۱۳۸۲۲۹۷
۳۴۱
۳۴۱
پ

واکنش تامل‌برانگیز به خودکشی کارگران به دلیل اقتصادی

حسین راغفر گفت: افزایش خودکشی سال‌هاست که یکی از آسیب‌های اجتماعی است که ریشه‌های اقتصادی دارد.

اعتماد: حسین راغفر گفت: افزایش خودکشی سال‌هاست که یکی از آسیب‌های اجتماعی است که ریشه‌های اقتصادی دارد. به خصوص زمانی این افسردگی‌ها فزونی می‌یابد که افراد شاهد فسادهای بزرگ و گسترده مالی در نظام‌های حکومتی هستند. وقتی این موارد اتفاق می‌افتد، خشم و عصبانیت مردم آسیب‌خورده را ممکن است حتی تا حد جنون و از دست دادن اختیارشان برساند و خود را به اشکال مختلف بروز دهد که حادترینش خودکشی است.

واکنش تامل‌برانگیز به خودکشی کارگران به دلیل اقتصادی

حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه الزهرا در باره تاثیر محرومیت‌های استان ایلام بر افزایش خودکشی مردم این استان گفت: «ایلام یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور، چه از پیش از انقلاب و چه پس از آن است و سالیان سال این محرومیت مزمن شده است. ایلام استان کوچک و کم‌جمعیتی است که مستقیما در جنگ بوده و جانفشانی‌های بسیاری برای کشور کرده‌ و خسارات زیادی هم متحمل شده‌اند. اما پس از جنگ هم به آن‌ها توجهی نشد و یکی از مناطقی است که بالاترین نرخ‌های بیکاری را دارد و به همین دلیل هم بسیاری از جوانان‌شان مهاجرت می‌کنند.»

به گزارش دیده بان ایران، این اقتصاددان در پاسخ به اینکه تاسیس کارخانه پتروشیمی تناسبی با منابع و اقلیم استان ایلام داشته است، عنوان کرد: «این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات برنامه‌ریزی در کشور بوده که بحث خط اتیلن غرب را مطرح و بعد هم شروع به گسترش تعداد زیادی پتروشیمی کردند که از ابتدا به دلیل کم‌آبی منطقه و نیاز شدید این صنعت به آب، جایابی‌های غلطی صورت گرفت. عمدتا هم فشار نمایندگان مجلس و برنامه‌ریزی غلط اقتصادی در این دوره است که چنین مشکلات را آفرید. ما در منطقه غرب کشور تعدادی هم کارخانه فولاد را داریم که به دلیل کمبود آب و عدم تخصص لازم تعطیل شدند. وقتی برنامه‌ریزی‌ها دچار سیاست‌زدگی می‌شود و نفوذ خارجی برای اتلاف منابع ملی صورت می‌گیرد، پیامدهایش بسیار گسترده و ماندگار است.»

راغفر ادامه داد: «در خراسان رضوی هم هفت کارخانه فولاد تاسیس کرده‌ایم که به دلیل کمبود آب تا یکی دو سال پیش حداکثر با ظرفیت های 15 و 20 درصدی کار می‌کردند. به باور من این امر نمی‌تواند بلاهت باشد بلکه نفوذ خارجی است برای اینکه اتلاف منابع ملی صورت گیرد. همین الان گفته می‌شود که مبالغ هنگفتی، که چند سال پیش ارزیابی این بود که 700 هزار میلیارد تومان است، برای اتمام طرح‌های ناتمام عمرانی در کشور لازم است. این در حالی است که برخی از آن‌ها حتی 20 30 سال است که آب و باران آن‌ها را مستهلک کرده و آسیب دیده‌اند ولی این منابع ملی است که بلااستفاده مانده‌اند. در صورتی که این منابع می‌توانستند برای اهالی آن منطقه اشتغال ایجاد کنند اما متاسفانه جامعه از آن محروم شده و از سوی دیگر متولیان، دوباره رفته‌اند و یک سری طرح‌های دیگری را راه‌اندازی کرده‌اند.»

 وی ضمن تاکید بر اینکه مسئله اصلی را باید در نظام حکمرانی جست و جو کرد که اینگونه منابع ملی را تلف کرده و تلف می‌کند، افزود: «آن‌ها دستشان به خون تک تک این افراد آلوده است که به نظر من این سیاست‌های غلط نمی‌تواند اتفاقی باشد. در مورد خاص کارگران هم عمدتا بسیاری از کارخانه‌های فعال در این مناطق که هنوز اندک تحرک اندکی دارند، با مشکلات مالی جدی مواجه هستند. بسیاری از کارگران‌شان ماه‌هاست که حقوقی دریافت نکرده‌اند. یقینا این امر روی زندگی آن‌ها و خانواده‌های‌شان اثر منفی دارد. متاسفانه این مسئله خودتخریبی و خودکشی یکی از حادترین یا افراطی‌ترین اشکال اعتراض به نابسمانی‌های ناشی از سیاست‌های غلط اقتصادی است.»

راغفر با اشاره به افزایش خودکشی در دیگر طبقات، مطرح کرد: «ما در رشته‌های مختلف پزشکی هم شاهد خودکشی انترن‌های پزشک‌مان هستیم که این تاسف بار است. پدیده خودکشی در کشور ما قطع به یقین ریشه در دو دسته از سیاست‌ها دارد یکی سیاست‌های اقتصادی است با اهمیت بیشتر و یکی هم سیاست‌های اجتماعی است که افراد، حتی کسانی که تحصیلات عالی دارند، هیچ چشم‌انداز روشنی را در مقابل خود نمی‌بینند و دست به خودکشی می‌زنند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه پرونده‌های فساد چه تاثیری بر سرخوردگی افراد جامعه دارد، گفت: «افزایش خودکشی سال‌هاست که یکی از آسیب‌های اجتماعی است که ریشه‌های اقتصادی دارد. به خصوص زمانی این افسردگی‌ها فزونی می‌یابد که  افراد شاهد فسادهای بزرگ و گسترده مالی در نظام‌های حکومتی هستند. وقتی این موارد اتفاق می‌افتد، خشم و عصبانیت مردم آسیب‌خورده را ممکن است حتی  تا حد جنون و از دست دادن اختیارشان برساند و خود را به اشکال مختلف بروز دهد که حادترینش خودکشی است ولی اعتیاد هم یک نوع اعتراض است، ورود به جرگه‌های جرم و جرائم، خفت‌گیری و دزدی و... هم یک نوع اعتراض است. منتهی اشکال اعتراض فرق می‌کند؛ یک موقع عده‌ای برای اعتراض به خیابان‌ها می‌آیند و به اموال عمومی آسیب می‌زنند که این هم نوعی از بروز خشم و اعتراض است. اما من خودکشی را به عنوان شکل حاد اعتراض و طغیان می‌بینم که در اثر سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی، چشم‌انداز امید نسبت به آینده را در بسیاری از افراد از بین برده و می‌برد.»

راغفر در پاسخ به اینکه باتوجه به جوابیه کارخانه پتروشیمی چوار که تاکید بر پیمانکاری بودن این کارگران داشته، آیا این امر سلب‌کننده مسئولیت از مدیران این کارخانه است، بیان کرد: «به نظر من مسئله فراتر از این موردهای خاص است. آن کارخانه احتمالا به دلایل مهم‌تری با این محدودیت‌ها رو‌به‌روست که خود را اینگونه نشان داده است. یعنی چون منابع مالی ندارند، کارگران را به راحتی کنار می‌گذارند یا به همکاری با آن‌ها خاتمه می‌دهند. به باور من مسئله را باید فراتر دید و انگشت اتهام را باید به سمت کسانی نشانه گرفت که این سیاست‌های غلط را طی دهه‌های اخیر به جامعه تحمیل کرده‌اند؛ بدون مطالعه آمدند و شرکت‌ها و کارخانه‌هایی تاسیس کردند که هیچ تناسبی با آمایش سرزمینی و آن فضای مستقر شده، نداشتند. به همین دلیل بخشی از پیامدهایش همین است که کارخانه نمی‌تواند هزینه‌هایش را تامین و کارگرانش را اخراج می‌کند. نیروی کار هم با مشکلاتی مواجه می‌شود که نمی‌تواند آن را مرتفع کند.»

وی ضمن تاکید براینکه خودکشی کارگران نوعی واکنش به این سیاست‌های غلط است، افزود: «در حالی که می‌توانستند منابعی که در آن مناطق سرمایه‌گذاری شده را در حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که اشتغال پایدار فراهم می‌کرد و چه‌بسا با تخصص‌ها و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فردی که در مناطق محروم ما هم سازگاری بیشتری دارد، اشتغال را بر این اساس شکل دهد. اما برنامه‌های توسعه در ایران همگی معیوب هستند و اجرای پروژه‌ها هم به شدت متاثر از عوامل متعددی است که یکی از آن‌ها مسئله تلاش برای اتلاف منابع ملی است که من این را «نفوذ» نامیده‌ام. بدین معنا که دستگاه‌های خارجی موارد متعددی مطرح کرده‌اند که چگونه ایران را از دسترسی به منابع خودش محروم و چگونه بتوانیم در تخصیص منابعش انحراف ایجاد کنیم؛ چراکه همه اینها منجر به نارضایتی در جامعه می‌شود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج