اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۴۵۳۰۸
۲۰۷۸
۲۰۷۸
پ

این قدیمی‌ترین تصویر جهان از «روپایی زدن» است!

بازی کردن با توپ ظاهرا علاقه‌ای است که نه مرز مکانی می‌شناسد و نه مرز زمانی و تاریخی. از تمدن‌های بومی قارۀ آمریکا گرفته تا یونانیان و مصریان باستان، در همه جا ردپایی از بازی‌هایی شبیه به فوتبال را می‌توان یافت؛ اما در این میان شاید نمونۀ یونانی، نزدیک‌ترین خویشاوند فوتبال امروزی باشد.

فرادید: یک نقش‌برجستۀ کشف شده مربوط به یونان باستان با قدمت دست کم ۲۴۰۰ سال که در حال حاضر در موزۀ باستان‌شناسی آتن نگه‌داری می‌شود، احتمالا قدیمی‌ترین تصویر از روپایی زدن یا حفظ تعادل توپ روی پا است!

در این نقش برجسته، یک ورزشکار یونانی ترسیم شده که توپی را روی ران پای خودش نگه داشته؛ یک کودک هم در مقابل او ایستاده است؛ شاید این تصویر مربوط به نوعی کلاس آموزشی باشد که در آن مربی در حال نشان دادن چگونگی حفظ تعادل توپ به شاگردش است.

این قدیمی‌ترین تصویر جهان از «روپایی زدن» است!

این تصویر نشان می‌دهد که فوتبال، دست‌کم در شکل اولیه‌اش، در یونان باستان آغاز شده است. اسناد تاریخی و توصیفات پراکنده‌ای که در متون مختلف آمده نیز نشان از وجود ورزشی شبیه به فوتبال در آن دوران دارد. نام این ورزش «اپیسکوروس» بوده است.

در بازی اپیسکوروس دو تیم دوازده تا چهارده نفره شرکت داشته‌اند که باید یک توپ را در میان خودشان به شکل خاصی به گردش در می‌آوردند. در قانون این بازی استفاده از دست هم مجاز بود و گفته شده که خشونت نیز در آن فراوان بوده است؛ از این جهت شاید شباهت این بازی با راگبی بیشتر از فوتبال عادی امروزی بوده باشد.

این قدیمی‌ترین تصویر جهان از «روپایی زدن» است!

نقاشی یونانی که بازی اپیسکوروس را نشان می‌دهد

هدف هر کدام از تیم‌ها در این بازی این بود که توپ را از روی سر نفرات تیم مقابل رد کنند. در پشت سر هر کدام از تیم ها یک خط وجود داشت که اگر همۀ اعضای یک تیم مجبور می‌شدند از آن رد شوند، تیم بازنده می‌شد.

این بازی بعدها در امپراطوری روم نیز با تغییراتی رواج پیدا کرد؛ اما با آغاز قرون وسطی و تغییرات فرهنگی وسیعی که در اروپا رخ داد این ورزش مثل سایر جنبه‌های فرهنگ یونانی و رومی به فراموشی سپرده شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج