۱۶۷۱۲۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

سخنان مهم ظریف در صحن علنی مجلس

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: من به شما اطمینان می دهم که دولت و تیم مذاکره‌کننده هیچ هدف سیاسی و جناحی را در مذاکرات هسته ای دنبال نکرده و نخواهد کرد.

خبرگزاری مهر: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: من به شما اطمینان می دهم که دولت و تیم مذاکره‌کننده هیچ هدف سیاسی و جناحی را در مذاکرات هسته ای دنبال نکرده و نخواهد کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز در صحن علنی مجلس در پاسخ به سوال کریمی‌قدوسی ضمن تشکر از وی و سایر نمایندگانی که فرصتی را فراهم کردند تا وزیرخارجه در مظهر مردم و نمایندگان حضور یابد، اظهار داشت: قدرت ایران از عوامل متعدد طبیعی، انسانی، اعتقادی، دفاعی و سیاسی نشأت می‌گیرد که برجسته‌ترین آن فرهنگ استقلال‌طلبی، عزت‌مداری و اعتماد به نفس مردم ایران است. که همانا گفتمان انقلاب اسلامی و یادگار امام راحل و تاکید مکرر مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: این قدرتی است که تمام ابزارها و حربه ها علیه ملت دلار را ناکارآمد ساخته است و بجا است که همین جا به روان پاک شهدای جنگ تحمیلی که عالی ترین مقام این قدرت عظیمند درود بفرستیم و از روح آنها مدد جوییم.

ظریف گفت: در شرایط انتقالی کنونی جهان که منابع قدرت و نفوذ چند بعدی و متکثر شده اند، برخورداری از منبع عظیم قدرت معنایی توان حضور و نقش آفرینی موثر و جدی در صحنه منطقه ای و جهانی را به جمهوری اسلامی ایران بخشیده است و عجیب نیست که بدخواهان ایران و اسلام و انقلاب با هراس از این توانمندی برای اعمال قدرت و نفوذ ایران مانع تراشی کنند.

وزیر امور خارجه گفت: آخرین ترفندی که به این منظور برنامه ریزی و برای مدت نسبتا طولانی اجرا کردند، تهدیدانگاری برنامه صلح آمیز هسته ای ایران بود که با دو هدف عمده طراحی شده بود، اول ترسیم چهره ناامن و خطرناک از ایران که صلح امنیت بین المللی را به خطر می اندازد و دوم تضعیف توان اقتصادی، دفاعی و صنعتی کشور و تحمیل فشار بر مردم خوب مان از طریق تحریم های نامشروع شورای امنیت دوجانبه و چند جانبه.

وی تاکید کرد: مردم ایران با مشارکت گسترده و آگاهانه در انتخابات ریاست جمهوری و با پشتیبانی هوشمندانه از رویکرد تدبیر و اقتدار، زمینه ورود جمهوری اسلامی ایران به مذاکرات هسته ای را فراهم کردند. این مذاکرات از یک سو چهره ای تعامل گرا، باثبات و قدرتمند از ایران نشان داد و از سوی دیگر، از گسترش تحریم ها جلوگیری کرد و در ساختمان تحریم ها، خلل انداخت.

ظریف ادامه داد: با این ابتکار سیاسی آنها که در کوره ایران هراسی می دمیدند و با هدف مهار ایران، افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی را تقویت می کردند، اکنون در دام چاله کور رنگی استراتژیک خود گرفتار شده اند.

وزیر امور خارجه گفت: ایران امروز، به اقرار دوست و دشمن، نه مشکل منطقه بلکه عامل ثبات و امنیت است. سیاست‌های بصیرت‌آمیز جمهوری اسلامی تحت هدایت مقام معظم رهبری سبب شد که حتی دولتمردان آمریکایی به نقش مهم ایران و تحولات منطقه اذعان کنند.

وی ادامه داد: از این منظر، سیاست خارجی توانسته است در پی توافق ژنو با فضاسازی های خصمانه و بهانه جویی های هر روزه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی مقابله کند و سهم کوچکی در ارتقای امنیت و اقتدار کشور ایجاد کند.

ظریف اظهار داشت: این جزئی از وظایف ذاتی و قانونی دستگاه دیپلماسی است و همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب در دیدار امسال سفرا فرمودند: «تشکر می کنم که یک دیپلماسی هوشمندانه و فعال، دستاوردهای بسیار مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به همراه می آورد که با هیچ حرکتی از جمله جنگ های پرهزینه و پرخطر نیز حاصل نمی شود و این واقعیت، نشاندهنده وزن و جایگاه دستگاه دیپلماسی در مجموعه مدیریتی کشور است. قدرت هایی تلاش کردند با زور، منافع خود را تامین کنند که ناکام ماندند، اما کسانی با ظرافت، توانمندی و تحرک، توانستند منافع خود را به خوبی تامین کنند.»

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه مابقی وقت خود را به پایان سخنرانی کریمی‌قدوسی اختصاص خواهد داد، گفت: من به شما اطمینان می دهم که دولت و تیم مذاکره‌کننده هیچ هدف سیاسی و جناحی را در مذاکرات هسته ای دنبال نکرده و نخواهد کرد. بنده کمترین با بیش از سه دهه مطالعه و تجربه در سیاست خارجی عمیقا اعتقاد دارم که جناحی شدن سیاست خارجی نقطه بی بازگشت شکست آن است و هزینه کردن از منافع ملی برای اهداف جناحی و سیاسی گناهی نابخشودنی است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل بحث هسته ای بر مبنای فتوای درخشان مقام معظم رهبری طراحی شده و به عنوان یک امر ملی و فراجناحی پیگیری می شود. ما از منافع مردم دفاع می کنیم و اهداف عالی کشور را مدنظر قرار می دهیم و یقین دارم که همه برادران و خواهران در خانه ملت نیز همین هدف را دنبال می کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج