adexo3
۱۴۸۲۹۶
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

تشکیل ارتش آفریقایی علیه بوکوحرام

کشورهای غرب آفریقا در پی تحرکات اخیر گروهک بوکوحرام در ربودن تعداد دیگری از زنان نیجریه‌ای، تشکیل نیروی ویژه منطقه‌ای غرب آفریقا را برای مقابله با تهدیدات این شاخه آفریقایی القاعده در دستور کار خود قرار دادند.

خبرگزاری فارس: به دنبال تحرکات تروریستی جدید گروهک تکفیری بوکوحرام شاخه آفریقایی القاعده در ربودن مجدد تعداد دیگری از زنان نیجریه‌ای، کشورهای غرب آفریقا برای مقابله با تهدیدهای این گروهک تکفیری، تشکیل نیروی ویژه منطقه‌ای غرب آفریقا را در دستور کار خود قرار دادند.

هسته اولیه این نیروی ویژه را نظامیان ارتش کشورهای نیجر، بنین، نیجریه، کامرون و چاد در غرب آفریقا ایجاد کرده و قرار است کشورهای دیگر هم به آن بپیوندند.

هدف اصلی از تشکیل این نیروی ویژه، کاهش نفوذ نیروهای نظامی آمریکا در آفریقا تحت عنوان «آفریکوم» نیز اعلام شده است.

آمریکا طی چند سال اخیر بسیار تقلا کرده تا مرکز فرماندهی ‌نیروهای آمریکا برای آفریقا را که به اختصار «آفریکام» نامیده می شود در یکی از کشورهای آفریقایی مغرب، الجزایر، موریتانی، مالی، چاد، زامبیا، اوگاندا و کنیا دایر کند اما نتوانست هیچ کشور مهمی را به این امر راضی نماید.

فعلا مقر این مرکز به طور موقت در اشتوتگارت آلمان قرار دارد و قرار است که موافقتنامه این مقر با کشور جیبوتی در شاخ آفریقا نهایی شود. وزیر خارجه جیبوتی محمود علی یوسف نیاز اقتصادی و امنیتی را عامل موافقت جیبوتی با پیشنهاد آمریکا عنوان نموده است.

آمریکا حدود ۱۰ درصد نفت مصرفی خود را از کشورهای آفریقایی مانند نیجریه وارد می کند و همچنین نگران افزایش نفوذ چین در آفریقا است.

نیجریه هم اعلام کرد که با تشکیل نیروی ویژه منقطه ای غرب آفریقا در ابتدا، مقابله با گروهک تروریستی بوکوحرام را در دستور کار دارد و پس از آن، بدون اتکا به نظامیان خارجی برای تامین امنیت کشورهای غرب آفریقا تلاش خواهیم کرد.

گروهک تکفیری بوکوحرام ادعا کرده ایالت های شمال شرق نیجریه به تصرفش درآمده، البته این گروهک تروریستی در ماه های اخیر هم کنترل تعدادی از مناطق مرزی کشور کامرون واقع در جنوب شرق نیجریه را هم به دست گرفت.

نیروی ویژه ارتش کامرون هم بلافاصله با حمله به مواضع بوکوحرام در نوار مرزی خود به تهاجم این گروهک تکفیری پاسخ داد.

یکی از فرماندهان ارشد ارتش نیجریه هم گفت: راهبردی مشترک باید اتخاذ شود تا توان های عملیاتی و اطلاعاتی نیروهای ارتش کشورهای مشارکت کننده در نیروی ویژه غب آفریقا به خوبی هماهنگ شوند.

کارشناسان نظامی منطقه هم با تاکید بر افزایش جنایت های این گروهک تروریستی در غرب آفریقا اعلام کردند: روسای جمهور کشورهای غرب آفریقا علاوه بر مقابله با ویروس ابولا، هم قسم شده اند با گروهک تروریستی بوکوحرام هم مبارزه ای بی امان ترتیب دهند.

فرماندهان ارتش نیجریه و کامرون معتقدند: باید با اقتدار نظامی و همه جانبه ، گروهک ضد دین بوکوحرام را به دلیل جنایت های بی شمارشان از بین برود.

تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر در حملات گروهک دست نشانده بوکوحرام و سرکوب آنها به دست نیروهای امنیتی نیجریه کشته شده اند. این درگیری ها همچنین موجب آواره شدن بیش از ۷۰۰ هزار نفر شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج