نحوه تولید شاهکار مهندسی جهان، بوئینگ ۷۷۷
تیر ماه امسال ۵ فروند بوئینگ ۷۷۷ وارد کشور شدند که نخستین فروند امروز اولین پرواز مسافربری خود را در مسیر تهران - مشهد انجام داد.
برترینها: تیر ماه امسال ۵ فروند بوئینگ ۷۷۷ وارد کشور شدند که نخستین فروند امروز اولین پرواز مسافربری خود را در مسیر تهران - مشهد انجام داد.
برنامه بوئینگ ۷۷۷ در اوایل دهه ۹۰ میلادی و بهطور رسمی در سال ۱۹۹۰ کلید خورد؛ زمانی که بوئینگ تصمیم گرفت نسل جدیدی از هواپیماهای پهنپیکر را کاملاً متفاوت طراحی کند. فرآیند طراحی از ابتدا بر پایه مدلسازی دیجیتال سهبعدی (CATIA) انجام شد؛ بهطوریکه بیش از ۳ میلیون قطعه این هواپیما پیش از تولید واقعی، بهصورت مجازی مونتاژ شدند. این رویکرد باعث شد میزان خطاهای مونتاژ به شکل چشمگیری کاهش یابد و بوئینگ بتواند بدون ساخت نمونهی فیزیکی کامل، مستقیماً وارد خط تولید شود؛ اتفاقی که در زمان خود یک انقلاب صنعتی محسوب میشد.
تولید بوئینگ ۷۷۷ از کارخانه عظیم بوئینگ در اِوِرِت، واشینگتن آغاز شد؛ جایی که بدنهها، بالها و بخشهای اصلی در بزرگترین ساختمان صنعتی جهان مونتاژ میشوند. نخستین نمونه آزمایشی در سال ۱۹۹۳ از خط تولید خارج شد و پس از انجام بیش از ۱٬۳۰۰ ساعت پرواز آزمایشی، هواپیما در سال ۱۹۹۵ گواهینامه پروازی خود را دریافت کرد. در اوج تولید، بوئینگ قادر بود ماهانه تا ۷ فروند بوئینگ ۷۷۷ تحویل دهد؛ نرخی که برای یک هواپیمای پهنپیکر دوربرد بسیار قابلتوجه بود.
در طول بیش از ۳۰ سال تولید، بوئینگ ۷۷۷ بارها بهروزرسانی شد؛ از معرفی نسخههای ER گرفته تا مدل باری ۷۷۷F که همچنان یکی از ستونهای حملونقل هوایی بار در جهان است. تاکنون بیش از ۱٬۷۰۰ فروند از این هواپیما تولید شده و با وجود کاهش تولید نسخههای کلاسیک، خط تولید همچنان با تمرکز بر مدلهای باری و توسعه خانواده ۷۷۷X فعال باقی مانده است. تداوم تولید این هواپیما طی سه دهه، نشاندهنده موفقیتی کمنظیر است؛ موفقیتی که نهتنها حاصل فروش بالا، بلکه نتیجه اعتماد مستمر ایرلاینها به یک طراحی بالغ و اثباتشده است.

ارسال نظر