adexo3
۱۳۹۵۴۵۶
۵۴۶
۵۴۶
پ

هوش مصنوعی از یک متن باستانی رمزگشایی کرد

سه دانشجو پس از خواندن یک کتیبه باستانی ۲ هزار ساله با استفاده از هوش مصنوعی برنده جایزه یک میلیون دلاری شدند.

خبرگزاری ایرنا: سه دانشجو پس از خواندن یک کتیبه باستانی ۲ هزار ساله با استفاده از هوش مصنوعی برنده جایزه یک میلیون دلاری شدند.

این کتیبه باستانی در پی فوران آتشفشان «مونت وسوویو» (Mount Vesuvius) در سال ۷۹ میلادی سوخته بود و متن آن تا کنون قابل خواندن نبود. گمان می‌رود این کتیبه متعلق به پدرزن جولیوس سزار بوده و درباره موسیقی و غذا صحبت می‌کند. کارشناسان این پیشرفت را یک «انقلاب» در فلسفه یونانی نامیده‌اند.

هوش مصنوعی از یک متن باستانی رمزگشایی کرد

محققان اعتقاد دارند سبک نوشتاری مشخصه «فیلودموس» Philodemus فیلسوف یونانی است که از آموزه‌های اپیکور پیروی می کرد و ممکن است فیلسوف ساکن در هرکولانیوم (Herculaneum) بوده است. در قرن هجدهم صدها کتیبه پاپیروس در کتابخانه یک ویلای تجملی در این شهر کشف شد که این تنها کتابخانه از متون دوران روم باستان است که کشف شده است. اما محتوای این کتیبه ها برای محققان یک راز باقی مانده بود. این کتیبه ها بطرز بدی سوخته بودند بطوری که وقتی محققان می خواستند آنها را باز کنند از هم می‌پاشیدند.

هوش مصنوعی از یک متن باستانی رمزگشایی کرد

دکتر فدریکا محقق پاپیروس شناسی در دانشگاه ناپل در این خصوص گفت این بلا از سوی دیگر یک نعمت هم بود چون دمای بالا موجب کربنیزه شدن و حفظ طومارها شده بود که در غیر این صورت می‌پوسیدند و از بین می‌رفتند. سال گذشته یک پیشرفت حاصل شد زمانی که دکتر «برنت سیلز» و تیم او از دانشگاه کنتاکی (امریکا) از «سی تی اسکن‌» با وضوح بالا برای باز کردن متن ها استفاده کردند، اما جوهر کربن سیاه استفاده شده در طومارها از خود پاپیروس قابل شناسایی نبود.

سیلز با سرمایه‌گذاران حوزه فناوری همکاری کرد و یک جایزه یک میلیون دلاری برای حل این مشکل تعیین کرد. یک تیم از سه دانشجوی حوزه فناوری پی بردند که هوش مصنوعی ممکن است بتواند راه حلی ارائه کند. این دانشجویان یک مدل هوش مصنوعی ابداع کردند که قادر بود با شناسایی الگوها حروف و کلمات را شناسایی کند.

فدریکا گفت: این آغاز یک انقلاب در فلسفه یونان است.

هوش مصنوعی از یک متن باستانی رمزگشایی کرد

این مدل تا کنون ۲ هزار حرف (کاراکتر) یونانی را در یکی از چهار طومار اسکن شده توسط تیم دکتر سیلز رمزگشایی کرده که تنها پنج درصد از متن است. اکنون ترجمه این کاراکترها فاش کرده که مولف درباره منابع لذت در زندگی با اشاره به موسیقی و غذا بحث کرده است. در یک بخش از نوشته فیلودموس این سوال را مطرح کرده که آیا کمیت کمتر لذت بیشتر به همراه دارد. این محققان امیدوارند فناوری هوش مصنوعی بتواند برای خواندن ۹۰ درصد از تمام چهار طومار در سال جاری و در نهایت برای خواندن همه ۸۰۰ طومار به کار رود.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج