adexo3
۱۴۳۸۳
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

سهم ایرانی ها؛ هر ۵ نفر، یک خودرو

پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ هم چنان صدرنشین مانده اند

آمارهای اخیر نشان می دهد در کشور ما به ازای هر هزار نفر ۱۷۵ دستگاه خودرو وجود دارد که در بین ۱۳۸ کشور جهان در رده شصت و یکم قرار داریم.

هفت صبح : آمارهای اخیر نشان می دهد در کشور ما به ازای هر هزار نفر ۱۷۵ دستگاه خودرو وجود دارد که در بین ۱۳۸ کشور جهان در رده شصت و یکم قرار داریم.


چندی پیش در «پرونده روز» هفت صبح به موضوع ترافیک در تهران و ارتباط آن با سرانه خودرو پراختیم، اینکه در کلانشهر تهران وقتی بحث معضل ترافیک و علل آن می شود مسئولین فورا توپ را در زمین مردم می اندازند و می گویند تردد خودروهای تک سرنشین و تولید بی رویه خودرو علت این حجم بالای ترافیک در معابر شهر تهران است.

حالا آمارهای تازه ای منتشر شده که نشان می دهد به ازای هر پنج نفر یک دستگاه خودرو در کشور وجود دارد. پس علت این ترافیک سنگین تهران نمی تواند تعداد خودروها باشد. این مهم ترین نتیجه ای است که از این آمار می توان استخراج کرد، باید علت را در مسائل دیگری جست و جو کرد. عللی مثل کند بودن روند به سازی و نوسازی معابر تهران، فرهنگ رانندگی و فرهنگ انتخاب نوع وسیله نقلیه. مثلا در کشور ما هیچ وقت مردم یاد نگرفتند برای سفرهای کوتاه درون شهری می شود از دوچرخه هم استفاده کرد.

این آمار جدید که از سرشماری سراسری اخیر کشور به دست آمده نشان می دهد ما ۷۵ میلیون نفر جمعیت داریم و ۱۴ میلیون خودرو. یعنی تقریبا همان نسبت پنج به یک. در خیلی از کشورهای دنیا این نسبت دو به یک است و به اندازه ما با مشکلی به ترافیک درگیر نیستند. در حال حاضر بین ۱۳۸ کشور جهان، ایران از نظر شاخص سرانه خودرو در رده ۶۱ام قرار دارد.

در آمارهای جهانی تعداد خودروها را به ازای هر هزار نفر بیان می کند که هم اکنون موناکو با ۸۳۶ دستگاه برای هزار نفر در رده اول قرار دارد و کشورهای آمریکا و لیختن اشتاین نیز به ترتیب با ۸۲۸ و ۷۹۶ دستگاه در رده های دوم و سوم قرار گرفته اند. روند رو به رشد این آمارها نشان می دهد مردم هنوز تمایل دارند خودروی شخصی داشته باشند که علت این مسئله احتمالا عدم رضایت آنها از ناوگان حمل و نقل عمومی کشور است.

بررسی ها نشان می دهد در تهران به عنوان پایتخت کشور فقط در ۹ منطقه دسترسی مطلوب به ناوگان حمل و نقل عمومی داریم و این مسئله رشد فزاینده سرانه خودرو در کشور را توجیه می کند.

طبق آمارهایی که در جای دیگری منتشر شده در هفت ماه گذشته ۸۰۶ هزار خودرو تولید شده که نسبت به سال قبل در همین مدت مشابه ۳/۶ درصد رشد نشان می دهد. شرکت ایران خودرو هم دو روز پیش اعلام کرد با تولید بیش از ۷۵ هزار خودرو فقط در ماه آبان یک رکورد در کشور به ثبت رسانده است. بیشترین تولید این کارخانه ها هم از خانواده پژو ۲۰۶ بوده با حدود ۱۲۰ هزار دستگاه.

سرانه خودرو در جهان به ازای هر ۱۰۰۰ نفر

ردیف

کشور

تعداد خودرو

۱

موناکو

۸۳۶

۲

آمریکا

۸۲۸

۳

لیختن اشتاین

۷۹۶


سرانه خودرو در کشورهای خاورمیانه به ازای هر 1000 نفر

ردیف

کشور

تعداد خودرو

1

قطر

724

2

بحرین

509

3

کویت

507

4

لبنان

434

5

عربستان سعودی

336

6

امارات

313

7

عمان

225


تعداد خودروهای تولیدشده ایران خودرو و پارس خودرو از ابتدای سال تا پایان آبان ماه

خودرو

تعداد دستگاه تولیدشده

پژو 206

119/496

پژو 405

115/191

سمند

92/196

باردو

72/190

روآ

20/000

تندر 90

18/696

سوزوکی گراند ویتارا

3/199


باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

پژو 206 و 405 هم چنان صدرنشین مانده اند

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج