۱۳۹۴۷۵۴
۲۰۳۵
۲۰۳۵
پ

ژاپن برای نجات دریاچه ارومیه به کمک ایران آمد!

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست: یکی از برنامه ها، همکاری معاونت آب وزارت نیرو برای تامین حقابه بیشتر برای دریاچه ارومیه است.

همشهری آنلاین: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست: یکی از برنامه ها، همکاری معاونت آب وزارت نیرو برای تامین حقابه بیشتر برای دریاچه ارومیه است. احیای تالاب‌های اقماری و حاشیه دریاچه ارومیه که امسال به خوبی اتفاق افتاد، این امیدواری را ایجاد کرد که به همین ترتیب اقداماتی هم برای احیای دریاچه ارومیه صورت بگیرد؛ استفاده از روش‌های نوین آبیاری و پیش‌بینی معیشت جایگزین برای کشاورزان هم از دیگر اقداماتی است که در حال برنامه ریزی برای آن هستیم. سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دولت ژاپن و برنامه عمران ملل متحد، مطالعاتی راتدوین و ارائه کرده است.

مشکلاتی که دریاچه ارومیه به آن مبتلا شده، طی سال‌ها رخ داده است و در کوتاه مدت قابل حل نیست، اما برنامه‌هایی برای احیای این دریاچه مهم و حیاتی در حال اجراست.

پس از بارش‌های اخیر امید‌ها برای آبگیری و احیای بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران افزایش یافته است. با اینکه بارش‌ها کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده، اما همین مقدار بارش هم آب را بر زمین خشک دریاچه ارومیه جاری و ۱۱تالاب اقماری حاشیه این دریاچه را احیا کرده است.با شروع بارش‌ها، ستاد احیای دریاچه ارومیه هم دست به‌کار شد و رهاسازی زودهنگام آب سد‌ها به دریاچه ارومیه و اجرای فاز دوم انتقال آب از طریق کانال بادین آباد به کانی سیب را آغاز کرد.

 به‌گفته محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، پیش‌بینی می‌شود در کمترین شرایط بارشی، ۱.۲میلیارد مترمکعب آب از طریق رهاسازی آب سد‌ها و رودخانه‌های فاقد سد به دریاچه ارومیه هدایت شود.

احیاء دریاچه ارومیه با مشارکت جامعه محلی

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره برنامه‌های احیاء دریاچه ارومیه گفت:مشکلاتی که دریاچه ارومیه به آن مبتلا شده، طی سال‌ها رخ داده است و در کوتاه مدت قابل حل نیست، اما برنامه‌هایی برای احیای این دریاچه مهم و حیاتی در حال اجراست.

مجتبی ذوالجودی افزود: «یکی از این برنامه ها، همکاری معاونت آب وزارت نیرو برای تامین حقابه بیشتر برای دریاچه ارومیه است. احیای تالاب‌های اقماری و حاشیه دریاچه ارومیه که امسال به خوبی اتفاق افتاد، این امیدواری را ایجاد کرد که به همین ترتیب اقداماتی هم برای احیای دریاچه ارومیه صورت بگیرد. یکی از مشکلات اصلی دریاچه ارومیه، تعداد زیاد چاه‌های مجاز و غیرمجاز است که خوشبختانه اراده ملی برای مدیریت و جمع آوری این چاه‌ها وجود دارد. معیشت تعداد زیادی از کشاورزان منطقه وابسته به چاه هاست، اما دولت برنامه‌هایی برای معیشت کشاورزان پیش بینی کرده است و مردم باید با سیاست‌های دولت و ستاد احیای دریاچه ارومیه همراه شوند. در همین زمینه معاون اول رئیس جمهور به وزارت کشاورزی دستور داده است که کشت محصولات پر آب‌بر مثل چقندر به حداقل برسد.»

او ادامه داد: «استفاده از روش‌های نوین آبیاری و پیش‌بینی معیشت جایگزین برای کشاورزان هم از دیگر اقداماتی است که در حال برنامه ریزی برای آن هستیم. سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دولت ژاپن و برنامه عمران ملل متحد، مطالعاتی راتدوین و ارائه کرده است. در این برنامه، نتیجه گیری شده که اجرای تمهیداتی می‌تواند۱۷ درصد از مصرف آب کشاورزی را در ۲۰۰ روستای حاشیه دریاچه ارومیه کاهش و راندمان کشاورزی را افزایش دهد. گسترش این مطالعات پایلوت در کل حوضه دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبخیز دریاچه ارومیه به خوبی مدیریت شود، با همکاری مردم و سمن‌های محلی طی برنامه ۵، ۶ ساله امیدوار به احیاء دریاچه ارومیه هستیم.»

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج