۱۳۶۹۴۶۳
۳۲۷
۳۲۷
پ

تعداد متولدین نوزادان پسر از دختر بیشتر شد

سازمان ثبت احوال کشور داده‌های جدیدی از آمار تولدها در کشور داد. بنا بر این آمارها در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری بیشتر متولدین نوزادان پسر بودند.

ایسنا: سازمان ثبت احوال کشور داده‌های جدیدی از آمار تولدها در کشور داد. بنا بر این آمارها در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری بیشتر متولدین نوزادان پسر بودند.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، تعداد ولادت‌های ثبت‌شده در سال گذشته، یک میلیون و ۷۵ هزار و ۲۳۱ نفر بود که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳.۶ درصد کاهش داشت. اما آمار ولادت‌های ثبت‌شده در سال جاری چگونه است؟

تعداد متولدین نوزادان پسر از دختر بیشتر شد

تعداد متولدین نوزادان پسر از دختر بیشتر شد

سازمان ثبت احوال کشور در تازه‌ترین گزارش‌های خود خبر داد که در 6 ماهه اول سال جاری نسبت متولدین پسر و دختر به ترتیب 51.9 درصد و 48.1 درصد بود. بر این اساس نسبت تولد پسران به دختران در 6 ماهه اول امسال 108 بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0/9 درصد افزایش داشته است.

بنا بر گزارش این سازمان در دنیا در بدو تولد، تعداد متولدین نوزادان پسر از تعداد متولدین دختر بیشتر است. این نسبت در سال‌های بعد به علت مرگ زیاد جنس مرد به تدریج کاهش می‌یابد تا اینکه در حدود 20-25 سالگی متعادل می‌شود و به 100 می‌رسد.

مرگ و میر مردان بیشتر است

در جمعیت‌شناسی رقم 103 تا 107 را رقم طبیعی قابل قبول برای نسبت جنسی در بدو تولد می‌دانند. نسبت جنسی بدو تولد در 6 ماهه اول سال جاری برابر با 108 و در مدت مشابه سال قبل برابر با 107 بود.

حالا سوال اینجاست که میزان مرگ و میرها در ایران چگونه است؟ بنا بر داده‌های مرکز آمار ایران، 418 هزار و 770 نفر فوتی در سال 1401 ثبت شد. از این میان 237 هزار و 119 نفر از فوتی‌ها مرد و 181 و 651 نفر نیز زن بودند. به عبارتی تعداد فوتی‌های مردان 56.6 درصد از آمار فوتی‌های سال گذشته را مردان تشکیل دادند.

اخیرا نیز سازمان پزشکی قانونی کشور آمارهای جدیدی از وضعیت تصادفات رانندگی در کشور منتشر کرد. بنا بر داده‌های این سازمان، در 6 ماهه ابتدایی سال جاری، تعداد کشته‌های حوادث رانندگی 10 هزار و 720 نفر بود. از این میان بیش از هشت هزار نفر از آنها را مردان تشکیل دادند.

بیشترین آمار متولدین را تهران داشت

بر اساس داده‌های سازمان پزشکی قانونی، در 6 ماهه اول سال جاری، 524 هزار و 637 ولادت در ایران ثبت شد. آنطور که داده‌های این سازمان نشان می‌دهد بیشترین ولادت‌ها مربوط به استان تهران با تعداد 66 هزار و 35 نفر و کمترین ولادت نیز به استان سمنان با تعداد 3 هزار و 387 نفر بود.

در ادامه این گزارش آمده که میانگین سن مادر در اولین فرزندآوری در کشور در 6 ماهه اول امسال برابر 27.4 سال بود. مقدار شاخص در نقاط شهری 28.1 سال و در نقاط روستایی 24.4 سال است.

بیشترین میانگین سنی مادران در اولین فرزندآوری، در بین استان‌ها مربوط به استان تهران 30.3 سال و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با 22.6 سال است.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج