خانه بید مجنون؛ نمایش هنر معمار ایرانی در کرج
معمار با طراحی خلاقانه "ویلای بید مجنون" در محمدشهر کرج، کلبهای قدیمی را به عمارتی مسکونی-تفریحی تبدیل کرد که ضمن حفظ خاطرات کهن، ارتباطی عمیق با طبیعت پیرامون برقرار میکند.
عصر ایران: معمار با طراحی خلاقانه "ویلای بید مجنون" در محمدشهر کرج، کلبهای قدیمی را به عمارتی مسکونی-تفریحی تبدیل کرد که ضمن حفظ خاطرات کهن، ارتباطی عمیق با طبیعت پیرامون برقرار میکند. این پروژه ۲۰۰۰ متری با ترکیب بتن سفید مدرن و آجر سنتی ایرانی، خواستههای کارفرما برای فضایی نوستالژیک و مناسب برای گردهماییهای خانوادگی را محقق ساخته است.
یک باغ سبز ۲۰۰۰ مترمربعی در منطقه زیبادشت کرج قرار دارد که در مرکز آن یک کلبه قرار گرفته است. کارفرما قصد داشت کلبه را تخریب کرده و یک ویلای جدید با زیرساختهای بزرگتر بسازد. مشکل اصلی که در وضعیت کنونی قابل مشاهده بود، کمبود فضای مناسب با نیازهای مشتری بود.
علاوه بر این، از آنجا که مشتری علاقهمند به طبیعت است و از این رابطه مقطعی بین فضای داخلی کلبه و فضای باغ ناراضی بود، از معماران خواسته بود که طراحیای ارائه دهند که ارتباط بیشتری با باغ برقرار کند. بهگونهای که هنگام حضور در خانه، بتوانند همزمان آنچه در خارج از خانه میگذرد را مشاهده کنند و خاطراتی از تغییر فصول داشته باشند.
در مقابل ویلا دو درخت بید مجنون قرار داشت که یادآور خاطرات بسیاری بود. معماران تصمیم گرفتند که با وجود ایجاد تمامی تغییرات مطابق با نیازهای مشتری، این بخش از منظر را دستنخورده نگه دارند تا احساس وابستگی در بعضی بخشهای طراحی حفظ شود و مشتریان را به گذشتهشان متصل کند.
کارفرما درخواست داشت که ویلا یک ساختمان مسکونی-تفریحی باشد که برای زندگی با دو فرزند و والدین مسن خود مناسب باشد. همچنین فضای کافی برای گردهماییهای آخر هفته با خانواده و دوستان داشته باشد. معماران به پروژه با دیدگاهی نوستالژیک نگاه کرده و بهویژه ویژگیهایی از یک خانواده ایرانی با تمایل به گردهمایی و احترام به سنتها را در نظر گرفتهاند.
در مجموعه مطالب معماری، هدف معرفی توان و ظرفیت بالای این علم نزد معماران صاحب سبک کشورمان است. این آثار به وضوح نشان می دهند که دانش معماری در ایران مطابق با پیشرفت های روز و حتی فراتر از آن قرار دارد که می تواند جایگاه خاص کشورمان در خلق آثار هنری و حرفه ای را اثبات کند. بنابراین در تصاویر این مطالب ما فقط از هنر و دانش معماری لذت می بریم و درباره این علم سخن می گوئیم...
ویژگیهای طراحی
سطح بتنی سفید با حرکت روان بین فضاها و خطوط صاف، به گونهای طراحی شده است که در مقیاس جهانی قرار گیرد، در حالی که هستهی آجر گرم با آجری دقیق و مقیاس انسانی، در کنار توجه به ویژگیهای معماری ایرانی مانند باغهای فرورفته، ایوانها، نورگیریها، حضور طبیعت و آب و... به دنبال برقراری ارتباط با جغرافیای معاصر ایران است.
ساختار پروژه
ساختار و معماری بهطور کامل با یکدیگر در هم آمیختهاند و ساختار پروژه دقیقاً مشابه مفهوم طراحی آن است. سطح بتنی به گونهای طراحی شده است که همزمان با پاسخگویی به مفاهیم معماری، از نظر ساختاری و پایداری ساختمان نیز عمل میکند.
دیوارهای غربی، شمالی و دیوار موجود بر روی قوس که به پایه متصل است، در واقع دیوارهای برشی پروژه هستند و نقش ساختاری دارند و برای مهار زلزله در سه جهت عمل میکنند. حتی دیوار برشی روی قوس که به فونداسیون نمیرسد، ویژگیهای ساختاری دارد و سقف و طبقه اول را به هم متصل میکند.
سیستم سازهای پروژه
سیستم سازهای از دو بخش تشکیل شده است: ۱. اسلبهای وافل (روش فریمهای U-boot غیرپایدار): این روش برای حفظ ظرافت فرم و پاسخگویی به تعدادی از دهانهها استفاده شده است. ۲. دیوارهای برشی: این دیوارها برای جلوگیری از ساخت فریمهای سازهای استفاده شدهاند تا از ستونهای نازکتر و ستونهای نامتقارن بهرهبرداری شود.
در همین باره:
معماری چشمنواز در حومه کرج: ویلایی با طراحی متفاوت (عکس)
همچنین در بخش بتنی که دارای قوس است و طول آن حداقل ۴.۶ متر و حداکثر ۶ متر و عرض آن ۸ متر است، کابلهای پیشتنیده در هر دو طرف استفاده شدهاند تا پایداری بیشتری ایجاد کنند.
این توصیف دقیق و تخصصی به جزئیات معماری، ساختار و طراحی پروژه پرداخته و نحوه ارتباط آن با محیط و نیازهای مشتریان را بهطور کامل شرح میدهد.
ارسال نظر