۱۳۹۰۷۶۳
۶۲۰
۶۲۰
پ

خاطره های غم‌انگیز از جشنواره فجر

هر دوره‌ای از این جشنواره همچون برگی از یک آلبوم قطور ، گاهی شاهد بر وقایعی خاص بوده و گاهی هم یادآور خاطراتی تلخ و شیرین

خبرفوری: هر دوره‌ای از این جشنواره همچون برگی از یک آلبوم قطور ، گاهی شاهد بر وقایعی خاص بوده و گاهی هم یادآور خاطراتی تلخ و شیرین.

با نزدیک شدن به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر و معرفی کامل‌تر چهره‌هایی که در هر کدام از فیلم‌های این دوره ، حضور دارند، نام کسانی به ذهن می‌آید که سال‌های سال ‌حضور پررنگی در این جشنواره داشتند. مرور عکس‌هایی از دوره‌های گوناگون جشنواره حسرت فقدان نام‌هایی را به همراه دارد که مدت‌هاست چهره در نقاب خاک کشیده‌اند.

در سال‌های اخیر بجز شیوع ویروس کرونا که سینماگران زیادی را ناباورانه اسیر خاک کرد، مرگ‌های تلخ دیگری هم در جامعه هنری رقم خورد که فراموش‌نشدنی‌ترین آن‌ها قتل فجیع داریوش مهرجویی و همسرش بود.

سال گذشته و همزمان با چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، برخی حاشیه‌ها و اتفاق‌های ماندگار دوره‌های مختلف این دو جشنواره‌ در سرویس سینما و تئاتر ایسنا مرور شدند که امسال از زاویه‌ای دیگر برخی خاطرات این رویداد سینمایی مرور می شوند.

در نخستین بخش از این سلسله‌ گزارش‌ها ، از چهره‌هایی یاد می‌شود که تا همین چند سال قبل در جشنواره فیلم فجر به نوعی حضور داشتند اما الان فقط می‌توان گفت: «یاد و نامشان گرامی».

خاطره های غم‌انگیز از جشنواره فجر

بیتا فرهی که دوماه قبل در چنین روزی (چهارم آذرماه) از دنیا رفت، از دهه ۶۰ برای بازی در فیلم‌های «هامون»، «کیمیا»، «خانه‌ای روی آب»، «خون بازی» و «در انتظار معجزه» در جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده بود.

خاطره های غم‌انگیز از جشنواره فجر

۱۶ فروردین امسال یک خبر درباره کیومرث پوراحمد جامعه سینمایی را در شوک فرو برد و این آغاز خبرهای تلخ و پی‌در پی مرگ از سینماگران در سال ۱۴۰۲ بود.

خاطره های غم‌انگیز از جشنواره فجر

پوراحمد سال ۱۳۷۴ و در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم «خواهران غریب» گرفته بود.

خاطره های غم‌انگیز از جشنواره فجر

کامبوزیا پرتوی که از رکوردداران جایزه سیمرغ بهترین فیلمنامه‌ از جشنواره فجر است، سال ۱۳۹۹ پس از یک دوره جراحی و بیماری و به دلیل ابتلای همزمان به کرونا از دنیا رفت.

او فیلمنامه‌نویس فیلم‌های «من ترانه ۱۵ سال دارم»، «کافه ترانزیت»، «فراری» و «کامیون» بوده که برای آن‌ها در جشنواره فجر جایزه گرفت.

خاطره های غم‌انگیز از جشنواره فجر

و اما داریوش مهرجویی، که هنوز هم خیلی‌ها در سینما مرگ او را به آن شکل فجیع (قتل) باور ندارند. او فیلم‌های ماندگاری را در دوره‌های مختلف جشنواره در معرض تماشای دوستداران سینما قرار داده بود که هر کدام در بخش‌های گوناگونی جایزه هم گرفته بودند.

این فیلمساز در کنار خاطراتی خوش، تلخی‌هایی را هم بابت فیلم‌هایی که در جشنواره رونمایی کرد متحمل شد و شاید مهم‌ترین آن‌ها سرنوشتی باشد که گریبانگیر «سنتوری» اش شد. او بارها گفته بود که ماجراهای توقیف و بعد هم قاچاق فیلم «سنتوری» تاثیر مهلکی بر زندگی او گذاشت.

خاطره های غم‌انگیز از جشنواره فجر

خاطره های غم‌انگیز از جشنواره فجر

هنوز پنج ماه هم از مرگ زودهنگام آتیلا پسیانی نگذشته و خیلی از دوستانش می‌گویند اگر او امروز بود حتما با نگاهی تازه و متفاوت کارش را دنبال می‌کرد و بیکار نمی‌نشست.

او با وجود بازی در حدود ۸۰ فیلم سینمایی، ایفای نقش‌های متنوع و چند بار نامزدی جایزه، هیچ گاه سیمرغ بلورین فیلم فجر را به دست نگرفت.

خاطره های غم‌انگیز از جشنواره فجر

علی سلیمانی مردادماه سال ۱۴۰۰ پس از ابتلا به کرونا و بعد، عوارض ناشی از آن درگذشت. او علاوه بر سریال‌های متعدد تلویزیونی، در حدود ۲۰ فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرده بود که از میان آن‌ها به «سگ‌کشی»، «سفر به چزابه»، «جهان پهلوان تختی»، «قارچ سمی»، «بی‌پولی» و «تنگه ابوقریب» می‌توان اشاره کرد.

خاطره های غم‌انگیز از جشنواره فجر

یکی دیگر از قربانیان کرونا در سینما، فرشته طائرپور است که در جایگاه حرفه‌ای خود صرفا به عنوان یک تهیه‌کننده شناخته نمی‌شد. بنابر گفته‌های رسمی و غیررسمی خیلی از سینماگران، جای خالی فرشته طائرپور که همواره با نگاهی مادرانه بر مراقبت از سینما تاکید می‌کرد، در یکی دو سال اخیر بویژه در موقعیت‌های بحرانی سینما بسیار به چشم آمده است.

خاطره های غم‌انگیز از جشنواره فجر

طائرپور مرداد سال 1400 بر اثر کرونا از دنیا رفت.

خاطره های غم‌انگیز از جشنواره فجر

بابک برزویه که سال‌ها با عکس‌هایش خاطراتی را از سینما و جشنواره فیلم فجر ثبت کرده بود، زمستان سال ۱۴۰۰ دچار عارضه مغزی شد و تابستان یک سال بعد پس از ماه‌ها بستری بودن در بیمارستان از دنیا رفت.

او برای فیلم «سفر به چزابه» سیمرغ بلورین بهترین عکس را از جشنواره فجر گرفت.

خاطره های غم‌انگیز از جشنواره فجر

علی معلم در سال‌های فعالیتش در سینما هم تهیه‌کننده بود و هم منتقد و تحلیل‌گری تاثیرگذار. او در دوره‌هایی مدیریت و مجری نشست‌های مطبوعاتی جشنواره را برعهده داشت.

خاطره های غم‌انگیز از جشنواره فجر

او اسفند سال ۱۳۹۵ در سن ۵۴ سالگی و به طور ناگهانی بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت و این خبر شامگاه همان روز همزمان با مراسم تودیع حجت‌الله ایوبی از ریاست سازمان سینمایی منتشر شد.

خاطره های غم‌انگیز از جشنواره فجر

از زنده یاد خسرو شکیبایی فیلم‌های متعددی در جشنواره فجر نمایش داده شده و او چهار بار موفق به گرفتن جایزه شده بود؛ سه سیمرغ بلورین برای نقش اول «هامون» و «کیمیا» و نقش مکمل «سالاد فصل» و یک دیپلم افتخار برای «اتوبوس شب».

او چهار سال پس از آخرین جایزه‌اش در این رویداد، در تابستان ۱۳۸۷ در سن ۶۴ سالگی از دنیا رفت.

خاطره های غم‌انگیز از جشنواره فجر

عزت‌الله انتظامی در دوره بیست‌وپنجم سیمرغ ویژه‌ای را برای فیلم «مینای شهر خاموش» دریافت کرد و او سال ۸۵ را برای خود پربرکتی دانست. او بعد از گرفتن جایزه‌اش گفته بود: آمدن به اینجا راحت نیست. باید با عشق کار کرد و سلامت بود.

این چهره ماندگار سینما که به «آقای بازیگر» شهرت داشت، تابستان سال ۱۳۹۷ از دنیا رفت.

خاطره های غم‌انگیز از جشنواره فجر

لوون هفتوان که بیشتری فعالیتش در دهه ۹۰ بود، برای بسیاری از مخاطبان سینما با بازی در فیلم‌ «پرویز» به شهرت رسید ولی یک سال پس از بازی در «کوپال» ر، سر صحنه یک سریال دچار ایست قبلی شد و درگذشت.

خاطره های غم‌انگیز از جشنواره فجر

زنده‌یاد حسین محب‌اهری سال ۱۳۹۷ پس از تحمل رنج بیماری سرطان،از دنیا رفت. او حضور در سینما را با فیلم «رابطه» پوران درخشنده آغاز و بعدها در فیلم‌هایی همچون «خارج از محدوده»، «همسر»، «سفر جادویی»، «خوابم می‌آد»، «دو فیلم با یک بلیت»، «روز واقعه»، «وقتی همه خوابیم» بازی کرد.

خاطره های غم‌انگیز از جشنواره فجر

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج