۱۷۰۳۶۸
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

پاسخ حسن هاشمی به منتقدان طرح تحول سلامت:

تنگ نظران نمی توانند موفقیت دولت را ببینند

وزیر بهداشت گفت: همه پرداخت های مبتنی بر عملکرد پزشکان و کارکنان غیر پزشک باید پرداخت شود و تا پایان بهمن ماه دانشگاهها بدهی از این بابت نداشته باشند.

پایگاه خبری وزارت بهداشت: سید حسن هاشمی در همایش معاونین توسعه مدیریت و منابع دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور ضمن بیان این مطلب گفت: حوزه توسعه مدیریت و منابع هر دستگاه یکی از مهم ترین بخشهایی است که به همه امور انضباط و اقتدار می بخشد و از هر نوع کج روی پیشگیری می کند و البته شرط آن این است که مسئولین این حوزه در عین عالم و صاحب تجربه بودن، ضمن سختگیری، اجازه رشد و توسعه را هم بدهند.

وزیر بهداشت خطاب به معاونین توسعه مدیریت و منابع گفت: گاهی مراقبت از آسیب به مدیر، به نوعی مراقبت از خود دستگاه و مراقبت از سلامت مردم است.

او گفت: قانون باید رعایت شود، البته مفسر قانون مهم است و شما مدیران توسعه مدیریت می توانید با مدیریت خود روند اجرای امور را متوقف کنید و یا می توانید با سرعت مناسبی امور را به پیش ببرید.

وزیر بهداشت با بیان این که در حال حاضر بسیاری از مسئولین مجموعه وزارت بهداشت و به ویژه روسای دانشگاههای علوم پزشکی با کار جهادی و عاشقانه در جهت عزت و آبروی نظام و دولت حرکت می کنند، گفت: بسیاری از روسای دانشگاهها خارج از شرح وظایف اداری و با اخلاص و ایمان مشغول ارائه خدمت به هم وطنان هستند و قطعاً تلاش این عزیزان در پیشبرد امور حوزه سلامت اثرگذار است و به مجموعه ما خیر و برکت می بخشد و شاهد هستیم که امروز، مردم ما قدرشناس اجرای طرح تحول سلامت در نقاط مختلف کشور هستند.

وی با تاکید بر وجود وحدت رویه در حوزه مدیریت و منابع مجموعه وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت به عنوان اولین دستگاه دولتی با اجرای حسابداری تعهدی می تواند انضباط مالی را در حوزه تحت مدیریت خود ایجاد نماید.

هاشمی گفت: باید بتوانیم در این حوزه یک وحدت رویه در کل کشور ایجاد نماییم و چارچوب های عملیاتی مان چارچوب های تعریف شده و علمی باشد و در عین حال با نظارت پذیری به طور هماهنگ در سراسر کشور عمل نماییم.

وزیر بهداشت با بیان این که در طرح تحول سلامت بیشترین نگرانی من از حوزه توسعه مدیریت و منابع است، گفت: بخشی از مسائل این حوزه مربوط به تامین منابع است و بخش دیگر حاشیه سازی هایی است که توسط عده قلیلی تنگ نظر و بیمار که از خوشحالی مردم ناراحتند، صورت می گیرد. این افراد به دلیل تنگ نظری نمی توانند موفقیت بخشی یا تمام دولت را ببینند.

او در ادامه گفت: نگران هستم که شهد و شیرینی اجرای طرح تحول سلامت که بعد از ۱.۵ سال تلاش مجموعه وزارت بهداشت و حمایت مقام معظم رهبری، دولت، مجلس و همه دستگاهها و تلاش عزیزان گمنامی که در سراسر کشور لباس خدمت پوشیده اند، با بزرگنمایی بعضی از ایرادات کوچک به کام مردم تلخ کنند.

هاشمی خطاب به معاونین توسعه مدیریت و منابع گفت: شما مسئول سلامت مردم هستید و بخش دولتی و یا غیر دولتی آن فرقی نمی کند.

وزیر بهداشت گفت: در مورد اعتبارات ما اغراق شده است و خواسته اند توقع مردم را افزایش دهند، البته برخی از مسئولین از حسن نیت و در تریبون های عمومی از اعتبارات ۱۰۰ هزار میلیاردی و ۱۲ هزار میلیاردی برای حوزه سلامت کشور سخن گفتند و نیز رشد بودجه و اعتبارات حوزه سلامت را ۷۰ درصد اعلام کرده اند که هیچ کدام از این ارقام عملی نشده و واقعی نیست.

بودجه وزارت بهداشت را متورم نشان داده اند

هاشمی با بیان این که امسال بودجه وزارت بهداشت و درمان را متورم نشان داده اند، گفت: ما از بودجه عمومی رتبه چهارم را در میان وزارتخانه ها داریم در کشور و در عین حال رشد ما هم در اعتبارات کمتر از ۵ درصد است و از ۲۹ هزار میلیارد، ۹ هزار آن مربوط به بودجه عمومی است و ۲۰ هزار میلیارد آن را باید خودمان کار کنیم و درآمد ایجاد کنیم تا بتوانیم دستگاهمان را اداره کنیم.

وی گفت: در حال حاضر در آن بخشی که ما خودمان بایستی خلق ثروت کنیم، ۱۲۰ درصد رشد عنوان شده است در حالی که ما خریدار اصلی مان بیمه ها می باشند و اعتبارات بیمه ها هم ۱۳ تا ۱۵ درصد رشد داشته است در حالی که درآمد اختصاصی ما ۱۲۰ درصد رشد داشته است و اینها با هم متناسب نیست و به نوعی بودجه وزارت بهداشت را متورم نشان می دهد و توقع عمومی را افزایش می دهد در حاليكه رشد واقعي نيست و در عین حال متاسفانه حاشیه سازی هم می شود.

وزیر بهداشت گفت: اعتبارات ما امسال حداکثر بین ۳ تا ۵ درصد و آن هم در صورتی که تخصیص ها به موقع باشد، رشد دارد و در عین حال هم مجلس بايد تایید کند تا مشکلی ایجاد نشود.

وی گفت: سال گذشته نیز اعتبارات ما کاملاً مشخص بوده است و اعتباراتی که در سال گذشته از خزانه دریافت کردیم و اعتباراتی که هزینه کرده ایم کاملاً مشخص است، انضباط مالی هیچ دستگاهی به اندازه وزارت بهداشت شفاف و درست نیست.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به قضاوت های غیر منصفانه در مورد افزایش حقوق پزشکان و پرستاران خطاب به معانین توسعه مدیریت و منابع دانشگاه های علوم پزشکی گفت: همه شما مسلط به قوانین و امور اداری هستید و خوب می دانید که نه من و نه هیچ وزیر دیگری نمی تواند حقوق کارکنان و یا بازنشستگان را افزایش دهد و چنین تصمیمی را فقط دولت می تواند اخذ کند. ما تنها از سهمی که بیمارستانها پرداخت می کنند و سهمی که پزشکان و پرستاران دارند، به دلیل این که درآمدزایی کرده اند و به دلیل افزایش کار همکاران، کارانه بیشتری در اختیارشان قرار داده ایم. این قضاوت ها و اظهار نظرها همه حاشیه پردازی است و باید از این حاشیه سازی ها به دور باشیم.

وزارت بهداشت وارد عرصه های سیاسی نخواهد شد

هاشمی در ادامه با اشاره به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و احتمال ایجاد حاشیه های بیشتر برای حوزه سلامت کشور گفت: از همین الان اعلام می کنیم که وزارت بهداشت یک دستگاه کاملاً تخصصی و فوق تخصصی است و ما وارد عرصه های سیاسی نخواهیم شد.

وزیر بهداشت در ادامه به کاهش تصدی گری ها تاکید کرد و گفت: طی ۸ ماه آینده ۹۷ بیمارستان در کشور به بهره برداری خواهد رسید و ما برای شروع فعالیت این مراکز و بیمارستانها نیاز به ۱۵ هزار نیرو داریم که تاکنون حتی مجوز یک نفر جذب نیرو به ما داده نشده است بنابراین ما از ظرفیت بخش خصوصی و خرید خدمت از این بخش برای راه اندازی بیمارستانها استقبال می کنیم.

ضرورت پرداخت هرچه سریعتر حقوق کارکنان غیرپزشک

وزیر بهداشت در ادامه بر ضرورت اجرای هرچه سریع تر بخشنامه پرداخت کارکنان غیرپزشک از سوی دانشگاه های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: همه پرداخت های پرستاران و پزشکان باید تا پایان بهمن ماه واریز شود و دانشگاهها بدهی از این بابت نداشته باشند.

هاشمی با تاکید بر این که باید پرداخت هایمان به ویژه در استانهای مرزی و محروم به روز باشد، گفت:همکاران باید باور کنند که اجرای گام سوم طرح تحول سلامت دارای برکات ارزشمندی است و برخلاف تصورات عده ای زیاده خواه که مایه آبروریزی نظام پزشکی هستند و صدایشان نیز همواره بلند است، بدانند که اجرای گام سوم طرح تحول سلامت در جهت صیانت از حرفه و جامعه پزشکی و حمایت از مردم در کاهش هزینه های درمانی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهديه

      ببخشيد كدوم موفقيت!!!
      سرتون را كرديد زير برف و ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج