adexo3
۱۳۳۵۵۷۴
۳۱۴۴
۳۱۴۴
پ

دردِ دل تکان‌دهنده یک رستوران‌دار درباره شرایط این روزها

مدیر باغ رستوران شاخه نبات و کافه آویتا اظهار کرد: بنابراین، انگیزه [پرسنل و کارمند] پایین آمده است. برخی می‌گویند «کار نکنی بهتره». زیرا آنها بی‌تفاوت و بی‌انگیزه شده‌ و به راحتی شغل خود را عوض می‌کنند. پس ما باید این معضل را چه کار کنیم؟ راهکارش چیست؟

برترین‌ها: دکتر یحیی خونساری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران-غرب در گفت‌وگو با برترین‌ها به معضل بزرگی که گریبان کسب‌وکارها را گرفته است، اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی یکی از معضلات تمام کسب‌وکار‌ها، مدیرت منابع و سرمایه انسانی است. [به طور مثال] به ندرت هتل‌دار، رستوران‌دار، کارخانه‌دار، بیمارستان‌دار، تولیدکننده پوشاک و ... را در ایران می‌بینید که از دست پرسنل ناله‌اش بلند نشده باشد. یعنی عمده معضل امروز تمام کسب‌وکارها، بحث سرمایه انسانی است. عامیانه‌اش این است که از کارگر می‌نالند. آنها می‌گویند که کارمند و متخصص خوب پیدا نمی‌شود.

دردِ دل تکان‌دهنده یک رستوران‌دار درباره شرایط این روزها

این فعالِ صنعت رستوران‌داری بیان کرد: همه مشکل داریم.  تغییر و تحولات اجتماعی و اقتصادی امان همه را بریده است. همین کارمند و پرسنل، پنج سال پیش، اگر یک سال نزد من کار می‌کرد، پراید می‌خرید. پس انگیزه‌ای برای کار کردن داشت اما اکنون حتی اگر پنج سال نیز کار کند، شاید بتواند آن [پراید] را  بخرد.

مدیر باغ رستوران شاخه نبات و کافه آویتا اظهار کرد: بنابراین، انگیزه [پرسنل و کارمند] پایین آمده است. برخی می‌گویند «کار نکنی بهتره». زیرا آنها بی‌تفاوت و بی‌انگیزه شده‌ و به راحتی شغل خود را عوض می‌کنند. پس ما باید این معضل را چه کار کنیم؟ راهکارش چیست؟

خونساری افزود: اولین راهکار این است که مدیران کسب‌وکار نگاه سنتی خود را از پرسنل‌شان تغییر دهند؛ نگاهی که [می‌گوید] من صاحبکار هستم و بقیه کارگر. آنها به من احتیاج دارند و من نه؛ یا «من بلدم خوب بخورم آنها بلد نیستند» یا «من نیازهایم این مدلی است و آنها نیازهایشان این مدلی است» باید فراموش شود.

وی اذعان کرد: کارگر و کارفرما هردو به یکدیگر وابسته‌اند. آن چیزی که کارفرما را به درد می‌آورد، کارگر را نیز به درد می‌آورد. باید برای این فکری بکنیم. این افراد دیگر کارگر آنها نیستند بلکه شریک‌هایشان هستند. دیدگاه کارگری و پرسنل من باید کاملا عوض شود؛ آنها باید بگویند که پرنسل شریک تجاری ما هستند؛ باید براساس شرایط فعلی به آنها حقوق و پاداش دهیم. باید براساس شرایط فعلی به آنها ارتقا و آموزش دهیم و براساس شرایط فعلی آنها را انتخاب کرده و به کار بگیریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در ادامه تصریح کرد: بسیاری از مدیران کسب‌وکار هنوز هم هزینه‌ای بابت آموزش پرسنل قبول نمی‌کنند. شما اگر بنز هم داشته باشید باید هرچند روز یکبار آن را چک و تعمیر کنید. پرسنل نیز باید آپدیت شوند. باید هزینه کنیم و او را آموزش دهیم.

دردِ دل تکان‌دهنده یک رستوران‌دار درباره شرایط این روزها

مدیر باغ رستوران شاخه نبات و کافه آویتا ادامه داد: مدیران کسب‌وکار در حال حاضر باید سرمایه‌شان را برای آموزش و انگیزش بگذارند. در این کسب‌وکار کسانی موفق هستند که به موقع آموزش و به موقع انگیزش می‌دهند؛ این افراد مدیرانی هستند که بابت پرسنل ناله نمی‌کنند بلکه  احساس خوشبختی می‌کنند؛ آنها که آموزش و انگیزش را برای پرسنل‌شان فراموش کرده‌اند ناله‌های بدبختانه سر می‌دهند. پرسنل هزینه نیست، اصل کار منابع انسانی است. یک هواپیما را باید یک خلبان بلند کند. شما بهترین هواپیمای دنیا را بساز، به یک راننده تراکتور که نمی‌توانی بگویی آن را بلند کن، پس آن هواپیما وابسته به یک خلبان است. شما یک بیمارستان حرفه‌ای می‌سازید، این بیمارستان محتاج  یک پزشک حاضر است، وقتی یک شرکت حقوقی راه‌اندازی می‌کنید، احتیاج به یک وکیل و حقوقدان خوب دارید؛ پس اینها هزینه نیستند؛ بلکه اصل کارند؛ اصل سرمایه انسان‌ها هستند نه تکنولوژی، نه منابع، نه اتومبیل، نه ملزومات.

خونساری بیان کرد: در حال حاضر، مدیران اکثر کسب‌وکارها با بخش منابع انسانی احساس خوبی نداشته و احساس نارضایتی دارند. شرایط فعلی از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، باعث شده منابع انسانی نیز احساس نارضایتی داشته باشند، کمتر کار کنند و زودتر جایشان را عوض کنند. بنابراین، وظیفه مدیر کسب‌وکار چیست؟

این فعال صنعت رستوران گفت: در حال حاضر، شرکت‌ها و مدیرانی موفق هستند که به سرمایه انسانی‌شان بها داده و بدانند که محور کسب‌وکارشان نیروها و سرمایه‌های انسانی‌شان هستند. به موقع به این افراد پاداش، آموزش و انگیزش دهند و با انصاف برخورد کنند. مطمئنا چنین مدیری در همین بازار بد، پرسنل بسیار خوبی دارد و شرایط بد برای همه بد نیست. در این شرایط بد پرسنلی که بسیاری احساس بدبختی می‌کنند برای بسیاری از شرکت‌ها احساس خوشبختی است. 

وی در انتها افزود: اگر با روش‌های ۲۰ سال پیش می‌خواهید منابع انسانی را جذب کنید، آموزش و ارتقا دهید و در مقابل او نیز با جان و دل برایتان کار کند، امکان‌پذیر نیست. مگر تو آدم دو سال پیش هستی که کارمندت آدم دو سال پیش باشد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج