۱۳۶۷۴۷۱
۳۵ نظر
۸۱۷۷
۳۵ نظر
۸۱۷۷
پ

وضعیت بازار ارز، خودرو و مسکن بحرانی‌تر شد

روزنامه شرق در سرمقاله خود به شواهدی از «حرکت به سمت رکود‌» در ایران از جمله تداوم نرخ کاهنده سرمایه‌گذاری، توقف پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های ساختمان، فولاد و پتروشیمی و ریزش کم‌سابقه و پیاپی شاخص بورس و «دوپینگ‌های مکرر» از منابع ملی صندوق توسعه ملی پرداخت.

روزنامه شرق در سرمقاله خود به شواهدی از «حرکت به سمت رکود‌» در ایران از جمله تداوم نرخ کاهنده سرمایه‌گذاری، توقف پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های ساختمان، فولاد و پتروشیمی و ریزش کم‌سابقه و پیاپی شاخص بورس و «دوپینگ‌های مکرر» از منابع ملی صندوق توسعه ملی پرداخت.

وضعیت بازار ارز، خودرو و مسکن بحرانی‌تر شد

در بخشی از این یادداشت آمده:

* در یک سال گذشته دولت و بانک مرکزی با اعمال سیاست‌های کم‌سابقه پولی و مالی کوشیده‌اند قیمت دلار و قیمت‌ها در بازار کالاها و خدمات را تثبیت کنند و تلاش حیرت‌انگیزی برای حفظ تورم در کانال 40 درصد و دلار در مرز 50 هزار تومان به کار بسته‌اند. مجموعه‌ای از سیاست‌های پولی و مالی در یک سال گذشته اجرا شده که با شواهد متعدد پیش‌نگری می‌توان ادعا کرد که در هدف کنترل یا دست‌کم کنترل رشد تورم موفق نبوده‌اند اما به شکل‌گیری رکودی نگران‌کننده و پیش‌رونده در اقتصاد منجر شده است.

* ازجمله اطلاعات رسمی منتشر‌شده‌ بانک مرکزی  از رشد 41 درصدی نقدینگی و 10 برابر ‌شدن نرخ رشد بدهی دولت به بانک مرکزی نسبت به سال پیش از آن حکایت دارد (با وجود ادعای دولت مبنی بر کنترل بدهی به بانک مرکزی، اما این متغیر در سال منتهی به خرداد 1402، 33 درصد در مقایسه با سه درصد سال منتهی به خرداد 1401 رشد داشته است). تلاش دولت برای تأمین کسر بودجه دست کم 400 هزار میلیارد تومانی بودجه سال جاری با هر روشی به تشدید رکود تورمی منجر خواهد شد.

* تداوم نرخ کاهنده سرمایه‌گذاری، توقف پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش‌های عمومی و خصوصی در حوزه‌های ساختمان، فولاد و پتروشیمی و ریزش کم‌سابقه و پیاپی شاخص بورس و وضعیت رو به بحران آن با وجود تزریق پیاپی منابع مالی (پول تازه) و دوپینگ‌های مکرر از منابع ملی صندوق توسعه ملی (متعلق به همه شهروندان ایرانی) اگرچه شاخص‌های مهمی برای پیش‌نگری رکود‌ند ولی تنها شواهد موجود نیستند.

* کاهش پیاپی قیمت خودرو و دپوی بیش از 200 هزار دستگاه خودرو، کاهش نسبی قیمت مسکن در تهران و کلانشهرها همراه با کاهش معاملات و دپوی میلیون‌ها تن محصولات در زنجیره فولاد از گندله تا مقاطع فولادی (که تا 15 میلیون تن برآورد می‌شود) همراه با کاهش سفارش برای ماه‌های آینده شواهد دیگری از این رکود هستند. رکود در بازار فولاد نتیجه کاهش صادرات با مداخله‌های جورواجور و بی‌ثبات دولت در تعرفه‌های عوارض صادراتی و مالیات بنگاه‌های فولادی از یک‌سو و رکود در بخش ساختمان و توقف پروژه‌های عمرانی و به‌طور خلاصه کاهش تقاضای داخلی تا کف تاریخی است.

* شگفت آنکه متوسط قیمت مسکن در تهران در دو سال گذشته حدود 150 درصد رشد داشته اما چندان مورد توجه دستگاه تبلیغاتی دولت قرار نگرفته که کاهش پنج‌درصدی آن در ماه گذشته که همراه با کاهش بی‌سابقه معاملات و کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی حاکی از رکود خزنده در این بازار است و به‌مثابه دستاوردی با‌شکوه و بزرگ معرفی شده است! کاهش بزرگ و بی‌سابقه سود بنگاه‌های بزرگی چون شستا و فولاد مبارکه و زیان بسیار بزرگ برخی دیگر (از جمله زیان پنج‌هزارو 500 میلیارد تومانی ذوب‌آهن) و‌... نمونه‌های متعدد دیگری از شواهد مورد اشاره برای حرکت به سمت رکود‌ هستند.

وضعیت بازار ارز، خودرو و مسکن بحرانی‌تر شد

* اما اینکه ریشه و عوامل شکل‌گیری این رکود چیست یا کیست، برای تمرکز بر سیاست‌های پیشگیری از موج تازه‌ای از رکود تورمی پردامنه و پرمخاطره ضروری است. سیاست‌ها یا اقدامات دولت (به‌ویژه وزارت امور اقتصادی و دارایی) و بانک مرکزی را که در ماه‌های اخیر زمینه‌ساز این وضعیت شده‌اند، به اختصار می‌توان به شرح زیر برشمرد:

1- ماهیت اصلی سیاست ارزی و پولی و مالی دولت برای حفظ قیمت دلار و کنترل تورم سرکوب شدید مالی و ایجاد تنگنای خفه‌کننده بخش خصوصی برای تأمین مالی بوده است. رشد بدهی دولت به بانک‌ها نزدیک به دوبرابر رشد بدهی بخش غیردولتی به بانک‌ها بوده است (که البته تفکیک بدهی بخش خصوصی از بخش عمومی غیردولتی حتما جزئیات بهتری از ترکیب این شاخص ارائه خواهد داد).

2- دولت با ایجاد حساب خزانه مرکزی (TSA) و الزام به واریز همه وجوه درآمدی نفت و گاز و پتروشیمی‌ها به منابع جدیدی به مثابه تنخواه دست یافته و در عمل این بنگاه‌های بزرگ را با محدودیت نقدینگی مواجه کرده است.

3- نرخ بهره بین‌بانکی به حدود 24 درصد و نرخ سود اوراق برای بنگاه‌های اقتصادی به 35-40 درصد و نرخ بهره در بازار غیر‌رسمی (ازجمله نرخ تنزیل اعتبارات خرید داخلی «LC» به حدود صد درصد رسیده است.

4- کوچک‌کردن بی‌سابقه بازار ارز برای نرخ ارز به شکل‌گیری بازار غیررسمی میان صادرکنندگان (صنایع غذایی و فولاد) و واردکنندگان نهاده‌ها و کالاهای واسطه‌ای (به‌ویژه خودروسازان) با نرخ ارزی با 10 تا 15 درصد بالاتر از بازار رسمی منجر شده که هزینه‌های تولید را برای آنان افزایش داده و در بلندمدت با سرکوب قیمت محصولات یا ادامه آن ممکن نیست یا به افزایش بیشتر زیان انباشته آنها منجر می‌شود.

5- فشار مالیاتی بی‌مبنای دو سال اخیر برای جبران درآمدهای نفتی از دست رفته که همواره در زبان وزیر اقتصاد مهم‌ترین دستاورد تاریخی دولت معرفی شده به نقطه‌ای رسیده که ادامه آن نه‌تنها ممکن نیست بلکه از ماه‌ها پیش به توقف فعالیت‌ها و خروج بنگاه‌ها از بازار یا کاهش سطح فعالیت تا سطح حفظ موجودیت رسیده است.

کنترل قیمت مسکن، ارز و خودرو با ابزار سرکوب؟

در حالی دولت مدعی است قیمت‌ها را در بازار مسکن کاهش داده که بررسی‌ها نشان می‌دهد، این هدف حتی در صورتی که در کف بازار هم محقق شده باشد، به قیمت رکود بازار تمام شده و صنعت ساختمان را به کما برده است.

وضعیت بازار ارز، خودرو و مسکن بحرانی‌تر شد

منصور غیبی، کارشناس اقتصاد مسکن:

* دولت ترمزدستی اقتصاد را کشیده و خروجی آن یک خروجی حداقلی و خرد بوده است تا قیمت کنترل شود؛ ولی آسیب عدم گردش مالی در اقتصاد مسکن خیلی بیشتر از اینهاست که اعلام شود قیمت مسکن کاهش پیدا کرده است!

* در دوره‌های زمانی پنج تا 6 ساله، شاهد افزایش 200 تا 220 درصدی قیمت مسکن بودیم و کاهش قیمت در این بازه بین 11 تا 20 درصد اتفاق افتاده است. یعنی به ازای 100 درصد افزایش 10 درصد کاهش داشته‌ایم. اینکه انتظاری 50 درصدی برای کاهش قیمت داشته باشیم منطقی نیست و تایید نمی‌شود. یعنی ممکن نیست ملکی که تا دیروز 100 میلیون تومان معامله می‌شد الان به 50 میلیون تومان برسد!

* کاهش قیمت مسکن حتی اگر در حد 10 تا 15 درصد در حوزه مسکن اتفاق بیفتد زمانی می‌توانیم این کاهش قیمت را تایید کنیم که نمونه آماری برای مثال در شهر تهران حداقل 10 هزار واحد باشد. اکنون زیر هزار و 500 عدد است و برای مثال، این تعداد با 10 الی 20 درصد نیز معامله شود چون با این روند کاهشی حجم معاملات افزایش پیدا نکرده است! این کاهش قیمت در سطح کلان و تاثیرگذار بر تمام معاملات ملکی نبوده است.

وضعیت بازار ارز، خودرو و مسکن بحرانی‌تر شد

حسین عبده تبریزی، رئیس سابق سازمان بورس و کارشناس اقتصادی درباره پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال گفت:

* اگر شرایط تغییر نکند که البته هیچ پیش‌بینی بدی از تغییر شرایط سیاسی و روابط خارجی وجود ندارد و بازار ارز در همین وضعیت باقی می‌ماند و قیمت دلار در محدوده قیمتی 50 هزار تومان در بازار آزاد در نوسان خواهد بود!

* به نظر می‌رسد که برجام در همین وضعیت باقی می‌ماند و حوزه روابط با همسایگان در شرایط خاکستری و نامعلوم باقی بماند. ایجاد تورم و فضای پرنوسان سبب ایجاد نااطمینانی در بازار هم می‌شود. نااطمینانی، مخاطره‌ سرمایه‌گذاری را به‌شدت افزایش می‌دهد.

* پیش از وقوع رخدادهای اخیر در منطقه، امکان ورود به کریدور ۵۰ هزار تومانی بالا بود. اما اتفاقات اخیر به رهاشدن فنر دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی کمک کرد.

* شرایط به نفع افزایش قیمت دلار است و اگر بازارساز اصرار به سرکوب دوباره قیمت این اسکناس داشته باشد جز هدر دادن منابع ارزشمند ارزی کشور نتیجه دیگری نخواهد دید.

وضعیت بازار ارز، خودرو و مسکن بحرانی‌تر شد

مسیح فرزانه کارشناس بازار خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ به واکاوی این بازار پرداخته و به عقیده او خبردرمانی حالا به این بازار نیز سرایت کرده و تنها امید واهی در این بازار فروخته می‌شود!

* در روز‌های گذشته وزیر صمت اعلام کرده که تا الان ۱۵۰۰ دستگاه تحویل داده شده و تا پایان سال ۶۰ هزار دستگاه دیگر وارد می‌شود، آماری که به گفته فرزانه به نظر می‌رسد یا اطلاعاتی که به ایشان می‌دهند از منابع نادرستی است یا ایشان اشراف کافی ندارند؛ که در هر دو صورت باعث تاسف است.

او روند قیمتی در بازار خودر‌وهای داخلی را صعودی پیش بینی می‌کند. او در این باره می‌گوید:

* «هیچ چاره‌ای جز افزایش قیمت وجود ندارد. به نظر می‌آید این بار با سیاستی که از سوی شورای رقابت و خودروساز‌ها در نظر گرفته شده، این افزایش قیمت‌ها به جای اینکه هر سه یا چهار ماه اعلام بشود، دارد به صورت خرد خرد و در دور‌ه‌های زمانی کوتاه اتفاق می‌افتد هم شوک ناگهانی به بازار می دهد هم این که در اذهان مصرف کننده‌هایی که پیگیری می‌کنند کمی قابلیت پذیرش داشته باشد. از همین رو من بازار خودرو در دراز مدت و در شش ماهه دومی که در  حال سپری کردن آن هستیم را بازاری افزایشی می‌بینم».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      پس دولت چکار میکنه چرا نمیتونه وضع روسروسامون بده

    • ناشناس

      چشم مسئولان روشن

    • پارسا

      برای اینکه علم اقتصاد ندارند

    • حتما

      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    • مجیدم

      به کجا چنین شتابان...

    • ناشناس

      متاسفانه به این راحتی درست بشو نیست اوضاع اقتصاد کشور

    • رصا نوروزی

      کی خوب بود

    • بدون نام

      مگه برا دولت مهمه که سر وسامان بدن مهم اینه که خودشون راحت باشن

    • ناشناس

      خدایاازدست این دولت ماچکارکنیم بیچاره شدیم

    • ناشناس

      %10 می‌زاره رو حقوقا ...
      درست میشه....
      خخخخخ...

    • ناشناس

      عزیزم پول نداریم شکم سیر کنیم مسکن ماشین سهام پیش کش

    • ناشناس

      قطار پیشرفت

    • ناشناس

      وقتی دولتی ناکارآمد باشد نتیجه همینه

    • ناشناس

      دولت مشغول غزه است.

    • ناشناس

      ما زندگی مردم را به دلار گره نمی زنیم لطفا اونای که غم مردم دارن جواب بدن یاد چی می‌افتید من که یاد انتخابات می افتم زمان جمع کردن رای

    • رضا

      کار دولت شده ددروغ درمانی وبیش از این نه تخصصی دارد ونه توانایی کنترل تورم

    • مهرجویی

      تو کجایی مگه ایران نیستی ،خود دولت باعث و بانی همه بدبختیا و گرانی هاست.

    • پرده آخر

      رئیسی اینکاره نیست

    • ناشناس

      سرمایه مملکت به مصارف داخلی نمی رسه

    • ناشناس

      خخخخمهم این ۵۰۰تیلیلاردخرج دهاملیون افعانی ازسوبسیدیارانه پنهان مون کنیدبه جز۵ملیون شعلامون امکانات زیرساختهامونخخخخخخ

    • یاسمن

      مقصر خودمونیم حالا بدو بدو رای بدید

    • سلمان

      آمارها در مورد چاقی در ایران هشدار داده اند
      حتما از روی گرسنگی چاق می‌شوند ،؟؟؟

      پاسخ ها

      • ناشناس

        نه عزیزم
        تغذیه ناسالم
        خوردن تنقلات و ......

        این ور تو اون مغزت فرو کن

    • ایران

      خدا عاقبت هم ما بخیر کنه

    • ناشناس

      خدا به دادمون برسه

    • ناشناس

      به روز سیاه نشستیم

    • ناشناس

      پول نیست دیگه

    • ناشناس

      لعنت به همشون

    • ناشناس

      نه بابا ... همین عراق چندساله قیمت ها ثابته هیچ رکود هم ندارن ... اما متاسفانه ما یاد گرفتیم که حتما باید تورم باشه تا اقتصاد بچرخه ... درهر صورت رکود بهتر از تورمه
      حداقل برای قشر ضعیف جامعه

    • همشهری

      مدل اقتصاد تورمی باید تغییر کنه. تا زمانی که این مدل حاکم باشه، انتظارات تورمی هم حاکمه. باید مدل جدیدی به عنوان سیاست کلان اقتصادی منظور بشه تا انتظارات هم تغییر کنه. اونوقت همه بازارها متناسب با اون مدل رونق خواهند گرفت

    • باز نشسته

      ما که جز باندهای مافیا یی نیابتی دولتی که خون ملت رو توی شیشه کردن خدمت گذاری نمیبینیم

    • حسن

      ملت یک حرفی می زنند چهارتا بیسواد جبه می گیرند
      مسولانی که سکان مملکت دستتان است با چه فرمولی قیمت یک کیسه سیمان یک ماهه از ۷۵ میره ۸۵
      خداوکیلی اگر شما از صندلی ریاست بیایید پایین شاید کمتر بره بالا
      والله والله هیچکس از این طرز مدیریت از شما راضی نیست
      میلگرد قیمت افسار گسیخته دارند تا پیش آسمون رفت
      قیمت دلار نیره بالا همه چی نیره بالا دلار میاد پایین دوباره همه چی می مونه تو آسمون
      بدبخت کسی که بخواهد یک سرپناهی برای
      بچه هاش بسازه

      بدبخت عمر ما دم شما بیسوادهای پر افاده

    • شریفی

      سلام.افسار همه چیز در این مملکت گسیخته شده از اقتصاد گرفته تا بر خورد با دختران و جوانان ودانشگاه جان گرفتن راحت شده است ٱبروی همه چیز بر باد رفته ...خدا به داد برسد

    • ناشناس

      قيمت مسكن هيچ ربطی به بورس ندارد بورس توسط حاکمیت اداره میشود و مسکن توسط خرید و فروش عامه مردم اداره میشود.. تعدد و تغییرات فراوان سازمان بورس دلیل شکست در ادامه فعالیت آن شده هیچ ربطی به قیمت مسکن ندارد اینها همش اراجیف ومهمل بافیه؟؟!!!!

    • ناشناس

      دنیا رو هرجور بگیری میگذره فقط صد سال اولش سخته که اونم داره میگذره. مسوولین هم میگن انشااله هم چیز درست میشه در آینده. فقط نگران نباشید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج