باعث افزایش شدید قند خون و افزایش IGF-1 شود. این اتفاق باعث اختلال در تعادل هورمون‌ها می‌شود، ترشحات سبوم را افزایش می‌دهد و در شکل‌گیری آکنه نقش دارد. 

اما اگر رژیم غذایی شما دارای مقادیر کنترل‌شده‌ای از کربوهیدرات‌های پیچیده باشد، سطح قند خون هم در بدن کاهش می‌یابد. همین روند می‌تواند پیامدهای مثبتی برای سلامتی پوست داشته باشد زیرا شکل‌گیری «فراورده‌های نهایی گلیکاسیون پیشرفته» (AGEs) را کاهش می‌دهد، درحالی که این ترکیبات باعث پیری پوست می‌شوند. 

5. مواد غذایی کم‌فیبر

وقتی که درباره خوراکی‌های باکیفیت برای داشتن پوست شفاف و یکدست صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که خوراکی‌ها و مواد غذایی کم‌فیبر مثل هله‌هوله‌های فراوری‌شده و نوشابه‌های شیرین قطعا گزینه‌های غذایی خوبی نیستند زیرا باعث افزایش قند خون و اختلال در میکروبیوم روده می‌شوند. همین دو مشکل هم باعث شکل‌گیری التهاب در بدن و پدید آمدن جوش‌های پوستی می‌شوند. بنابراین باید مواد غذایی سرشار از فیبر مثل سبزیجات برگدار، میوه‌ها، حبوبات و مغزدانه‌های خام را جایگزین مواد غذایی کم‌فیبر کنیم تا گوارش سالم‌تر، میکروبیوم متعادل و قند خون پایدار داشته باشیم و از شکل‌گیری آکنه‌ جلوگیری کنیم. 

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج