۱۴۰۲۸۲۵
۱ نظر
۲۳۹۴۷
۱ نظر
۲۳۹۴۷
پ

«آرش» برای ایران و کویت است، نه عربستان

"همکاری مشترک برای میادینی مثل فرزاد A و B و در همکاری با عربستان و یا با کویت در میدان آرش توجیه دارد چون ما به هر دلیلی در فرزاد نتوانسته‌ایم میدان را توسعه دهیم."

ایلنا: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: از نظر ما میدان آرش بین ایران و کویت مشترک است. هرچند این کشور؛ عربستان را نیز وارد ماجرا کرده و مدعی شده‌اند که میدان متعلق به آنها است و ایران سهمی ندارد.

«آرش» برای ایران و کویت است، نه عربستان

هدایت‌الله خادمی در ارزیابی همکاری ایران و عراق برای توسعه یکپارچه میادین مشترک نفت اظهار داشت: اولا با عراق در خشکی مشترک هستیم و اختلاف مرزی و مخزنی هم با عراق نداریم که بخواهیم با توسعه مشترک این موضوعات را حل کنیم و  پروژه را باهم پیش ببریم و میدان را توسعه و برداشت داشته باشیم، همکاری و توسعه مشترک در یک میدان در جایی موثر است که اختلاف وجود دارد یا یکی از طرفین منابع مالی در اختیار دارد.

وی افزود: ما با عراق در خشکی مشترک هستیم که برای توسعه این میدان امکانات، دانش فنی و تجهیزات لازم داخل کشور فراهم است. ظرفیت تولید نفت عراق در گذشته بسیار کمتر از ما بود و باوجودی که 3 جنگ را سپری کرده اکنون با بکارگیری و همکاری شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از ما پیشی گرفته است و در هر حال نیازی به این نیست که ما در این حوزه با عراق کار را پیش ببریم.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: همکاری مشترک برای میادینی مثل فرزاد A و B و در همکاری با عربستان و یا با کویت در میدان آرش توجیه دارد چون ما به هر دلیلی در فرزاد نتوانسته‌ایم میدان را توسعه دهیم اما عربستان میزان زیادی برداشت دارد و یا اینکه در میدان آرش که اختلاف داریم همکاری مشترک منطقی است، البته از نظر ما این میدان بین ایران و کویت مشترک است هرچند این کشور؛ عربستان را نیز وارد ماجرا کرده و مدعی شده‌اند که میدان متعلق به آنها است و ایران سهمی ندارد. 

وی بیان داشت: کار در میادین خشکی آسان و کم‌هزینه است و شرکت‌های ایرانی با وجود تجهیزات پیشرفته حفاری خود می‌توانند توسعه دهند اما اگر این موضوع سیاسی باشد یک بحث جداگانه است.

خادمی با بیان اینکه مباحث این چنینی باعث معطلی در برداشت از میادین مشترک می‌شود، خاطرنشان کرد: ما باید خودمان توسعه را اجرا کنیم و معطل کشوری باقی نمانیم در حالی که خودمان به خوبی امکان اجرای آن را داریم، همسایه شرکت‌های خارجی را هم بکار گرفته و به سرعت در حال برداشت است.

وی بیان داشت: در گذشته هم موضوع همکاری با همسایگان برای توسعه یکپارچه میادین مشترک مطرح بوده اما اتفاقی نیفتاده است ما قرار نیست میادین با ضریب بازیافت بالا را به شرکت‌های خارجی بسپریم. اگر بنا بر این است توسعه میدانی را به شرکت خارجی بسپاریم، باید میادینی باشد که ضریب برداشت پایینی دارند تا این شرکت‌ها بتوانند نسبت به ارتقای تولید اقدام، تکنولوژی وارد کنند و ضریب برداشت را بالا ببرند.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: ما در بخش خشکی به لحاظ تکنولوژی کمبود خاصی نداریم، بنابراین برای فرزاد و یا میادین دریایی شاید نیاز باشد از خارجی‌ها استفاده کنیم اما در سطح خشکی امکانات لازم در سطح بین المللی را دارا هستیم، ما در کشور ۱۱۴ دستگاه حفاری داریم که در حال فعالیت هستند ۲۰ دستگاه دریایی در خلیج فارس کار می‌کنند و نیرو داریم. ابزار و کالا هم در بدترین شرایط وارد و یا تامین کرده‌ایم، اکنون اکثر دستگاهای حفاری ما امریکایی و یا چینی و در حال کار هستند و به لحاظ تعمیرات و یا تامین قطعه هم مشکلی نداریم.

وی تاکید کرد: وقتی ما از نظر فنی بهتر از عراق هستیم نیازی نیست که از کشور و شرکت خارجی دعوت کنیم. این جریان مانند این است که فاز ۱۱ را به ایرانی ها واگذار کردیم و بعد به مرسک و توتال دادیم کاری نکردند و چند سال معطل ماند و اکنون ایرانی‌ها روی این مرزی‌ترین فاز کار می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      به حرف نیست که به عمله ، حالا شما هی بگین آرش برا ماست ، اسمشو حتی آرش نمیدونن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج