۱۳۸۵۰۹۱
۵۸۸
۵۸۸
پ

سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری

یک مومیایی مصر باستان با جنینی بین پاهایش و دیگری درون حفره قفسه سینه، اولین مومیایی شناخته‌شده است که مرگ مادر حین به‌دنیاآوردن دوقلو را نشان می‌دهد

خبرآنلاین نوشت: یک مومیایی مصر باستان با جنینی بین پاهایش و دیگری درون حفره قفسه سینه، اولین مومیایی شناخته‌شده است که مرگ مادر حین به‌دنیاآوردن دوقلو را نشان می‌دهد.

پژوهشگرها به تحلیل بقایای مومیایی دختری نوجوانی پرداختند که در مصر باستان در طول زایمان جان خود را از دست داده بود. یافته‌ها نشان می‌دهند مادر جوان در حین زایمان نوزادهای دوقلو جان خود را از دست داده است. متأسفانه سر نوزاد اول در دهانه‌ی رحم گیر می‌کند و به مرگ دو نوزاد و مادر می‌انجامد.

دختر مصری در حین مرگ ۱۴ تا ۱۷ سال داشته و برای اولین بار در سال ۱۹۰۸ در گورستان بجوات در واحه‌ی خارگای مصر کشف شد. یادداشت‌های آن زمان نشان می‌دهند این مادر همراه با جنینی بین پاهایش کشف شده و این نتیجه گرفته شد که زن جوان بر اثر پیچیدگی‌های زایمان جان خود را از دست داده است.

پژوهشگرها پس از یک قرن، با اجرای اسکن‌های تومورگرافی رایانشی از بدن به بررسی دقیق مشکل مومیایی پرداختند. در کمال شگفتی، اسکن‌ها از وجود جنینی دوم درون حفره‌ی قفسه‌ی سینه‌ی دختر مصری خبر دادند که نشان می‌داد وی دوقلو باردار بوده است.

شگفتی این کشف زمانی افزایش یافت که جنین بین پاهای زن سر خود را از دست داده بود. پژوهشگرها با بررسی دقیق‌تر متوجه وجود سر نوزاد در لگن مادر شدند و به این نتیجه رسیدند که شاید سر نوزاد در طول فرایند زایمان از بدنش جدا شده است.

سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری

محتمل‌ترین توضیح برای این نتیجه‌ی ترسناک این بود که نوزاد از پا متولد شده است یا به بیان دیگر در ابتدا پاهای او از رحم خارج شدند. در حین زایمان بچه از پا، گاهی عبور سر نوزاد از دهانه‌ رحم دشوار می‌شود. به گفته‌ی پژوهشگرها، این مسئله می‌تواند به قطع سر جنین بر اثر ضربه در نمونه‌های خاص منجر شود و نمونه زن مصری یکی از بدترین انواع آن بوده است.

برای جنین دوم، پژوهشگرها گمان می‌کنند مومیایی‌کننده‌ها احتمالاً نمی‌دانستند زن دوقلو باردار است و بنابراین جنین دوم را پیش از مومیایی‌سازی از بدن او خارج نکردند. با از بین رفتن دیافراگم مومیایی، جنین متولدنشده از رحم به بخش قفسه‌ی سینه راه یافته بود.

به نوشته‌ی پژوهشگرها، بررسی مادر و فرزندانش در هنگام زایمان تأیید می‌کند که در آن زمان بارداری و زایمان تا چه اندازه خطرناک بوده است. به‌ویژه که نوزادهای دوقلو به‌شدت در مصر باستان ناخوشایند بودند و اغلب تلاش می‌کردند با جادو و طلسم از تولد چنین نوزادهایی جلوگیری کنند. یکی از این طلسم‌ها در پاپیروس باستانی به نام حکم طلسم، ترس از دوقلوها را اینگونه نشان می‌دهد: «باید از او در مقابل تولد هوروس، تولد نامنظم و تولد دوقلوها حفاظت کنیم.»

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج