۱۴۱۰۹۸۲
۷۲۸
۷۲۸
پ

تخریب غم‌انگیز یک اثر باستانی با مواد منفجره

تاج بهرام دوم ساسانی در نقش‌برجسته روستای سراب‌بهرام تخریب شد.

 

دیده بان ایران: تاج بهرام دوم ساسانی در نقش‌برجسته روستای سراب‌بهرام تخریب شد.

تخریب غم‌انگیز یک اثر باستانی با مواد منفجره

نگاره صخره‌ای بهرام دوم در دهکده سراب_بهرام در سه کیلومتری نورآباد ممسنی قرار دارد. این اثر در ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ به شماره ۲۷۸ به ثبت ملی رسیده استمیراث خبر: بر اساس تصاویر منتشر شده در قسمتی از این نقش نگاره آثار برخورد ترقه یا مواد آتش زا مشاهده می شود. این اثر تاریخی از جمله آثار تاریخی محسوب می شود که فاقد نگهبان است.

 نبود نگهبان و حفاظ مناسب برای آثار تاریخی فاجعه‌ای دیگر را رقم زد. این بار هدف نقش‌برجسته‌ای است که سند محکمی در تاریخ ایران به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد این بنا هم قربانی چهارشنبه سوری شد که بسیاری از،آثار تاریخی ایران همچون گنجنامه به آن دچار شده‌اند.

کارشناسان و متخصصان میراث‌فرهنگی خواستار سریع بازسازی این اثر هستند. بازدید میدانی از نقش برجسته بهرام دوم یکی از مهم‌ترین نقش برجسته‌های ایران نشان می‌دهد که خطرات بسیاری آن را تهدید می‌کند و هیچ اقدام حفاظتی متناسب با اهمیت این نگاره انجام نمی‌شود.

در جدیدترین صدمه به نقش برجسته آثاری از مواد منفجره ( ترقه) بر تاج بهرام دوم قابل مشاهده است.احتمالا در جشن چهارشنبه‌سوری این اتفاق ناخوشایند رخ داده است.

نگاره صخره‌ای بهرام دوم در دهکده سراب_بهرام در سه کیلومتری نورآباد ممسنی قرار دارد. این اثر در ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ به شماره ۲۷۸ به ثبت ملی رسیده است.

کلیات این نگاره بیانگر حضور درباریان در کنار پنجمین شاهنشاه ساسانیان بهرام_دوم است. بهرام_دوم بر تختی نشسته و به صورت تمام‌رخ از روبه‌رو به تصویر درآمده، تاج بر سر او کاملا با تاج‌های او روی سکه‌هایش مطابقت دارد. تاج او در نگاره متشکل از دو بال پرنده شکاری نماد ایزد بهرام (ورثرغنه) ایزد پیروزی در آیین زرتشتی است که گوی بزرگی روی دو بال دارد.

در این نگاره و در سمت چپ شاهنشاه ساسانی شمایل دو شخص حجاری شده‌. نفر اول کاملا آشنا و به‌خاطر علامت قیچی بر کلاهش مشخص است که باید موبد مخوف کرتیر(کردیر) حافظ روح و روان بهرام دوم باشد. نفر دوم بر اساس علامت ویژه بر کلاهش بایر پاپک_بیدخش است، او در آن دوره بیدخش زمان بهرام و بعد از شاهنشاه و موبد کرتیر قدرتمندترین شخص دربار ساسانیان بوده. سمت راست شاهنشاه شمایل دو شخص دیگر حجاری شد، که تعیین هویت آنها به دلیل نبود علامت ویژه‌ای بر کلاه‌شان به صورت قطعی مقدور نیست، اما می‌توان حدس زد که شاید یکی از آن دو نفر "وهونم"و دیگری "اردشیرقارن" از هواخواهان بهرام دوم باشد.

با این توضیح کوتاه اهمیت فراوان این اثر منحصر به فرد از دوره ساسانیان کاملا مشخص می‌شود.‌ امید است مسئولان اقدامی جدی برای حفاظت این اثر انجام دهند.

تخریب غم‌انگیز یک اثر باستانی با مواد منفجره

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج