۱۳۸۴۰۹۸
۸۰۸
۸۰۸
پ

معمای نقاشی‌ای که نباید از «رو به رو» به آن نگاه کنید!

این نقاشی به ما می‌آموزد که شاید گاهی لازم باشد از زاویه‌ای غیرعادی به امور مختلف نگاه کنیم تا بتوانیم حقیقتِ آن‌ها را درک کنیم؛ حقیقتی که ممکن است تکان‌دهنده و حتی ترسناک باشند.

فرادید: هانس هولباین (Hans Holbein) نقاش نامدار آلمانی است که در نیمۀ اول قرن شانزدهم میلادی زندگی می‌کرد؛ او یکی از چهره‌های کلیدی رنسانس هنری آلمان و یکی از برجسته‌ترین پرتره‌نگاران قرن شانزدهم به شمار می‌آید.

معمای نقاشی‌ای که نباید از «رو به رو» به آن نگاه کنید!

مشهورترین نقاشی هانس هولباین تابلویی با عنوان «سفیران» (Ambassadors) است که دو سفیر اروپایی در دربار بریتانیا را به تصویر کشیده است.

اما سیمای دو سفیر شاید در واقع کم‌اهمیت‌ترین چیزی باشد که هولباین در این تابلو به تصویر کشیده است. آنچه که این نقاشی را به یک اثر پربحث در میان مورخان هنر تبدیل کرده است، عناصر و اشیائی هستند که در نقاط گوناگون آن نقش بسته‌اند یا حتی پنهان شده‌اند.

معمای نقاشی‌ای که نباید از «رو به رو» به آن نگاه کنید!

تصویری از مجسمۀ مسیح در گوشۀ بالا و سمت چپ نقاشی

طی چند قرن مورخان هنر دربارۀ معنا و دلالت اشیائی که در این نقاشی دیده می‌شوند بحث کرده‌اند؛ از جمله دربارۀ وسایل علمی، کره‌های جغرافیایی، ساز موسیقی، دفترچه‌ها، قالیچه و سایر مواردی که روی قفسه قرار دارند؛ یا دربارۀ مجسمه‌ای که به شکلی بسیار ظریف در گوشۀ بالا و سمت چپ نقاشی تا حدی در پشت پردۀ سبز رنگ پنهان شده است.

اما برجسته‌ترین و معروف‌ترین نماد موجود در این اثر، یک شیء مرموز سفید و خاکستری است که در وسط قسمت پایینی نقاشی دیده می‌شود. تصویری که وقتی به آن نگاه می‌کنید، چیزی جز یک شیء کج و معوج و غیرقابل درک نیست.

معمای نقاشی‌ای که نباید از «رو به رو» به آن نگاه کنید!

از سمت راست به این تصویر نگاه کنید

اما این فقط تا وقتی است که شما از رو به رو به این نقاشی نگاه کنید. اگر به سمت راست نقاشی بروید (یا اگر همین الان گوشی همراهتان را به سمت چپ برگردانید و تقریبا از کنار به آن نگاه کنید)، این تصویر شکل و شمایل دیگری به خود می‌گیرد و تبدیل به یک جمجمه می‌شود؛ نمادی از مرگ که اتفاقا خیلی هم خوب و دقیق به تصویر کشیده شده است.

این شیوۀ به تصویر کشیدن اشیاء که در دورۀ رنسانس ابداع شده بود، آنامورفوسیس یا واریخت‌نگاری نامیده می‌شود. یعنی یک شیء به گونه‌ای تصویر شود که فقط از زاویه‌ای خاص به درستی دیده شود.

این ترفند در دورۀ رنسانس نوعی معمای بصری به حساب می‌آمد و استفادۀ از آن اغلب حالتی تفننی داشت. اما به اعتقاد مورخان هولباین استفاده‌ای جدی و معنادار از این ترفند کرده است. این احتمالا برای او یک نماد ویژه از واقعیت «پنهان» مرگ در زندگی انسان بود؛ واقعیتی که در یک نگاه «عادی» و روزمره اغلب نادیده گرفته می‌شود.

معمای نقاشی‌ای که نباید از «رو به رو» به آن نگاه کنید!

عکسی از تابلو که از سمت راست گرفته شده و جمجمه را در حالت درستش نشان می‌دهد

خیلی‌ها این جمجمۀ پنهان را در ارتباط با سایر اشیاء موجود در نقاشی تفسیر کرده‌اند. برای مثال برخی معتقدند که اشیاء موجود در طبقۀ بالای قفسه، همگی مربوط به نجوم و شناخت افلاک هستند و بنابراین نمادی از آسمان و عالم روحانی هستند؛ اشیاء طبقۀ پایین مربوط به جغرافیا و امور زمینی هستند و بنابراین می‌توانند نمادی از عالم جسم باشند. در پایین‌ترین قسمت نیز جمجمه قرار دارد که نشانه‌ای از مرگ است. بنابراین نقاشی در سه سطح مختلف به روح، جسم و مرگ اشاره می‌کند. در کنار این‌ها وجود مجسمۀ نیمه‌مخفی مسیح در گوشۀ بالا و سمت چپ نقاشی نیز نشانه‌ای از رستاخیز دوباره است.

به هر حال مقصود هولباین هر چه که بوده باشد، نقاشی او نکتۀ آموزنده‌ای در خود دارد: همانطور که برای دیدن حقیقت این نقاشی باید از سمت و سویی غیرعادی به آن نگاه کرد، شاید گاهی لازم باشد که برای دیدن واقعیت زندگی نیز از نگاه روزمره خارج شویم و از سمت و سویی خلاف عادت به آن نگاه کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج