adexo3
۱۳۴۲۷۷۳
۲۳۷۳
۲۳۷۳
پ

نجات ۵ نهنگ سفید نادر به گل نشسته

با همکاری گروهی از ماهیگیران روس ۵ نهنگ بلوگای سفیداز جان باختن روی شن‌های ساحل در خاور دور نجات پیدا کردند.

فرارو: در یک اتفاق خوب، پنج نهنگ بلوگای نادر از جایی که در ساحل به دام افتاده بودند نجات یافتند.

بلوگاها، چهار بزرگسال و یک بچه، در ساحلی در نزدیکی دهانه رودخانه تیگیل در خاور دور روسیه گیر افتاده بودند.

این گروه از نهنگ‌ها توسط چند ماهیگیر محلی که آب دریا را روی پستانداران ریختند و آن‌ها را تا زمانی که جزر و مد دوباره به داخل آب برگشت تغذیه کردند و در نهایت از مخمصه نجات دادند.

بلوگا‌ها که گاهی به دلیل صدای بلند مشخص به قناری‌های دریا نیز معروف هستند، نهنگ‌های کوچکی هستند که معمولاً به رنگ خاکستری روشن تا سفید هستند. این پستانداران دریایی در آب‌های سردتر قطب شمال و زیر قطبی در نیمکره شمالی، بیشتر در شمال روسیه و کانادا یافت می‌شوند. مانند بسیاری از گونه‌های پستانداران دریایی، بلوگا به شدت اجتماعی است، زندگی می‌کند، شکار می‌کند و در گروه‌های اجتماعی بزرگ مهاجرت می‌کند.

ماهیگیران ابتدا می‌خواستند نهنگ‌ها را به اقیانوس برگردانند، اما متوجه شدند که این موجودات بسیار سنگین هستند.

بلوگا می‌تواند تا حدود ۱۸ فوت (۵.۵ متر) طول و وزن هر کدام به ۳۵۰۰ پوند (۱.۵ تُن) برسد. این نهنگ‌ها همچنین دارای یک محفظه پیازی روی پیشانی خود هستند که پر از بافت چربی است که به خربزه معروف است و از آن برای اکولوکاسیون استفاده می‌کنند.

نهنگ‌ها و دلفین‌ها می‌توانند هم به تنهایی و هم به‌صورت گروهی به دلایل مختلف، از بیماری گرفته تا اختلال در حمل و نقل کشتیرانی، به گل نشسته شوند.

پاتریک میلر، استاد دانشکده زیست شناسی در دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند، در ماه مارس به نیوزویک گفت: هر نهنگی که در دریا بمیرد ممکن است در ساحل بیفتد. به گفته میلر، بسیاری از نهنگ‌های به گل نشسته، حدود ۴۰ درصد، شواهدی دال بر تعامل مستقیم انسان با برخورد کشتی یا درهم‌تنیدگی با وسایل ماهیگیری داشتند.

میلر ادامه داد: نهنگ‌ها از صدای زیر آب استفاده می‌کنند و شنوایی حساسی دارند که تکامل یافته است تا آن‌ها را قادر می‌سازد از سیگنال‌های صوتی در اقیانوس‌ها استفاده کنند. 

دلیل دقیق سرگردان شدن این بلوگا‌ها مشخص نیست. نهنگ‌ها و دلفین‌ها اغلب پس از گیر افتادن به دلیل کم‌آبی می‌میرند، به همین دلیل است که ماهیگیران آب را روی پستانداران ریختند.

تخمین زده می‌شود که حدود ۱۳۰۰۰۰ بلوگا در جهان وجود داشته باشد و این گونه به عنوان کمترین نگرانی توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی در لیست قرمز گونه‌های در معرض خطر ذکر شده است. با این حال، برخی از جمعیت‌های محلی بلوگا برای بقا مبارزه هستند. گروهی که در آلاسکا زندگی می‌کردند بین سال‌های ۱۹۸۸ و ۱۹۹۴ نزدیک به ۵۰ درصد کاهش جمعیت داشتند.

تهدید‌های اصلی که این گونه به طور کلی با آن مواجه است شامل اسارت، شکار، آلودگی شیمیایی ناشی از پلاستیک و نشت و آلودگی صوتی است که می‌تواند موقعیت نهنگ‌ها را گیج کند.

در نهایت، پس از چندین ساعت خیس نگه داشتن نهنگ‌ها و هیدراته نگه داشتن آن، جزر و مد به اندازه‌ای وارد شد که هر پنج نهنگ توانستند به دریا بازگردند و دوباره به دریای اختسک شنا کنند.

نجات ۵ نهنگ سفید نادر به گل نشسته

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج