۱۴۰۰۳۶۰
۳۶۲
۳۶۲
پ

ماجرای تفاوت رنگ‌های مختلف ضدیخ خودرو چیست؟

رنگ ضد یخ خودرو یکی از مهم‌ترین معیارها در هنگام خرید این مایع خنک کننده است.

گجت نیوز: رنگ ضد یخ خودرو یکی از مهم‌ترین معیارها در هنگام خرید این مایع خنک کننده است. اما واقعا این رنگ های مختلف چه تفاوتی با هم دارند و اگر ضد یخی را استفاده کنیم که مناسب موتورمان نباشد، چه رخ می‌دهد؟ پاسخ تک تک سوالات را در ادامه این مطلب بخوانید.

مایع خنک کننده موتور، ترکیبی از ضد یخ و آب است که به نسبت ۵۰ به ۵۰ تقسیم می‌شود. این مایع برای جذب و حذف گرما، جلوگیری از خوردگی و کمک به عملکرد موتور در دماهای پایین طراحی شده و تمامی وسایل نقلیه با موتور احتراق داخلی از محفظه‌ای که مایع خنک کننده دارد، استفاده می‌کنند. اما ترکیب مخلوط آب و ضد یخ خودرو ها یکسان نیست و اگر به مخزن ضد یخ توجه کنید، رنگ متفاوتی را نسبت به خودرو دیگر مشاهده خواهید کرد. در این مطلب شما را با معنای این رنگ‌ها و تفاوت آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

رنگ های مختلف ضد یخ

رنگ‌های استاندارد برای ضد یخ عبارتند از آبی، سبز، نارنجی، صورتی و قرمز و همچنین ممکن است ضد یخ هایی به رنگ بنفش و زرد را نیز ببینید. رنگ‌های مختلف برای متمایز کردن انواع ضد یخ موجود در خنک کننده‌ها استفاده می‌شود. برای مثال ضد یخ هایی که برای ساخته شدن از فناوری افزودنی معدنی استفاده شده آبی یا سبز هستند و خنک کننده‌هایی که برای استفاده طولانی مدت در خودروهای خاص طراحی شده‌اند، به رنگ نارنجی یا قرمز هستند. این تمایز رنگ‌ها علی‌الخصوص برای افرادی که روزانه بدون دسترسی به کاتالوگ خودرو اقدام به تعویض یا بررسی مایع خنک کننده می‌کنند، می‌تواند مفید باشد. البته امروزه رنگ ضد یخ بیشتر مربوط به شرکت سازنده است تا نوع مایع موجود در آن.

از آن‌جایی که دیگر رنگ ضد یخ معیار مناسبی برای انتخاب نوع مایع خنک کنندگی خودرو نیست، رانندگان بهتر است هنگام خرید به کاتالوگ خودرو مراجعه نموده و نوع ضد یخ مناسب را انتخاب کنند. چراکه مخلوط کردن دو نوع ضد یخ می‌تواند فاجعه آفرین باشد.

تفاوت بین رنگ‌های مختلف ضد یخ خودرو در چیست؟

ماجرای تفاوت رنگ‌های مختلف ضدیخ خودرو چیست؟

رنگ‌هایی که امروزه در ضد یخ ها می‌بینیم، چندان قابل اعتماد نیستند و اطلاعات چندان زیادی در مورد ماهیت مایع خود ارائه نمی‌دهند. شرکت‌های مختلف رنگ ضد یخ خاص خود را دارند و البته ممکن است دو ضد یخ با ترکیب شیمایی یکسان را نیز بیابید که رنگ آن‌ها متفاوت باشد. البته کد رنگ ضد یخ هنوز هم برای برخی برندها کاربرد دارد اما تنها با رنگ ضد یخ نمی‌توان مایع خنک کننده خودرو را انتخاب کرد.

امروزه رنگ ضد یخ ها بیشتر به شرکت طراحی کننده بستگی دارند تا ماهیت شیمایی آن. پس همان‌طور که گفته شد بهترین و آسوده‌ترین راه مراجعه به کاتالوگ خودرو و بررسی بخش اطلاعات رادیاتور آن است تا بتوانید نوع و یا شاید رنگ مناسب ضد یخ خودرو خود را مشاهده کنید.

اگر ضد یخ های مختلف را با هم مخلوط کنیم، چه رخ می‌دهد؟

ماجرای تفاوت رنگ‌های مختلف ضدیخ خودرو چیست؟

‌طراحی هر موتوری متناسب با نوع خاصی ضد یخ است و تنها در آن نوع خاص موتور بهترین عملکرد خود را خواهد داشت. بنابراین مخلوط کردن دو نوع ضد یخ متفاوت می‌تواند برای موتور خودرو شما صدمات شدیدی وارد کند. برای مثال اگر دو نوع ضد یخ IAT و OAT را هم‌زمان در محفظه بریزید، منجر به تشکیل شدن مایع ژله‌ای مانندی می‌شود که باعث بسته شدن مسیرهای وروردی موتور شده و صدمات جبران ناپذیری به موتور وارد می‎‌کند.

البته این احتمال نیز وجود دارد که شما دو نوع ضد یخ با ماهیت شیمیایی یکسان ولی شرکت سازنده متفاوت بیابید. مخلوط کردن این دو ضد یخ عموما نباید آسیبی به موتور خودرو وارد کند البته به شرط این که هر دو ضد یخ با استانداردهای موتور خودرو شما مطابقت داشته باشند.

به‌طور کلی پیشنهاد ما این است ایمن‌ترین حرکت، مخلوط نکردن رنگ‌های مختلف ضد یخ با یکدیگر است؛ هر چند که ممکن است این کار در نهایت آسیبی به موتور وارد نکند اما اگر اشتباه کرده باشید، ممکن است هزینه زیادی را بابت این اشتباه خود بپردازید. بنابراین بهترین کار این است برای خودرو خود از ضد یخ متناسب با موتور آن استفاده کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج