adexo3
۱۳۷۶۰۸۸
۶۵۹
۶۵۹
پ

هزینه جدیدی که باید مرفه‌نشینان پرداخت کنند

عضو کمیسیون انرژی مجلس: ‌طبق آمارهای موجود، مشترکان پرمصرف عموماً افراد مرفه نشین جامعه را تشکیل می‌دهند که دارای خانه‌های استخردار،جکوزی و... هستند.

قدس آنلاین: عضو کمیسیون انرژی مجلس: ‌طبق آمارهای موجود، مشترکان پرمصرف عموماً افراد مرفه نشین جامعه را تشکیل می‌دهند که دارای خانه‌های استخردار،جکوزی و... هستند. طبیعتا این افراد باید قیمت واقعی گاز مصرفی خود را پرداخت کنند با راهکار تعرفه‌گذاری پلکانی موثر مشترکان پرمصرف مرفه به سمت اصلاح مصرف خود خواهند رفت.

آمارهای موجود نشان از مصرف بیش از حد گاز طبیعی در کشور ما دارد. همین امر کشور را در ماه‌های سرد سال با مشکل مواجه می‌کند. به طوری که ناترازی مقطعی گاز بروز می‌کند.

گاز یک نعمت خدادادی در کشور ماست که اگرچه منابع آن به وفور در کشورمان در دسترس است، اما باید به دلایل مختلف به مصرف بهینه آن روی بیاوریم. موضوع حائز اهمیت این است که هزینه تولید گاز طبیعی در کشور بالاست و مصرف بی رویه این ماده ارزشمند به هدر رفتن منابع مالی کشور منجر می‌شود.

از سوی دیگر، بر اثر زیاده روی در مصرف گاز طبیعی مجبور می‌شویم گاز صنایع را قطع کنیم. قطع گاز صنایع صدمه ای شدید به تولید ملی کشور وارد می‌کند و آثار آن برای اقتصادمان جبران ناپذیر است.

اگر بتوانیم به مصرف بهینه گاز بپردازیم، امکان صادرات مازاد آن به وجود می‌آید که ارزآوری زیادی برای کشور خواهد داشت. با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد، ضرورت دارد به اعمال سیاست‌هایی در راستای مصرف بهینه گاز در کشور بپردازیم.

از آنجائیکه درصد کمی از مشترکان بخش خانگی اضافه مصرف بسیار بالایی دارند و گاهاً تا ۵ برابر مشترکان دیگر گاز مصرف می‌کنند، برخی به مزیت‌های اعمال سیاست‌های قیمتی بر پرمصرف‌ها اشاره می‌کنند.

به زعم کارشناسان، اعمال سیاست‌های قیمتی بر پرمصرف‌ها باید به گونه ای باشد که از جنبه بازدارندگی برخوردار باشد. نظرات رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه می‌آید.

سنگدوینی با اشاره به این موضوع که مدیریت مصرف گاز در کشور یکی از ضروریات است و باید راهکارهای اساسی در این ارتباط در پیش بگیریم، تصریح کرد: یکی از روش‌هایی که می‌توانیم برای بهینه سازی مصرف گاز مدنظر قرار دهیم، تشویق مشترکان است.

وی ادامه داد: مشوق‌هایی که شرکت ملی گاز در خصوص مشترکان کم مصرف در نظر گرفته است، قطعاً می‌تواند کارساز باشد. زیرا مردم متوجه می‌شوند که وقتی درست مصرف کنند، نتیجه ای به لحاظ تخفیف‌های قابل توجه و یا بخشودگی قبوض خواهند داشت. این طور مشوق‌ها قطعاً در بهینه سازی مصرف گاز در بخش خانگی موثر هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: در تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی مشوق‌هایی برای مشترکان کم مصرف در نظر گرفته شده است. در طرف مقابل، کسانی که بیش تر از حد معقول به مصرف گاز می‌پردازند، باید هزینه مصرف غیرمنطقی خود را با قیمت‌های بالاتری بپردازند. 

سنگدوینی گفت: هیئت دولت مصوبه ای در خصوص مشترکان کم مصرف ارائه داد، مبنی بر اینکه این مشترکان مورد تشویق‌های قابل توجه قرار بگیرند و در قبوض زمستان شان این موضوع دیده شود. بنا بر این مصوبه، مشترکانی که میزان مصرف خود را نسبت به سال قبل ۱۰ الی ۳۵ درصد در بازه زمانی شانزدهم آذر ماه الی پانزده اسفند ماه کاهش دهند، مشمول پاداش صرفه جویی می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به ناترازی مقطعی گاز در ماه‌های سرد سال باید مدیریت مصرف را در دستور کار داشته باشیم. در غیر این صورت، مجبور می‌شویم صنایع، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها را تعطیل کنیم که به لحاظ اقتصادی ضرر زیادی را متوجه کشور می‌کند.

سنگدوینی در خصوص این موضوع که در فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی که قرار است امسال به اجرا گذاشته شود، مشترکان پرمصرف با قبوض میلیونی مواجه می‌شوند، تصریح کرد: قطعاً شرکت ملی گاز با کسانی که مصرف غیرمعقولی دارند و حاضر نیستند آن را بهینه کنند، از طریق تعرفه‌گذاری پلکانی برخورد خواهد کرد.

وی در پایان تأکید کرد: ‌طبق آمارهای موجود، مشترکان پرمصرف عموماً افراد مرفه نشین جامعه را تشکیل می‌دهند که دارای خانه‌های استخردار،جکوزی و... هستند. طبیعتا این افراد باید قیمت واقعی گاز مصرفی خود را پرداخت کنند و تنها مصرف معقول و در چارچوب الگوی مصرف شامل یارانه انرژی باشد و با راهکار تعرفه‌گذاری پلکانی موثر مشترکان پرمصرف مرفه به سمت اصلاح مصرف خود خواهند رفت.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج