۱۳۵۳۰۷۳
۴۰۶۲
۴۰۶۲
پ

با سلاح عجیب جنگ‌های نوین آشنا شوید

وقتی نام سلاح جنگی به گوش می‌رسد، تفنگ، موشک‌ و شمشیر اولین ابزاری هستند که در انسان شکل می‌گیرند، اما صدا نیز در طول قرن‌ها برای ایجاد اختلال، سردرگمی یا حتی آسیب زدن به مخالفان در میدان‌های نبرد به کار گرفته شده است.

گجت‌نیوز : وقتی نام سلاح جنگی به گوش می‌رسد، تفنگ، موشک‌ و شمشیر اولین ابزاری هستند که در انسان شکل می‌گیرند، اما صدا نیز در طول قرن‌ها برای ایجاد اختلال، سردرگمی یا حتی آسیب زدن به مخالفان در میدان‌های نبرد به کار گرفته شده است.

با سلاح عجیب جنگ‌های نوین آشنا شوید

سلاح های صوتی، معروف به دستگاه‌های صوتی بلند برد (LRAD) جنگ‌افزارهای شنودی هستند که توسط مقامات مجری قانون به عنوان یک روش غیر سنتی برای کنترل و پراکندگی جمعیت در کشورهای مختلف در سراسر جهان استفاده می‌شوند.

این ابزار صوتی در ابتدا پس از حمله به USS Cole در سال ۲۰۰۰ میلادی ساخته شدند تا به کشتی‌ها امکان هشدار دادن به دشمنان را بدهند. این سلاح‌ها می‌توانند اهداف مورد نظر را بدون شلیک گلوله و تنها با ساطع کردن امواج صوتی، بسته به نوع آنها و شدت امواج نابود یا متوقف سازند.

معرفی سلاح های صوتی

سلاح‌ های صوتی به‌صورت قابل‌حمل توسعه یافته‌اند و می‌توان آنها را به مناطق مورد نظر جابجا کرد. LRAD از نوع ثابت قوی‌تر را می‌توان روی وسایل نقلیه، کشتی‌ها و حتی روی هلیکوپترها نصب کرد. به عنوان مثال اعتراضات میدان لافایت در سال ۲۰۲۰ را در نظر بگیرید، جایی که مجریان قانون فدرال از سلاح صوتی مذکور به عنوان یک سیستم هشدار استفاده کردند. این سلاح سبب شد مقامات از استفاده از محرک‌های شیمیایی، باتوم‌ها و گلوله‌ها خلاص شوند.

سلاح‌های LRAD بسیار قدرتمند هستند و بسته به کیت در دست و بزرگی پرتوهای صوتی که توسط اپراتور انتخاب می‌شود، حتی می‌توانند باعث آسیب دائمی به قسمت‌های حلزون گوش، ایجاد سرگیجه و موارد دیگر شوند. به طور کلی، این سلاح‌ها در دسته دستگاه‌های آکوستیک هیلینگ (AHD) قرار می‌گیرند و می‌توانند سطح صدایی بسیار فراتر از آن چیزی که یک مگافون و بلندگوی متوسط می‌تواند داشته باشد را تولید کنند.

با سلاح عجیب جنگ‌های نوین آشنا شوید

بر خلاف یک دستگاه معمولی آکوستیک هیلینگ (AHD) که برای ارتباطات مستقر شده است، یک LRAD پرتوی متمرکزی از صدا را به جای انتقال صدا در همه جهات به یک هدف خاص می‌فرستد. برای درک چگونگی کارکرد، آنها را به عنوان فانوس دریایی در نظر بگیرید، اما فانوسی که آستانه شنیداری درد را هدف قرار می‌دهد.

نحوه کار سلاح های صوتی

کیت LRAD از مبدل‌های پیزوالکتریک بهره می‌برد. یک ماده پیزوالکتریک فشار را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند، اما در مسیر معکوس، الکتریسیته اعمال شده شکل ماده پیزوالکتریک را به سرعت تغییر می‌دهد. این اتفاق امواجی را ایجاد می‌کند که صدا تولید کرده و دامنه آنها را ترکیب می‌کند و منجر به تولید صدای تقریبا غیرقابل تحملی می‌شود.

دستگاه‌های LRAD از نظر برد و پوشش متفاوت هستند. جینیسیس – Genasys که طیف گسترده‌ای از سخت‌افزار LRAD را ارائه می‌کند، می‌گوید که محصولش می‌تواند بین ۳۰ تا ۳۶۰ درجه از منطقه مورد نظر را پوشش دهد و صدای منتشر شده می‌تواند تا فاصله ۲۰۰۰ متری شنیده شود.

این دستگاه‌ها شبیه یک ظرف به نظر می‌رسند، اما می‌توانند صدای وحشتناک آژیرمانندی را منتشر کنند. در یک حادثه که وزارت دفاع ایالات متحده از یک LRAD استفاده کرد، موجب وحشت دزدان دریایی شد که سعی داشتند با استفاده از یک توپ صوتی به یک کشتی تفریحی حمله کنند. دانشمندان در چین حتی یک نسخه دستی از این سلاح ساخته‌اند.

سازمان‌های مجری قانون در سراسر ایالات متحده به طور بحث انگیزی سلاح های صوتی را مستقر کرده‌اند، اما بسیاری استفاده از آن را به عنوان یک اقدام غیرضروری و وحشیانه قلمداد می‌کنند. اداره پلیس نیویورک از LRAD در تظاهرات Black Lives Matter در منهتن در سال ۲۰۱۴ استفاده کرد. پس از آن شکایتی توسط برخی از قربانیان شکل گرفت که گزارش دادند حتی پنج سال پس از قرار گرفتن در معرض انفجار صوتی، آسیب به عصب آنها وارد شده و دچار میگرن شده‌اند.

در سال ۲۰۱۸، شورای شهر فونیکس خرید دو دستگاه قدرتمند LRAD را تصویب کرد، اما قول داد که این دستگاه بحث‌برانگیز را به سلاح تبدیل نخواهد کرد. مدل خریداری شده توسط پلیس فونیکس به طور قابل توجهی آثاری بیشتر از سطوح آسیب ذکر شده توسط CDC را ایجاد می‌کند.

دستگاه مورد بحث LRAD-۵۰۰X است و دستگاه انتخابی نیروی دریایی ایالات متحده و ارتش ایالات متحده برای شناورها و وسایل نقلیه کوچک محسوب می‌شود. در سال ۲۰۲۰، Genays اعلام کرد که مقامات اجرای قانون در پورتلند، OR، سن خوزه، کالیفرنیا، کلرادو اسپرینگز، CO، فینیکس، AZ، کلمبوس، OH، چارلستون، SC، Ft. Lauderdale، FL از سیستم‌های LRAD در تجمع‌ها و اعتراضات استفاده کرده‌اند.

سلاح های صوتی عمدتاً غشای حساس گوش را هدف قرار می‌دهند، اما آسیب آنها می‌تواند عمیق‌تر باشد. متأسفانه، تحقیقات بررسی شده زیادی در مورد کل طیف خطرات فیزیکی و روانی ناشی از سلاح های صوتی وجود ندارد، اما گزارش‌های شاهد و بیمار اطلاعات کافی برای اطمینان از خطرناک بودن این ابزارها ارائه می‌دهند.

خطرات سلاح های صوتی

وقتی صحبت از سلاح‌های صوتی به میان می‌آید، LRAD‌ها اولین نامی هستند که به ذهن‌ها خطور می‌کند، به‌ویژه به دلیل توانایی آنها در انفجار یک پرتو صوتی متمرکز که می‌تواند به ۱۶۰ دسی‌بل برسد. صداهای بالای ۱۰۰ دسی بل منجر به کاهش شنوایی، درد و آسیب می‌شود. اما همانطور که در بالا ذکر شد، مقامات بلندپایه دولتی و کارمندان فدرال هدف یک مدل بی‌صدا از سلاح های صوتی قرار گرفته‌اند که در زیر کلاس مادون صوت قرار می‌گیرند.

سلاح‌های شنودی عمدتاً به عنوان روشی برای پراکنده کردن جمعیت حتی در جنگ تلقی می‌شوند، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که کاربردهای بیشتری برای آن وجود دارد. LRADها محبوب‌ترین نوع سلاح‌های مبتنی بر صدا هستند، اما سلاح های صوتی به دو شکل یافت می‌شوند.

با سلاح عجیب جنگ‌های نوین آشنا شوید

در حالی که LRAD ها به انتشار صدای بلند معروف هستند، دسته دیگری به نام سلاح‌های آکوستیک مادون صوت وجود دارد که صدای بلند منتشر نمی‌کنند. آنها فرکانسی را عرضه می‌دارند که گوش انسان قادر به درک آن نیست، اما می‌تواند بسیار دردناک باشد.

براساس مقاله‌ای که در مجله Biomedical Science & Technical Research منتشر شده، سلاح‌های آکوستیک مادون صوت نشان داده شده است که بر قربانیان با علائمی مانند ترس، غم، افسردگی، اضطراب، حالت تهوع، فشار قفسه سینه و توهم تاثیر می‌گذارد. امواج فروصوت زمانی که به سلاح تبدیل می‌شوند، می‌توانند اندام‌های داخلی را نیز تحت‌تاثیر قرار دهند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج