۱۳۷۵۹۸۵
۸۵۶
۸۵۶
پ

گزارش هولناک بانک جهانی از خط فقر در ایران

بانک جهانی گزارشی درباره آمار خط فقر در ایران را در سکوت خبری منتشر کرده که از وضعیت فقر در ایران خبر می‌دهد. طبق گزارش بانک جهانی، تقریباً ۱۰ میلیون ایرانی به دلیل ترکیبی از تحریم‌ها، سوءمدیریت اقتصادی و بی‌ثباتی بین‌المللی در قیمت نفت در طول یک دهه رشد از دست رفته، در فقر فرو رفته‌اند

بهار: بانک جهانی گزارشی درباره آمار خط فقر در ایران را در سکوت خبری منتشر کرده که از وضعیت فقر در ایران خبر می‌دهد. طبق گزارش بانک جهانی، تقریباً ۱۰ میلیون ایرانی به دلیل ترکیبی از تحریم‌ها، سوءمدیریت اقتصادی و بی‌ثباتی بین‌المللی در قیمت نفت در طول یک دهه رشد از دست رفته، در فقر فرو رفته‌اند.

بلومبرگ در گزارشی گفته این گزارش اولین ارزیابی رسمی این نهاد از فقر در کشور ۸۵ میلیون نفری ایران بعد از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ است. گزارش بانک جهانی، تصویر اقتصادی را به تصویر می‌کشد که در آن نابرابری و فقر در یک دهه تا سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. سیاست‌های ایالات متحده هم به این وضعیت دامن زده، و زنان بیشترین تأثیر را از تحریم‌ها و همه گیری COVID-۱۹ متحمل شده‌اند.

آمار فقر در ایران

بر اساس این گزارش، در دهه‌های منتهی به سال ۲۰۱۱ در دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، ایران شاهد کاهش فقر بود، به‌طوری‌که افرادی که به زیر خط فقر جهانی سقوط کرده بودند، از ۴۰ درصد جمعیت در سال ۱۹۸۰ به حدود ۲۰ درصد در اوایل دهه ۲۰۰۰ رسیده بودند.نویسندگان گزارش گفته‌اند، از سال ۲۰۱۱، «تحریم‌هایی که توسط ایالات متحده و سایر کشور‌ها اعمال شد، بار دیگر تأثیر مخربی بر رشد اقتصادی و رفاه ایرانیان گذاشت. در نهایت اقتصاد ایران از «یک دهه رشد اقتصادی از دست رفته» رنج برده است.

در این گزارش آمده که مشکلات اقتصادی در ایران یکی از عوامل تظاهرات سراسری در سال گذشته بود که با مرگ مهسا امینی جرقه زد. در گزارش آمده که محققان بانک جهانی نتوانستند برای بررسی جامع میدانی به ایران سفر کنند. با این حال گزارش روز ۱۵ نوامبر بدون تبلیغات منتشر شده است.در بخشی از گزارش آمده که «ایران تنها کشوری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) است که داده‌های بررسی بودجه خانوار با کیفیت بالا را به صورت سالانه جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را در دسترس عموم قرار می‌دهد. این داده‌ها، به تشخیص روندها، عوامل تعیین‌کننده و محرک‌های فقر در ایران در سطوح ملی، ملی و خانگی کمک کرده است.»بانک جهانی گفته دو گزارش عمیق دیگر در اوایل سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد، یکی در مورد تأثیر متفاوت اعمال مجدد تحریم‌ها و کرونا بر رفاه خانوار‌ها در ایران و دومی در مورد پیامد‌های رفاهی خشکسالی و کمبود آب.

میانگین کاهش تولید ناخالص ملی در ایران

بانک جهانی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که ایران طی دهه گذشته هر سال به‌طور میانگین ۰.۶ واحد درصد کاهش تولید ناخالص داخلی را تجربه کرده است.بر اساس گزارش این نهاد بین المللی، مدیریت بهتر درآمد‌های نفتی ناپایدار و تلاش‌های مستمر برای تنوع بخشیدن به آن ممکن است به کاهش تأثیر اقتصادی این نوسانات در آینده کمک کند. پرداختن به محرک‌های اصلی تورم تضمین می‌کند که درآمد‌ها با افزایش قیمت‌ها کاهش پیدا نکند.

۱۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در فقر کامل فرو رفته‌اند

بانک جهانی تاکید کرده ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در فقر کامل فرو رفته‌اند و نابرابری‌های اجتماعی تشدید شده است. چهل درصد مردم ایران در معرض فقر هستند.بر اساس این گزارش، فقدان رشد اقتصادی تمام ماجرا نیست. در واقع، در طول دوره کوتاه توسعه اقتصادی در ایران، نرخ فقر به سختی پایین آمده است. منافع رشد نصیب خانوار‌های پنجک‌های بالای مصرف شده در حالی که خانوار‌های پنجک‌های پایین عقب ماندند. همچنین شواهدی مبنی بر نابرابری‌های ساختاری مداوم بین ساکنان روستایی و شهری، مردان و زنان، و افراد دارای تحصیلات و فاقد تحصیلات متوسطه وجود دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج