۱۳۹۸۶۱۳
۲۲۹
۲۲۹
پ

معاون وزیر راه: جایی که بار داریم، ریل نداریم

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌‌ونقل کشور گفت: در کشور ما بیش از ۱۰ درصد حمل و نقل ریلی نداریم و در ترانزیت هم کمتر از این عدد است.

اکونگار: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌‌ونقل کشور گفت: در کشور ما بیش از ۱۰ درصد حمل و نقل ریلی نداریم و در ترانزیت هم کمتر از این عدد است.

معاون وزیر راه: جایی که بار داریم، ریل نداریم

به گزارش اکونگار، خیرالله خادمی در نشست تخصصی چالش‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی و نقش آن بر رشد متوازن اقتصاد ملی، گفت: یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی هر کشور تعریف زیرساخت‌های آن است و در هیچ کشوری رشد اقتصادی بدون تعریف زیرساخت‌ها وجود ندارد. خادمی افزود: کشور ما هم از این قانون سراسری مستثنی نیست؛ اما از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ما به‌عنوان پل ارتباطاتی بین شرق و غرب دنیا عمل کرده و بخشی از توسعه اقتصادی اجتماعی کشور از این موقعیت جغرافیای بوده است.

وی با اشاره به اینکه یک روز هر کشوری برای برقراری تجارت از ایران عبور می‌کرد، اظهار داشت: در سفر به روسیه، نقشه‌ای از صد سال پیش به ما نشان داده شد که مشخص می‌کرد کشورمان از دیرباز مسیر ارتباطاتی بوده است. برای حفظ این جایگاه باید زیرساخت های حمل و نقلی را بهبود ببخشید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زیرساخت بهینه حمل و نقل در خشکی ریل است، گفت: در حال حاضر بیشتر از ۱۰ درصد حمل‌ونقل ریلی در کشور وجود ندارد و در ترانزیت هم کمتر از این عدد است. در حال حاضر تنها ۵۰ میلیون تن بار از طریق ریل عبور می‌کند. در حوزه ترانزیت هم سهم کشورمان ۱.۷ درصد بوده است. این یعنی یا زیرساخت ما بهینه نیست یا به خوبی از  آن استفاده نمی‌کنیم.

چالش مالیات، سد راه صنعت ریلی

خادمی با بیان اینکه در شرایط حاضر تناسبی بین تقاضا و ناوگان نداریم، گفت: جایی که تقاضای بار وجود دارد، ریل نداریم که باید ساخته شود؛ جایی که بار داریم، ریل نداریم و جایی که ریل داریم، یا واگن و ناوگان نداریم یا در آن مسیر تعریف نکردیم. نتیجه این کار در بخش مهندسی نشان می‌دهد که تناسبی در این زمینه وجود ندارد.

وی در ادامه افزود:دلیل این موضوع هم این است که یارانه‌ای به اسم نفت از جیب مردم می‌دهیم. اگر این یارانه قطع شود، بسیاری از شرایط حمل و نقلی ایران به هم می‌خورد. 

 وی با بیان اینکه منافع اقتصادی و ضرر اقتصادی این آمار حمل‌‌ونقلی باید مشخص شود، گفت: زمانی تا ۴۰ درصد درآمد کشور صرف هزینه‌های عمرانی می‌شد، اما اکنون این عدد بسیار کاهش یافته، این یعنی منابع ما بسیار کم است. سال ۱۳۸۵، ۱۰ پروژه ریلی داشتیم، اما امروز ۳۷ پروژه عمرانی داریم که برای تکمیل آنها به ۱۰۰۰ همت متناسب قیمت امروز نیاز داریم، در‌حالی که عدد عمرانی ما یک همت است و همه هم در اولویت است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌‌ونقل کشور ادامه داد: چالش دوم این است که در بحث داخلی، یک جا ۷۰ میلیون تن ظرفیت بندری داریم و ظرفیت ریل ما ۳ میلیون تن است، یعنی زیرساخت نداریم و باید زیرساخت ایجاد کنیم.

خادمی تصریح کرد: در بخش برون‌مرزی برای حفظ موقعیت جغرافیایی، حداقل ۱۵ میلیون تن ظرفیت داریم که به ریل منتقل نمی‌شود و ممکن است به زیرساخت و ناوگان هم مرتبط نباشد.

خادمی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی ما توان مهندسی کمی داشتیم و باید از خارج از کشور نیرو می‌کردیم، اما امروز به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال توان اجرایی در داخل کشور داریم و منابع در اختیار ما ۲۰ هزار میلیارد است و یک‌پنجم توان مهندسی را استفاده می‌کنیم. اگر قرار باشد به توسعه اقتصادی مصوب در برنامه‌های توسعه برسیم، باید زیرساخت‌ها را از ناوگان و ریل توسعه دهیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج