۱۳۸۱۲۴۶
۱۵۰
۱۵۰
پ

هوش مصنوعی برای بچه‌ها قصه شب می‌گوید!

والدین با کمک چت‌بات‌های هوش مصنوعی داستان‌های مرتبط‌ و شخصی‌سازی شده برای کودکان خردسال خود می‌سازند، اما آیا ابزار سازنده داستان‌های قبل از خواب واقعا ارزش دارد؟

ایسنا: به نقل از آی‌ای، ممکن است هوش مصنوعی فعلا نتواند جای والدین را بگیرد اما می‌تواند به آنها کمک کند داستان‌های هیجان‌انگیزی برای فرزندانشان بسازند.

هوش مصنوعی برای بچه‌ها قصه شب می‌گوید!

اشتراک پلاس و سازمانی چت جی‌پی‌تی دارای قابلیتی به نام GPTs است که به کاربران اجازه می‌دهد چت‌بات‌های سفارشی‌ساز هوش مصنوعی را برای اهداف خاص ایجاد کنند. به عنوان مثال، اگر به باغبانی علاقه دارید، ‌می‌توانید یک جی‌پی‌تی ایجاد کنید تا به تمام سوالات مربوط به باغبانی پاسخ دهد.

بسیاری از والدین و شرکت‌های هوش مصنوعی از جی‌پی‌تی‌های شرکت اُپن‌ ای‌آی(Open AI) برای ایجاد ربات‌های چت هوش مصنوعی سفارشی‌سازی شده استفاده می‌کنند که داستان‌های شخصی‌سازی شده قبل از خواب را برای بچه‌ها می‌سازد.

کلی پرچ(Kelly Purch) روزنامه‌نگار و مادر می‌گوید: من در پایان روز خلاقیتم تمام شده و و ترجیح می‌دهم کلمات را از روی یک صفحه بخوانم. اما دخترانم عاشق داستان‌های شخصی‌سازی‌ شده هستند. بنابراین، من از این فرصت استفاده کردم تا اپلیکیشنی را امتحان کنم که از هوش مصنوعی برای تولید داستان‌های قبل از خواب استفاده می‌کند.

او افزود: من کمی نگران بودم که هوش مصنوعی شغلم را به عنوان یک تولید کننده محتوا بدزدد، اما این یکی از بخش‌های نویسندگی بود که با کمال میل از آن صرف نظر می‌کنم.

جی‌پی‌تی و سایر اپلیکیشن‌های تولید داستان در حال محبوب شدن هستند زیرا به والدین و کودکان اجازه می‌دهند داستان‌های شخصی‌ بسازند.

برای مثال، فرض کنید بچه‌های شما می‌خواهند به یک داستان خنده‌دار گوش دهند که شامل برخی از اعضای خانواده و دو شخصیت کارتونی مورد علاقه‌شان از برنامه‌های مختلف باشد و همچنین شما می‌خواهید از طریق این داستان یک درس زندگی ارزشمند به آنها بیاموزید.

ممکن است پیدا کردن یا ساختن چنین داستان شخصی قبل از خواب به خصوص پس از یک روز خسته کننده، برای شما دشوار باشد.

با این حال، با استفاده از یک برنامه داستان‌ساز، تنها کاری که باید انجام دهید این است که نام، سن، شخصیت‌ها و پیام اخلاقی داستان را وارد کنید و هوش مصنوعی در عرض چند دقیقه داستانی را ایجاد می‌کند که هر آنچه شما و فرزندانتان انتظار دارید داشته باشد. این داستان‌ها برای کودکان نسبت به داستان‌هایی که در کتاب‌ها نوشته شده است، جذاب‌تر خواهند بود.

لوک وارنر(Luke Warner)، یک توسعه‌دهنده و پدری که از جی‌پی‌تی سفارشی‌سازی‌شده برای تولید داستان‌های شخصی‌شده قبل از خواب برای دخترش استفاده می‌کند، می‌گوید که در داستان خود، هوش مصنوعی نام مدرسه او و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کند را قرار می‌دهد و در مورد این واقعیت صحبت می‌کند که بیرون هوا سرد است. این داستان را واقعی‌تر و جذاب‌تر می‌کند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ که تأثیر محتوای شخصی‌شده و غیرشخصی‌سازی‌شده را بر یادگیری بچه‌ها مقایسه می‌کرد، نشان می‌دهد که کودکان نسبت به کلمات موجود در بخش‌های غیرشخصی‌ به‌طور قابل‌توجهی آگاهی کمتری نشان می‌دهند.

مشکلات داستان‌های ساخته شده توسط هوش مصنوعی

یکی از بزرگترین خطرات محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی این است که می‌تواند شامل کلمات، ارجاعات یا سوگیری‌های نامناسب باشد که باعث می‌شود داستان برای بچه‌ها نامناسب باشد. به همین دلیل است که والدین باید به ورودی‌هایی که برای تولید داستان وارد می‌کنند بسیار دقت کنند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی ممکن است داستان‌های مربوط به ورودی‌ها را تولید کند، اما محتوای آن فاقد دستور زبان نوشتاری، پیچ‌وخم‌ و جذابیت‌های احساسی مشابه کتاب‌های داستان کودکان باشد. به علاوه، چت‌بات‌ها ممکن است گاهی داستان‌های تکراری و خسته‌کننده ایجاد کنند.

یک چت‌بات هوش مصنوعی تنها می‌تواند داستان را بسازد و شما همچنان باید آن را برای فرزندان خود بخوانید و گاهی اوقات در صورتی که هوش مصنوعی اشتباهاتی مرتکب شده باشد، آن را اصلاح کنید.

علاوه بر این، داستان‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی نیز می‌تواند منجر به نقض حق کپی‌برداری شود. مردم از شخصیت‌ها، مکان‌ها و حتی افراد مشهور در داستان‌های خود استفاده می‌کنند تا محتوا را برای فرزندان خود جذاب کنند. البته، هیچ اخطار قانونی برای داستان گفتن در خانه برای فرزندان وجود ندارد. با این حال، اگر داستان‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی را به صورت آنلاین منتشر یا تبلیغ کنید، احتمالا یک اخطار حذف محتوا از سوی شرکت اُپن‌ ای‌آی دریافت خواهید کرد.

نکته پایانی این است داستان‌های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی می‌تواند راهی عالی برای تشویق عادات کتابخوانی در کودکان باشد. این می‌تواند زمان صرف شده هر شب را برای یافتن داستانی متناسب با علایق و ترجیحات فرزندان را نیز کاهش دهد. با این حال، نیاز است که این فناوری برای کودکان ۱۰۰ درصد مناسب و ایمن باشد.

به علاوه، نباید به عنوان جایگزینی برای کتاب‌های داستانی که به کودکان درس‌های مهم زندگی می‌آموزد و نقش مهمی در ساختن شخصیت آن‌ها بازی می‌کند، به آن‌ها نگاه کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج