۱۵۴۸۵۳۶
۱۳۷
۱۳۷
پ

«یوتیوب» چگونه رقیب «صداوسیما» شد؟

پلتفرم یوتیوب اگر چه در ایران مسدود است اما طی ماه‌های گذشته، بیش از پیش ضریب نفوذ خود در میان کاربران را افزایش داده است.

فرارو: پلتفرم یوتیوب اگر چه در ایران مسدود است اما طی ماه‌های گذشته، بیش از پیش ضریب نفوذ خود در میان کاربران را افزایش داده است.

جهان رسانه در حال تغییر است و با عبور کامل از عصر سیستم‌های آنالوگ به دیجیتال، این تغییر سرعت بیشتری به خود می‌گیرد. در جریان این تحولات، فرآیند تولید و انتشار محتوای رسانه‌ای نیز دستخوش دگرگونی‌های زیادی شده و محدودیت‌های فنی، از این روند جلوگیری نمی‌کند. یوتیوب اگرچه بیش از ۱۵ سال است که در ایران فیلتر شده اما گستره برنامه‌های فارسی‌زبان آن، مدتی‌ست که از محتوای شناخته شده «یوتیوبرها» فراتر رفته و این روند همچنان ادامه پیدا می‌کند. بر خلاف سال‌های گذشته که سازندگان محتوا در یوتیوب بیشتر ایرانیان خارج از کشور بودند، در حال حاضر فضای برنامه‌سازی و تولید محتوای مشابه استانداردهای تلویزیونی در این پلتفرم، در داخل کشور همواره پررنگ‌تر می‌شود.

این به غیر از محتوای آموزشی و سرگرم‌کننده به زبان‌های دیگر است که به راحتی می‌توان در یوتیوب به آن دسترسی داشت. موضوعاتی که می‌تواند سیاستگذاری و رسانه‌داری صداوسیما را  مورد توجه قرار دهد.

یک رقیب جدید کنار شبکه نمایش خانگی

یوتیوب اگر چه یک پلتفرم اشتراک ویدیوی شناخته شده است، اما استفاده از آن برای کاربران متفاوت است. گاهی رسانه‌هایی شناخته شده که نامشان در عرصه مطبوعات شناخته شده است، در کنار حوزه اصلی فعالیت‌های خود وارد فعالیت در یوتیوب نیز می‌شوند. حتی رسانه‌هایی که به دلایل مختلف از زیرساخت‌های فنی برخوردار هستند، فعالیت تلویزیونی را روی بستر سایت‌های خود آغاز کرده‌اند. برخی پلتفرم‌های نمایش خانگی نیز بخشی از محتوای تولیدی خود را برای مخاطبین خارج از کشور، روی یوتیوب منتشر می‌کنند؛ یا محتوایی دارند که به صورت همزمان روی این پلتفرم نیز در دسترس قرار می‌گیرد. چرا که فرمول‌های کسب درآمد آن مشخص است.

۳۶۰

در کنار این مسیر، یوتیوب به عنوان یک پلتفرم مورد استفاده چهره‌های شناخته‌شده نیز قرار می‌گیرد. چهره‌هایی که اتفاقاً به صداوسیما مربوط می‌شدند و از زمانی به بعد، آن‌ها را کنار گذاشتند یا خود کناره‌گیری کردند. برخی نیز در این پلتفرم چهره شدند. این سکو پیش از این نوعی از برنامه‌های خاص را در فضای فارسی میزبانی می‌کرد اما در حال حاضر برنامه‌سازی در آن رواج پیدا کرده است.

ویدیوکست، تاک‌شو، برنامه ترکیبی، استندآپ کمدی و ... در حال حاضر در یوتیوب یافت می‌شود. برنامه‌هایی که دیده می‌شوند و جریان‌ساز هستند. کافی است پس از این که برخی برنامه‌ها مانند پامپ امیرحسین قیاسی یا رک مجید واشقانی از یوتیوب پخش می‌شود، سری به ابزارهایی مانند گوگل ترندز بزنیم تا مشخص شود که این برنامه‌ها چگونه راه خود را پیدا می‌کنند. یا برنامه طنز ورزشی که ابوطالب حسینی برای سایت و اپلیکیشن فوتبال ۳۶۰ عادل فردوسی‌پور می‌سازد، در یوتیوب این رسانه بیشتر بازتاب دارد.  به رغم این که همین محتوا بدون استفاده از فیلترشکن، در سایت اصلی قابل دسترسی‌ست. یا پادکستی  که علی ضیاء، مجری شناخته شده پیشین سازمان در یوتیوب به اشتراک می‌گذارد و جریان‌ساز است.

پامپ

این برنامه‌ها در فضای حقیقی نیز واکنش‌برانگیز می‌شوند و مورد استقبال رسانه‌ها قرار می‌گیرند. امروز – ۴ مهر ۱۴۰۴ - نام هادی کاظمی در ترندهای گوگل قرار داشت. چون مهمان آخرین قسمت از تاک‌شوی امیرحسین قیاسی در یوتیوب، هادی کاظمی بود. این روند را می‌شود طی هفته‌های گذشته در قسمت‌های دیگر برنامه‌هایی از یوتیوب نیز دنبال کرد.

خبرفوری: کچل ها بزودی منقرض میشوند

معرفی شامپو ضد ریزش مو در برنامه زنده صدا سیما!!

سفارش محصول

سریال محکوم نسخه کامل

با تخفیف ویژه در فیلیمو

مشاهده آنلاین

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

وب گردی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج