۱۳۸۵۰۶۴
۲ نظر
۳۴۹۸
۲ نظر
۳۴۹۸
پ

قالیباف منشا آلودگی هوای تهران را پیدا کرد

رئیس مجلس با بیان اینکه منشاء ۸۱ درصد آلودگی هوا خودرو‌ها و موتور سیکلت‌ها هستند، نیروگاه‌ها و عدم استاندارد سوخت را دیگر عوامل این مشکل عنوان کرد.

انتخاب: رئیس مجلس با بیان اینکه منشاء ۸۱ درصد آلودگی هوا خودرو‌ها و موتور سیکلت‌ها هستند، نیروگاه‌ها و عدم استاندارد سوخت را دیگر عوامل این مشکل عنوان کرد.

 علیرضا سلیمی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل ۷۱ قانون اساسی درباره قانون هوای پاک خطاب به رئیس مجلس، گفت: قانون مجلس درباره قانون هوای پاک بسیار دقیق و جامع است و اکنون با توجه به اینکه بحث مازوت‌سوزی نیز مطرح است دستور فرمایید در راستای اجرای این قانون اقدام شود. همچنین مشخص شود چه افرادی در اجرای قانون قصور و کوتاهی داشته‌اند چرا دستگاه‌هایی همچون شهرداری و وزارت صمت در اجرای قانون مذکور نقش دارند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس ادامه داد: به یقین این قانون نباید روی زمین بماند، چرا که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند دیگر امکان حیات در برخی از شهر‌ها مانند تهران، مشهد و اراک وجود نخواهد داشت؛ بنابراین گزارش در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی در تذکری با استناد به تبصره (۵) ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: طبق تبصره (۵) ماده ۱۸۲ دولت مکلف است گزارش عملکرد بودجه سال گذشته و صورت‌های مالی حسابرسی شده بودجه تفصیلی سال جاری و عملکرد بودجه مصوب ۶ ماه اول سال جاری تمامی شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و شرکت‌ها و موسساتی از قبیل وزارت نفت، سازمان توسعه و نوسازی معادن، سازمان گسترش و نوسازی و ... تا ۱۵ آبان ماه هر سال بیاورد، هرچند دولت با تأخیر این مسئله را آورده است و بعد هم گفته است کمیسیون برنامه و بودجه بلافاصله گزارش را به دیوان محاسبات بدهد و دیوان نیز جواب بدهد، اما طبق پیگیری‌های بنده ظاهراً دیوان محاسبات نظر خود را داده است، اما نکته اصلی این است که گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و نظریه دیوان محاسبات ملاک بررسی بودجه است و همزمان با لایحه بودجه کل کشور طبق مواد این قانون مورد رسیدگی قرار بگیرد.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس افزود: با این اوصاف اکنون ما لایحه بودجه را بررسی می‌کنیم، هیچ اشرافیت و اطلاعاتی نسبت به آن گزارش شرکت‌های دولتی که بودجه آن نیز بیشتر از بودجه عمومی است، نداریم و این سبب می‌شود در سنوات آینده نیز شرکت‌های دولتی و بانک‌ها توجه لازم را نداشته باشند. ما اکنون برای شرکت‌ها مصوبه می‌گذاریم در حالی که در گزارش قبلی آن‌ها را مدنظر قرار نداده‌ایم لذا خواهش می‌کنم تدبیری کنید. در کمیسیون تلفیق گزارش مربوط به شرکت‌ها مدنظر قرار گیرد لذا خواهش می‌کنم در تلفیق و صحن تدبیری بیاندیشید تا گزارش مربوط به شرکت‌ها مدنظر قرار گیرد.

این گزارش می‌افزاید در ادامه دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر نماینده شاهین شهر گفت: باید به نکته مهمی اشاره کنم و طبق صحبتی که شب گذشته داشته‌ام، گزارشات در دیوان محاسبات تهیه شده است و ان‌شاء‌الله به زودی به دست کمیسیون می‌رسانند که جهت بررسی در کمیسیون و صحن مدنظر قرار گیرد.

وی همچنین در پاسخ به تذکر نماینده محلات افزود: در رابطه با بحث محیط زیست باید توجه کنیم که مسئله محیط زیست بسیار حیاتی است و در ابعاد مختلف همچون آلودگی هوا، آب، خاک و آلودگی صوتی باید مدنظر قرار گیرد البته ما در این زمینه قانون جامع و مادر داریم، اما قبل از هر صحبتی باید یک نقد به مجلس در این رابطه داشته باشم و بعد به نقد دستگاه‌ها برسیم، چرا که در زمان تدوین و تصویب قانون خودرو، گفتیم؛ اگر خودرو یا موتور خارج از رده وجود داشت، اگر نبود بابت آن پولی بگیریم و اجازه دهیم تولید ادامه پیدا کند، اما سوال این است آیا ما اکنون وسیله نقلیه اسقاطی و از رده خارج نداریم؟ قطعاً میلیون‌ها وسیله نقلیه اسقاطی داریم، ما نباید این را در مجلس تصویب می‌کردیم، این اشکال بر ما وارد است و من با بررسی دقیق و کاملاً مطلع می‌گویم در شهر‌ها و کلانشهرها، به غیر از بحث نیروگاه‌ها، در طول سال ۸۱ درصد مشکل اصلی آلودگی هوا ناشی از خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها و همچنین موضوع عدم استاندارد سوخت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در واقع ما قانون را می‌نویسیم، اما از قانونگذار و مجری قانون در حاشیه قانون رد می‌شویم، این مشکل بزرگی است چرا که مسئله حفظ جان مردم است لذا معتقدم مجلس خودش و مجموعه دولت باید به این موضوع توجه کنند و ان‌شاءالله یک جلسه نظارتی با استناد به ماده ۱۰۷ آیین‌نامه داخلی مجلس برای بحث آلودگی‌ها و روند اجرای قانون هوای پاک برگزار خواهیم کرد و این موضوع پیگیری می‌شود

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • باز نشسته

      احسنت بر آقای قالی باف ، خدا را شکر .

    • ناشناس

      خب همه می‌دانند... مقصر اصلی بنزین بی کیفیت و از همه مهمتر ماشینهای بسیار آشغال تولید ایران خودرو و سایپا هستند . واردات ماشین را آزاد کنید تا ماشین ارزان و با کیفیت و ایمن با مصرف بسیار پایین وارد ایران شود . تا هم در سوخت صرفه جویی شود و هم مردم لذت ببرند و هم ایمنی بالا برود . ایران خودرو و سایپا رو هن تعطیل کنید نمی شود ۸۵ میلیون نفر را فدای نهایتا یک میلیون نفر کنید !!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج