۱۴۱۳۶۲۰
۳ نظر
۲۷۲۷
۳ نظر
۲۷۲۷
پ

آگهی عجیب و غریبی که به شدت جنجالی شد

فروش خاک جزیره هرمز با وجود ممنوعیت، بحث امروز و دیروز نیست و چند سالی است که افرادی به‌صورت قاچاق این خاک ارزشمند را برداشت کرده و می فروشند.

تجارت‌نیوز: فروش خاک جزیره هرمز با وجود ممنوعیت، بحث امروز و دیروز نیست و چند سالی است که افرادی به‌صورت قاچاق این خاک ارزشمند را برداشت کرده و می فروشند.

آگهی عجیب و غریبی که به شدت جنجالی شد

خرید و فروش خاک هرمز این جزیره ارزشمند آن‌قدر عادی است که همین‌حالا با یک جست‌وجوی ساده در گوگل به سایت‌های عجیبی می‌رسید که علناً خاک می‌فروشند و حتی به خریدان هشدار می‌دهند که حواستان باشد خاک تقلبی هرمز نخرید! « زیر یک تن خاک نمی‌فروشیم»، « فروش در کیسه‌های ۲۵ کیلویی» این‌ها تنها بخشی از آگهی‌هایی است که در مورد فروش خاک جزیره هرمز منتشر می‌شوند.خاکی ارزشمند که به شکل‌های مختلف فروخته شده و از جزیره خارج می‌شود. این در حالی است که قانون ممنوعیت فروش خاک، به‌ویژه برداشت خاک از جزایر خلیج‌فارس در سال ۹۷ مصوب و به همه ارگان‌ها و نهادها ابلاغ شد.نکته‌ای که جلب توجه می‌کند به حراج گذاشتن خاک هرمز در اینترنت است. همین حالا اگر عبارت فروش خاک هرمز را جست‌وجو کنید، این آگهی‌های فروش را خواهید دید. از فروش کیسه‌های ۳۰ کیلوگرمی برای آجرسازی و رنگسازی و نقاشی تا فروش در تناژهای بالا.جالب اینجاست که برخی از این فروشندگان، خاک کمیاب هرمز را فقط کیلویی ۲۴ هزار تومان می‌فروشند که مسئله ای در حد فاجعه است، عده‌ای هم این خاک را زیر یک تن نمی‌فروشند.

آگهی عجیب و غریبی که به شدت جنجالی شد

جملاتی مانند فروش خاک اخرای هرمز در کیسه‌های ۲۵کیلوگرمی، فروش خاک هرمز بشکه‌ای ۷میلیون‌ و ۶۰۰هزار تومان، فروش خاک رنگی هرمز در شیشه، ارسال خاک هرمز به سراسر کشور همراه با آدرس‌های تلگرام، اینستاگرام و شماره‌تلفن‌های معرفی‌ شده برای ثبت سفارش که بدون ترس از پیگیری قانونی به خریداران معرفی می‌شوند، جلب‌ توجه می‌کنند.اگر سفری به جزیره هرمز کرده باشید، خواهید دید که خاک‌های رنگارنگ جزیره در شیشه‌ها و پلاستیک‌های کوچک به فروش می‌رسد.

آگهی عجیب و غریبی که به شدت جنجالی شد

لادن رضی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست‌محیطی آب‌ و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هر نوع برداشت، جابجایی و نظارت بر روی هرگونه خاک بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.وی ادامه داد: سازمان محیط زیست تنها بحث نظارت عاریه را دارد و در گذشته هم سازمان منابع طبیعی  این وظیفه را به عهده داشت. در قانون حفاظت از خاک با تبعیت از قوانین گذشته حفاظت از خاک، صدور اخطاریه، برآورد خسارت، جلوگیری از تخریب و توقف فعالیت همه با وزارت جهاد کشاورزی است.

آگهی عجیب و غریبی که به شدت جنجالی شد

این در حالی است که خاک این جزیره خوراکی است و توسط محلی‌ها در طبخ غذایی استفاده می شود که نام آن گلک است. اهالی هرمز از این خاک به عنوان یک ادویه هم استفاده می کنند تا به غذایشان رنگ دهد. یعقوب کاویانی کارشناس معدن می‌گوید: برخی کارخانه‌های فروش خاک و محصولات معدنی با ترکیب مصالح و خاک‌های گوناگون، نمونه جعلی از خاک جزیره به‌ویژه خاک اخرای قرمزرنگ که در میان خاک‌های جزیره دارای شهرت بیشتری است، را تهیه می‌کنند و به نام خاک هرمز به خریداران می‌فروشند.وی با بیان این که در نبود نظارت، خاک جزیره به قیمت اندک از بومیان خریداری و به قیمت بالا فروخته می‌شود، افزود: از سوی دیگر، خاک جعلی به نام خاک هرمز به‌ویژه از طریق وبسایت‌ها به مشتریان فروخته می‌شود.  به‌گفته کارشناسان این روند همین‌حالا نیز آسیب‌های جدی به جزیره زده است. فروش خاک اگر ادامه پیدا کند این جزیره خلیج‌فارس دچار آسیب‌های جدی زیست‌محیطی مثل فرسایش خاک و تخریب پوشش گیاهی خواهد شد و در سال‌های آینده دیگر چیزی از این جزیره باقی نخواهد ماند و باید برای تولید هر یک سانتی‌متر  از این خاک ۴۰۰ سال انتظار کشید. بخشی از دردآور بودن ماجرا این است که عده ای از گردشگران ناآگاه خاک هرمز را به طور شخصی و در اندازه کم در این سال‌ها با خود به نقاط دیگر حمل کرده‌اند که همین موضوع آسیب جدی به جزیره زده است.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      والا تو خود جزیره هم درشیشیه هایی که چند رنگ هست.بفروش می‌رسد.گیت خروج جزیره نباید اجازه دهد که این شیشه ها خارج شود.همانطور که در جزیره کیش درفرودگاه اجازه نمی‌دهند صدف های مرجانی وساحلی خارج شوند.

    • ناشناس

      مسئولین هرمز باید عوض شوند

    • ناشناس

      آب نداریم هوا نداریم خاک هم نداریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج