adexo3
۱۳۷۲۲۷۴
۹۶۰
۹۶۰
پ

همه علیه یار قدیمی هاشمی در داخل و خارجِ خبرگان

روزنامه «اعتماد» حاضران و غایبان عرصه رقابت در انتخابات خبرگان رهبری را ارزیابی می‌کند.

روزنامه «اعتماد» در گزارشی تحت عنوان «علیه روحانی در داخل و خارج از خبرگان» حاضران و غایبان عرصه رقابت در انتخابات خبرگان رهبری را ارزیابی می‌کند.

همه علیه یار قدیمی هاشمی در داخل و خارجِ خبرگان

در این گزارش آمده است:

شنیده ها حاکی از این است که در جلسه اخیر مجلس خبرگان،آیت الله توکل، نماینده استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری پشت تریبون اظهارات تندی را علیه حسن روحانی مطرح کرده است. اظهاراتی از همان جنس و سبک و سیاق که مجری صداوسیما گفته و به مرور مسائلی از قبیل برجام و شکایت ها و پرونده های حسن روحانی در کمیسیون اصل 90 مجلس که به قوه قضاییه ارسال شده، پرداخته است.

مطلع شدیم که در این جلسه همچنین کلیپی درباره سند2030 نیز در جلسه پخش شده که محتوایی علیه تصمیم گیری های روحانی داشته است و گویا حسن روحانی نیز در این جلسه پاسخ اتهامات را داده است. هجمه به حسن روحانی اما خارج از جلسه خبرگان پشت درهای بسته نیز ادامه داشت. مجری صداوسیما در برنامه تلویزیونی صبح‌بخیر ایران، از شورای نگهبان خواسته تا به وظیفه خود برای ردصلاحیت حسن روحانی عمل کند.

طعنه و پوزخند مجری در بیان این جمله که« انشاءالله شورای نگهبان به وظیفه اصلی‌اش خیلی درست عمل کند» نشان از نفوذ این دیدگاه و تعمیق این مخالفت ها علیه حضور حسن روحانی در مجلس خبرگان در بخش های مختلف و سطوح بالای صداوسیما است. فراموش نکنیم که حسن روحانی با رئیس وقت صداوسیما یعنی عزت الله ضرغامی به شدت درگیر بود و هستند مدیران و کارکنانی در این سازمان که به دنبال فرصت تسویه حساب با روحانی هستند. فراتر از ریاست قبل، وضعیت رویکردها و گرایش های فکری حلقه مدیریت فعلی صداوسیما نیز روشن است و نیازی به تشریح زاویه جریان جلیلی-جبلی نسبت به حسن روحانی نیست.

بمب خبری این دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبری عدم کاندیداتوری آیت‌الله احمد جنتی، ریاست فعلی این دور از مجلس خبرگان است. این خبر از سوی یکی از نزدیکان او تایید شد اما از دلیل انصراف رییس مجلس خبرگان برای عدم نامزدی در این دوره انتخابات اطلاعی در دست نیست‌

از دیگر خبرهایی که روز گذشته مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت عدم ثبت‌نام رییس قوه قضاییه است. خبرگزاری تسنیم روز گذشته از عدم ثبت‌نام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رییس قوه‌قضاییه برای انتخابات خبرگان خبر داد و نوشت: «به‌رغم درخواست‌های مراجع و افراد مختلف به ویژه طی روزهای گذشته، رییس قوه‌ قضاییه برای کاندیداتوری در انتخابات خبرگان رهبری ثبت‌نام نکرده است.» 

برخی چهره‌های رسانه‌ای نیز در فضای مجازی مدعی بودند که براساس شنیده‌ها مشاوران رییسی به او پیشنهاد داده‌اند که حوزه انتخابیه خود را از خراسان جنوبی (بیرجند) تغییر ندهد. آنها سفر اخیر رییسی به این استان را در راستای همین استراتژی تعریف کرده و مطرح می‌کنند که در صورت کاندیداتوری رییسی از خراسان جنوبی، او رای متدینین و طبقه مذهبی این استان را خواهد داشت و آسیبی از این بُعد به جایگاه سیاسی او وارد نخواهد شد.

از غیبت‌های قابل توجه در عرصه ثبت‌نام‌ها عدم کاندیداتوری سیدحسن خمینی بود. برخی معتقدند حسن خمینی بدون گرفتن دعوت از حاکمیت حاضر به شرکت در این دور از رقابت‌ها نبود و وقتی اشتیاقی برای حضور در رقابت‌ها ندید از اساس قید کاندیداتوری را زده است.

با مروری بر چهره‌های حاضر و غایب برای این دور از انتخابات خبرگان رهبری، می‌توان گفت چهره‌هایی که نیامدند از روحیات مخافظه‌کارانه و آنها که آمدند از روحیات جنگجوطلبانه برخوردارند. از این جهت می‌توان چنین ادعایی کرد که فضای سیاسی کشور تا حد زیادی تند شده است؛ ماجراهای «مملکت مال حزب‌اللهیاست» و انتقاد گوینده این جمله از یک برنامه شبکه افق و در ادامه تغییر شبانه عوامل آن برنامه، نشانی از برآمدن یک طیف تندروی جدیدی در کشور دارد. طیفی که مختصات آنها هنوز مشخص نیست. از سوی دیگر نشانه‌های دیگری از طیف جدید تندروها را باید در بازتر شدن دست رسانه‌های اصولگرایان برای «زدن» چهره‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی است؛ حملات گاه و بیگاه به جواد ظریف و حسن روحانی در صدا و سیما و اخیرا تندتر شدن حملات، نظیر آنچه یک مجری صداوسیما علیه روحانی انجام داد، می‌تواند نخستین نشانه‌ها از سر برآوردن این تندروهای مجهول‌الهویه باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج