۱۵۳۹۷۳۴
۱۳۰
۱۳۰
پ

ناترازی انرژی به تولید صیفی‌جات رسید

قیمت بعضی محصولات در بازار میوه و تره‌بار در پی کاهش عرضه، افزایش هزینه‌های تولید و توزیع، روند صعودی پیدا کرده است. تغییرات اخیر هم فروشندگان و هم مصرف‌کنندگان را تحت تأثیر قرار داده و نشان می‌دهد ساختار توزیع و مدیریت بازار هنوز با چالش‌های قابل توجهی مواجه است.

تجارت‌نیوز: قیمت بعضی محصولات در بازار میوه و تره‌بار در پی کاهش عرضه، افزایش هزینه‌های تولید و توزیع، روند صعودی پیدا کرده است. تغییرات اخیر هم فروشندگان و هم مصرف‌کنندگان را تحت تأثیر قرار داده و نشان می‌دهد ساختار توزیع و مدیریت بازار هنوز با چالش‌های قابل توجهی مواجه است.

Capture

قیمت بعضی محصولات در بازار میوه و تره‌بار در روزهای اخیر تحت‌تأثیر مجموعه‌ای از عوامل اقتصادی و طبیعی دچار نوسان شده است. تغییرات در شرایط تولید، محدودیت‌های ناشی از خشکسالی، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و رشد دستمزدها، تنها بخشی از متغیرهایی هستند که مسیر این بازار را تعیین می‌کنند.

بررسی وضعیت عرضه در میادین نشان می‌دهد که هرگونه کاهش یا افزایش در ورود محصولات، به‌ سرعت بر قیمت‌ها و سطح توزیع اثر می‌گذارد و بازتاب آن در خرده‌فروشی‌ها قابل مشاهده است.

این شرایط باعث شده فشار هزینه‌ها هم بر تولیدکنندگان و هم بر فروشندگان اثر بگذارد. آنچه امروز در بازار دیده می‌شود، تنها انعکاس قیمت نیست، بلکه نشانه‌ای از چالش‌های ساختاری در زنجیره تولید و توزیع محصولات کشاورزی است.

قیمت‌ میوه‌ و تره‌بار طبق نرخنامه چقدر است؟

بررسی نرخنامه میادین میوه و‌ تره‌بار حاکی از آن است که امروز خیار سالادی با قیمت ۲۱ هزار تومان، سیب‌زمینی با قیمت ۲۸ هزار تومان و فلفل ریز تند با قیمت ۶۹ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسند.

همچنین، کاهو پیچ و کاهو رسمی هم به‌ترتیب با نرخ‌های ۳۸ هزار تومان‌ و ‌۳۹ هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شوند.

کلم بروکلی ۴۱ هزار تومان، کلم سفید ۱۸ هزار تومان و‌ کلم قرمز ۲۲ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

گوجه فرنگی با نرخ ۳۱ هزار تومان و پیاز سفید با نرخ ۱۹ هزار تومان در اختیار خرده‌فروشی‌های سطح شهر قرار می‌گیرند.

بادمجان دلمه، سیب‌زمینی ریز و لیموترش به‌ترتیب ۲۵ هزار تومان، ۱۱ هزار تومان و ۸۹ هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسند.

در میادین میوه و تره‌بار قیمت‌ها براساس عرضه و‌ تقاضا تعیین می‌شوند

اکبر یاوری، رئیس اتحادیه بارفروشان، درباره وضعیت عرضه در میادین میوه و تره‌بار در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: قیمت محصولات کشاورزی در میادین میوه و تره‌بار براساس عرضه و تقاضا تعیین‌ می‌شوند. اگر عرضه کم باشد، قیمت‌ها روند صعودی پیدا می‌کنند، اما اگر عرضه افزایش داشته باشد، قیمت‌ها روند نزولی پیدا می‌کنند.

چه عواملی در افزایش قیمت میوه‌های سر درختی نقش دارند؟ / ورود میوه و تره‌بار در میدان مرکزی روزانه بین ۱۸ هزار تا ۲۰ هزار تن است

یاوری درباره علت افزایش قیمت میوه‌های سر درختی توضیح داد: دلایل مختلفی برای رشد قیمت این محصولات وجود دارد که ازجمله این دلایل می‌توان به خشکسالی، افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، ناترازی انرژی و افزایش نرخ دستمزد نیروی انسانی به دلیل اخراج اتباع، اشاره کرد.

او اضافه کرد: با این شرایط، میزان ورود میوه و تره‌بار در میدان مرکزی بین ۱۸ هزار تا ۲۰ هزار تن است.

قیمت سیب‌زمینی افزایش یافت / نرخ‌ها باید مدیریت شوند

رئیس اتحادیه بارفروشان با اشاره به رشد قیمت صیفی‌جات در بازار تشریح کرد: در میان انواع صیفی‌جات، قیمت سیب‌زمینی روند صعودی داشته است. زیرا قیمت این محصول در محدوده ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار تومان قرار داشت، اما حالا این نرخ به ۱۷ هزار تا ۱۸ هزار تومان رسیده است.

او تاکید کرد که وزارت کشاورزی، به‌عنوان متولی بازار، باید در راستای کاهش قیمت سیب‌زمینی اقدام کند. اگر قیمت سیب‌زمینی مدیریت نشود، ممکن است نرخ‌ها مجدد افزایش پیدا کنند.

ناترازی انرژی به کشت سیب‌زمینی هم رسید / سیب‌زمینی از کدام استان‌ها تأمین می‌شود؟

یاوری با اشاره به افزایش نرخ سیب‌زمینی در سال گذشته تصریح کرد: سال گذشته، به دلیل صادرات بی‌رویه از مجاری قانونی و غیر قانونی قیمت این محصول افزایش یافت، اما در سال جاری به دلیل ناترازی انرژی، خشکسالی و افزایش هزینه حمل‌ونقل و … نرخ سیب‌زمینی روند صعودی پیدا کرده است.

این فعال صنفی با اشاره به اتمام سیب‌زمینی بهاره در بعضی استان‌ها تشریح کرد: در حال حاضر، سیب‌زمینی از استان‌هایی نظیر همدان، لرستان، اصفهان و کرمانشاه تأمین می‌شود و به همین دلیل عرضه آن کاهش یافته است.

او اضافه کرد که قیمت سایر صفی‌جات تغییر چندانی نداشته است.

خرده‌فروشی‌ها بین ۳۰ تا ۳۵ درصد بر قیمت فاکتور بارفروشان اضافه می‌کنند / این افزایش پاسخگوی هزینه‌های خرده‌فروشی‌ها نیست

یاوری با اشاره به قیمت سیب‌زمینی و سایر صیفی‌جات در خرده‌فروشی‌ها عنوان کرد: خرده‌فروشی‌ها معمولاً بین ۳۰ تا ۳۵ درصد بر قیمت فاکتور بارفروشان اضافه می‌کنند و سپس محصول را به فروش می‌رسانند. با این حال، این افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی پاسخگوی هزینه‌هایی مانند اجاره‌بها، دستمزدها و سایر مخارج آنها نیست.

طبق این گزارش، بررسی وضعیت بازار میوه و تره‌بار نشان می‌دهد که ریشه مشکلات تنها در نوسان قیمت‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه بیشتر به نبود برنامه‌ریزی منسجم در بخش تولید و توزیع بازمی‌گردد.

نبود هماهنگی میان شبکه‌های توزیع و سیاست‌گذاری‌های دولتی باعث شده هزینه‌های اضافی بر کل زنجیره تحمیل شود و نتیجه آن فشار مستقیم بر مصرف‌کننده باشد. گرچه میادین میوه و تره‌بار نقش مهمی در تأمین کالا‌ها دارند، اما بدون اصلاح سازوکارهای مدیریتی و نظارتی، این چرخه همچنان با چالش‌های تکراری روبه‌رو خواهد بود.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج