۱۳۴۴۹۲۳
۶۱۸۰
۶۱۸۰
پ

قطر هزینه تبدیل ارزی پول ایران را تقبل کرد

پس از بیش از یک سال مذاکره‌ی غیرمستقیم، ایران و آمریکا بر سر یک مبادله‌ی جدید زندانیان به توافق رسیدند.

سایت خبری امواج میدیا نوشت: پس از بیش از یک سال مذاکره‌ی غیرمستقیم، ایران و آمریکا بر سر یک مبادله‌ی جدید زندانیان به توافق رسیدند. این توافق ایران را ملزم می‌کند که پنج شهروند ایرانی-آمریکایی را که به اتهامات امنیتی در بازداشت هستند، در ازای آزادی چهار ایرانی زندانی در آمریکا، آزاد کند. واشنگتن همچنین متعهد شده است که اجازه دهد حدود ۶ میلیارد دلار دارایی ایران که در بانک‌های کره‌ی جنوبی نگهداری می‌شود، در دسترس تهران قرار گیرد.

قطر هزینه تبدیل ارزی پول ایران را تقبل کرد

منابع آگاه به امواج.میدیا اطلاع داده‌اند که این شهروندان ایرانی‌-آمریکایی به هتلی منتقل شده‌اند و تا زمان انجام مبادله در آن‌جا در حصر خواهند بود. انتظار می‌رود این مبادله در ماه آینده‌ی میلادی صورت گیرد. بازداشت‌شدگان در اتاق‌هایی جداگانه در یک طبقه‌ی حفاظت‌شده اقامت دارند و خانواده‌ی درجه‌ی یکشان می‌توانند به ملاقاتشان بروند.

زندانیان در هتل هستند

منابع آگاه به امواج.میدیا اطلاع داده‌اند که این شهروندان ایرانی‌-آمریکایی به هتلی منتقل شده‌اند و تا زمان انجام مبادله در آن‌جا در حصر خواهند بود. انتظار می‌رود این مبادله در ماه آینده‌ی میلادی صورت گیرد. بازداشت‌شدگان در اتاق‌هایی جداگانه در یک طبقه‌ی حفاظت‌شده اقامت دارند و خانواده‌ی درجه‌ی یکشان می‌توانند به ملاقاتشان بروند.

همچنین یک تلفن همراه با قابلیت دسترسی به اینترنت و پیگیری اخبار در اختیار آن‌ها قرار داده شده است. شایان ذکر است که وکیل سیامک نمازی، مشاور حوزه‌ی بازرگانی ایرانی-آمریکایی، که طولانی‌ترین دوره را در زندان تهران گذرانده است- گفته است که "حداقل چهار نفر" از پنج زندانی، در این هتل اقامت خواهند داشت.

به اطلاع امواج.میدیا رسیده است که دارایی‌های ایران در کره‌ی جنوبی به سوئیس منتقل می‌شود و در آن‌جا حدود ۸ تریلیون وون کره‌ی جنوبی به یورو تبدیل می‌شود. مشخص نیست که آیا این پول پیش از تبدیل‌شدن به یورو، باید ابتدا به دلار آمریکا تبدیل شود یا خیر. این مبلغ یورویی سپس به دو حساب تعیین‌شده در دو بانک قطری ارسال می‌شود و ایران اجازه می‌یابد به این منابع مالی برای معاملات خاص غیرقابل تحریم، دسترسی کامل داشته باشد. این معاملات شامل دادوستدهای بشردوستانه و واردات اقلام پزشکی است.

تبادل زندانیان در دوحه قطر

برخلاف مبادلات گذشته‌ی ایران و آمریکا –که در آن زندانیان یا به عمان، یا سوئیس و یا امارات متحده‌ی عربی منتقل می‌شدند– تبادل زندانیان این بار در دوحه صورت می‌پذیرد.

قطر و تقبل هزینه تبدیل ارزی پول ایران

نکته‌ی قابل توجه این است که نقش قطر در تسهیل این مبادله، شامل پرداخت هزینه‌های مربوط به تبدیل وون کره‌ی جنوبی به یورو نیز می‌شود.

مبلغی که دوحه برای تأمین مخارج تبدیل ارز متعهد شده است، مشخص نیست. هرچند انتظار می‌رود که میزان قابل توجهی باشد؛ احتمالاً میلیون‌ها دلار. این عنصر معادله، در کنار زیرساخت‌های بانکی موجود قطر و تخصص لازم برای نظارت بر هزینه‌های ایران، به مرکزیت قطر در اجرای این توافق مبادله کمک کرده است.

این معامله برای ایالات متحده هیچ‌گونه هزینه‌ی مالی ندارد، چراکه دارایی‌های آزادشده متعلق به ایران است و کشورهای ثالث هزینه‌ی لجستیکی انتقال پول را تأمین خواهند کرد. با این حال، حتی قبل از اجرایی‌شدن این مبادله، جناح‌های رقیب در تهران بر سر این عمل با هم اختلاف دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج