اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۹۱۸۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

علیرضا سجادپور: شورای نظارت هنوز راضی نشده است

«پریناز» همچنان بلاتکلیف است

درحالی که ضیاءالدین دری از انجام شدن اصلاحات فیلم «پریناز» خبر می دهد، فیلم همچنان بلاتکلیف است

«پریناز» همچنان بلاتکلیف است

تماشا: درحالی که ضیاءالدین دری از انجام شدن اصلاحات فیلم «پریناز» خبر می دهد، فیلم همچنان بلاتکلیف است

بعد از اتمام کش و قوس ها، بالاخره «بی خود و بی جهت» در بخش مسابقه اکران شد، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» خارج از مسابقه در سینماهای مردمی و به جای «قلاده های طلا» در سینمای رسانه ها و منتقدان، به نمایش درآمد، اما خبری از «پریناز» نشد که نشد. فیلمی که پیش از جشنواره همه تلاشش را کرد تا به سی امین جشنواره فیلم فجر برسد اما ابر و باد و مه و خورشید و سجادپور و فلک، دست به دست هم دادند تا سرنوشت «پریناز» همچنان در هاله ای از ابهام باشد.

«پریناز» همچنان بلاتکلیف است

قبل از جشنواره روزهای عجیبی برای این فیلم بود. فقط کافی بود، نگاهی به اظهارنظرهای ضد و نقیض می انداختی تا بفهمی این فیلم، قرار نیست سرنوشت سرراستی داشته باشد. سوم بهمن، علیرضا سجادپور از همکاری با تهیه کننده این فیلم خبر داد و گفت: «تهیه کننده و کارگردان همکاری خیلی خوبی داشتند و امیدواریم که بتوانیم به توافقی برسیم».

اما همان روز در گفت و گویی دیگر با خبرگزاری مهر یک دفعه اعلام کرد: «مجموعا اصلاحات پریناز به صورتی است که به جشنواره نخواهد رسید!» این تازه آغاز ماجراست. هشتم بهمن، تهیه کننده این کار در گفت و گویی با فارس اعلام کرد که اصلاحات پریناز انجام شده و با حذف هشت دقیقه از فیلم، می تواند نمایش داده شود. همان روز سایت شبکه ایران، در یک گزارش کوتاه نوشت نماینده اداره نظارت (که بعدا معلوم شد سید ضیاءالدین دری بوده است) بعد از دیدن نسخه اصلاح شده «پریناز» که حدود ۱۰ دقیقه کمتر از نسخه اصلی آن است، به طور تلویحی نمایش این فیلم در جشنواره را تایید کرده و به احتمال فراوان این فیلم پروانه نمایش خواهد گرفت. فردای آن روز، علیرضا سجادپور، رئیس اداره ارزشیابی و نظارت در گفت و گویی با خبرگزاری فارس گفت: «برخی اصلاحات انجام شده است. من هم فیلم را دیده ام، اما باید جلسه تشکیل شود تا نظر قطعی مشخص شود».

«پریناز» همچنان بلاتکلیف است

بعد از سه روز بی خبری، به یک باره سجادپور ۱۲ بهمن، یعنی روز افتتاح جشنواره فیلم فجر در گفت و گویی بازهم با فارس اعلام کرد: «پریناز نتوانست اصلاحات را انجام دهد و به جشنواره فجر نمی رسد». بعد از آن کارگردان و تهیه کننده این کار، بهرام بهرامیان و عبدالمحمد نجیبی طی یک بیانیه اعتراض خود را به این موضوع نشان دادند و اعلام کردند، حاضرند در جلسه ای با حضور نمایندگان رسانه ها، هیات انتخاب و شخص آقای سجادپور، فیلم پریناز را نمایش دهند تا غیرمنطقی بودن دلایل اعلام شده برای جلوگیری از حضور این فیلم در بخش مسابقه آشکار شود. به این ترتیب، پرونده حضور این فیلم در جشنواره بسته شد و تا همین روزها هم حرفی از آن به میان نیامد. تهیه کننده و کارگردان پریناز در بیانیه شان اعلام کردند که سید ضیاءالدین دری، نماینده شورای نظارت بوده تا این فیلم اصلاحاتش را زیر نظر او انجام دهد.

دری در این باره به تماشا می گوید: «من هیچ وقت به عنوان نماینده شورای نظارت این کار را نکرده ام بلکه نقش من بیشتر پادرمیانی بود. متاسفانه این فیلم در زمانی که دیگر فرصت نبود، دچار مساله شد. به هر حال من عضو رسمی شورا نیستم و عضو دعوتی هستم. هر دو طرف این مساله هم از من درخواست کردند که کاری کنیم تا این فیلم در جشنواره باشد. من هم فیلم را دیدم و نظراتم را گفتم. معمولا هم در این شرایط، دست اندرکاران فیلم، اصلاحات اعلام شده را انجام می دهند. این گروه هم انجام دادند. در هر حال اگر اصلاحاتی بوده که اعلام شده، انجام نشده، اصلاحات من نبوده. آنها را هم اعمال کردند».

«پریناز» همچنان بلاتکلیف است

دری درباره پریناز می گوید: «این اصلاحات بیشتر دیالوگی بود. تا جایی هم که من دخیل بودم، یک سکانس از این فیلم را بیرون آوردند که تازه آن سکانسی که بیرون آوردند، نظر من تنها نبود. بلکه نظر محمدرضا شریفی نیا هم به عنوان دوست این کارگردان و کسی که باعث شد من این پادرمیانی را قبول کنم، همین بود. به غیر از این سکانس، چند مورد کوچک تصویری هم اعمال شد». دری می گوید که نمی تواند خیلی در این زمینه دقیق صحبت کند، اما می داند که در نهایت این فیلم با وجود همه اصلاحات نتوانسته دوستان شورای نظارت را راضی کند: «البته از نظر من هیچ فیلمی به آن معنا مشکل ندارد. در مملکتی که صنعت سینما رو به تولید نهایتا ۱۰۰ فیلم در سال می رود (البته به جز فیلم هایی که خود فارابی در آن دخیل است) نباید این سخت گیری ها را داشته باشیم. بالاخره فیلمسازان ما می دانند، در چه سرزمینی فیلم می سازند». به گفته دری تنها ایراد پریناز، مشکل محتوایی و ممیزی بوده است: «به نظر من پریناز یک کار تجربی است. نوع نگرش و شیوه پرداش کارگردان به مضمون و امکاناتی که در دست داشته، در گونه تجربی بوده است و همین ردپاهایی بر جای گذاشته که حساسیت اعضای شورا را برانگیخته است. شاید اگر به عنوان مثال، تبدیل به یک درام اجتماعی می شد، در این مسیر قرار نمی گرفت.» با وجود اینکه ضیاءالدین دری در این باره حرف زده است، اما علیرضا سجادپور در گفت و گو با تماشا این مووضع را کتمان می کند و می گوید: «نماینده های ما مخفی هستند و قرار نیست جایی نامی از آنها برده شود».

سجادپور درباره آخرین وضعیت «پریناز» می گوید: «این فیلم هنوز پروانه نمایش نگرفته است چون شورا هنوز نسبت به اصلاحات این کار راضی نشده است». از مواردی که جزو ممیزی های این کار است، می توان به گریم فاطمه معتمدآریا در نقش پیردختری به نام فرخنده اشاره کرد.

داستان پریناز، داستان پیردختری به نام فرخنده است که به علت مرگ خواهرش مجبور می شود، دختر خواهرش پریناز را به زندگی خود بیاورد. فرخنده، پیردختری وسواسی است. از طرف دیگر بعد از مدتی اهالی محله ای که فرخنده و پریناز در آن زندگی می کنند، بنا به اعتقاداتی فکر می کنند که پریناز کراماتی دارد و...؛ در این فیلم، فرهاد آئیش، طناز طباطبایی، حمید فرخ نژاد، مصطفی زمانی، شبنم قلی خانی و فرخ نعمتی هم بازی می کنند. نام قبلی «پریناز»، «سبب من» بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج