۱۴۳۷۲۶
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

ماجرای سفر کیارستمی به کن از زبان ولایتی

علی‌اکبر ولایتی می‌گوید که وزارت امور خارجه ایران نقشی در انتخاب و ارسال فیلم عباس کیارستمی به جشنواره کن نداشته است.

خبرآنلاین: علی‌اکبر ولایتی می‌گوید که وزارت امور خارجه ایران نقشی در انتخاب و ارسال فیلم عباس کیارستمی به جشنواره کن نداشته است.

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که ابراهیم حاتمی کیا کارگردان سینما، وزارت امورخارجه را یکی از دستگاه‌هایی دانست که باعث شده فیلم کیارستمی به خارج از مرزها سفر کند و در جشنواره کن حضور یابد.

ولایتی که به مدت ۱۶ سال عهده دار دستگاه دیپلماسی خارجی ایران در دولت‌های میر حسین موسوی و هاشمی رفسنجانی بوده، اما در گفت و گو با هفته نامه تماشاگران امروز این اظهارات را رد می کند و می گوید:« در آن مقطعی که من وزیر خارجه بودم، این فیلم برای حضور در جشنواره‌ای خارجی انتخاب شد. این تصمیم از سوی نهادهای متولی سینمای ایران تائید شده بود. مراجع تخصصی مثل وزارت ارشاد این فیلم را گزینش کرده بودند.»

به گفته او،«فیلم به عنوان نماینده ایران فرستاده شده بود اما در فاصله کمی تا آغاز جشنواره، آقای کیارستمی برای رفتن به جشنواره با مشکل روبرو بودند. برای همین وزارت امور خارجه در این زمینه به ایشان کمک کرد و با رایزنی با کشور برگزار کننده جشنواره توانست شرایط حضور ایشان به همراه فیلمش را در جشنواره، فراهم کند.»

دکتر ولایتی ادامه می دهد:« مجددا تاکید می‌کنم ما هیچ نقشی در نحوه فرستادن یا انتخاب فیلم برای جشنواره نداشتیم. ما اصلا کار محتوایی انجام ندادیم. کاری که وزارت خارجه در آن زمان انجام داد. آن زمان گفتند آن فیلم، فیلم خوبی است. ما کاری به فیلم و محتوایش نداشتیم. از ما کمک خواستند برای حل مشکل کارگردان که دستگاه دیپلماسی کشوره هم در این زمینه به وظیفه‌اش عمل کرد. شما می‌توانید در این زمینه از وزیر وقت وزارت ارشاد، آقای مهندس می‌رسلیم سئوال کنید.»

مصطفی میرسلیم، اخرین وزیر ارشاد دولت هاشمی رفسنجانی هم به هفته نامه «تماشاگران امروز» می گوید که وزارتخانه او برای فرستادن این فیلم زیر فشار وزارت امورخارجه وقت نبوده است؛« راستش خیلی از آن سال‌ها گذشته و جزئیات خیلی یادم نیست. شاید آقای حاتمی کیا آن سال‌ها به دیدن مسئولان سینمایی وزارتخانه ما رفته باشند اما یادم نمی‌آید در این باره حرفی به من گفته باشند. اصلا به خاطر ندارم که سفارشی در این زمینه از طرف وزارت امورخارجه شده باشد. من خودم‌‌ همان سال‌ها فیلم طعم گیلاس را دیدم. فیلم و محتوایش مشکلی نداشت. نمی‌گویم خیلی فیلم خوبی بود اما مشکلی هم نداشت که بخواهیم مانع فرستادنش به جشنواره‌های خارجی باشیم. خودمان تصمیم گرفتیم تا فیلم را به جشنواره‌های بین المللی بفرستیم. فشاری هم برای این تصمیم از هیچ وزارتخانه دیگری نداشتیم.»

انتقاد ولایتی از کیارستمی

ولایتی اما در این گفت و گو به نقد صحبت‌های عباس کیارستمی، بچه محل سال‌های نوجوانی‌اش هم خرده گرفته و گفته : «در مورد موضوع اظهارات آقای کیارستمی باید این را گفت حرفی که زده شده رودررویی با ملت یک ملت بزرگ مثل ایران است چرا که دفاع مقدس نماد دفاع ملی از کیان کشور است. در طول دوران این دفاع مقدس، همه اقشار کشور از پزشکان، دانشجویان، طلاب و... پیر و جوان فارغ از هر عقیده ومذهبی پا به پای هم جنگیدند تا از خاک کشورشان دفاع کنند. دفاع ملی ما منحصر به هیچ گروه و دسته‌ای نبوده و یک ملت در کنار هم از سرزمین و ارزش‌‌هایشان دفاعی تا پای جان کرده‌اند.»

وزیر امورخارجه کشور در سال‌های جنگ تحمیلی ادامه می‌دهد: «حتی کسی اگر به مبانی نظام هم معتقد نباشد نمی‌تواند چشم برعظمت این دفاع مقدس ببندد. آقای کیارستمی که همیشه شعارشان این بوده فیلمهای هنرمندانه‌ای در جهت اهداف انسانی می‌سازند، باید به این پرسشپاسخ دهند که آیا می‌توان دفاع مقدس را با تمام ارزش‌های یک ملت که اجازه نداد حتی یک میلیم‌تر از خاک این کشور به دست دشمن بیفتد را نادیده گرفت و درباره‌اش اینگونه سخن گفت؟ اگر ایشان به فرهنگ ایرانی و ارزش‌های انسانی معتقد باشند نمی‌توان عظمت این حماسه بزرگ را نادیده گرفت. چنین موضع گیری از جانب ایشان اگر صحت داشته باشد، حتما قابل قبول نیست.»

کیارستمی پس از انتشار فیلمی از کارگاه فیلمسازی اش در آمریکا با حبیب احمدزاده، نویسنده و مستند ساز جنگ تحمیلی گفت و گویی انجام داد و گفت که « ببينيد ما همه‌ نسبت به رزمندگان دين داريم، من تصور نمي‌كنم حتي كساني كه ضد انقلاب‌ هستند چه داخل و چه خارج ايران، بتوانند در اين دين شك بكنند. چند شب پيش در تلويزيون ديدم كه متاسفانه مجري با لحن هيجاني كه همه را تحريك مي‌كرد، مي‌گفت كه من نسبت به حماسه‌يي كه اين جوانان خلق كردند، وفاداري نداشتم و پيشنهاد كرد كه اگر كيارستمي پوزش بخواهد و بگويد كه اين يك اشتباه لفظي بوده، قضيه به سرانجام خواهد رسيد. ولي من نفهميدم بابت چه بايد پوزش بخواهم وقتي چيزي نگفتم كه در نفي اين حماسه‌آفرينان باشد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج