adexo3
۲۱۳۹۵
۱۳ نظر
۵۰۱۰
۱۳ نظر
۵۰۱۰
پ

آتشفشان دماوند فعال می شود؟

منظره شمالی و شمال شرقی تهران وقتی که البته هوا صاف است مزین به یکی از زیباترین قله های جهان است؛ قله دماوند

خبرآنلاین: منظره شمالی و شمال شرقی تهران وقتی که البته هوا صاف است مزین به یکی از زیباترین قله های جهان است؛ قله دماوند

این دیو سپید پای در بند کوه آرام و زیبایی به نظر می رسد اما گویا اخیرا فعالیت هایی در آن مشاهده شده است. کارشناسان می‌گویند احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند در صورت وقوع زلزله در تهران وجود دارد.

در همین حال گفته می‌شود مدیریت بحران استانداری تهران درپی ارزیابی بخارهای دهانه دماوند و چشمه‌های جوشان کوهپایه آن جلساتی تشکیل داده‌ است

بر اساس مطالعات کارشناسان، زمین لرزه‌ها می‌توانند با به لرزه در آوردن "ماگما" منجر به انفجار آتشفشان‌ها شوند.

پدیده‌ای مشابه تاثیری که تکان دادن بطری بر نوشابه گازدار می‌گذارد. این تحقیق نشان می‌دهد که فوران آتشفشان‌ها پس از یک زلزله بزرگ، چهار بار بیشتر از هنگامی بوده که عامل محرک زلزله وجود نداشته است پس بدیهی است با لرزش تهران احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند هم وجود دارد.

تاریخ هم نشان داده زلزله‌ها موجب بیدار شدن آتشفشان‌ها شده‌اند. آتشفشان تاپونگاتیتو یکسال پس از هر دو زلزله ۱۹۰۶ و ۱۹۶۰ فوران کرد و مشابه آن آتشفشان‌های کالبوکو، والاریکا، اوسورنو و پونتیاگودو هم به فاصله کمی از زمین لرزه ۱۸۳۷ شیلی فوران کردند.

دلاور نجفی زمین شناس و معاون اسبق سازمان محیط زیست کشور در مورد احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند می‌گوید: خروج گاز از دهانه آتشفشان، فعال بودن چشمه‌های آب گرم در دامنه کوه و خروج گدازه از دهانه آتشفشان دلایل فعالیت آتشفشان است که کوه دماوند دو مشخصه آن یعنی خروج گاز و چشمه‌های آب گرم را دارد.

به گفته او باید گروه زمین شناسی تمامی موارد اعم از دهانه آتشفشان، سنگ‌های آتشفشانی، عمق ذرات مذاب و ... را مطالعه و بعد تعیین کند آتشفشان دماوند در چه وضعیتی است. البته آتشفشان مانند زلزله نیست که بگویند هر ۵۰ یا ۱۵۰ سال یکبار رخ می‌دهد زیرا باید یک آتشفشان فعال دائما در حال بررسی باشد.

استاندار تهران: آتش فشان شد، مردم بروند و با لذت عکاسی کنند!

اما در همین رابطه مرتضی تمدن در پاسخ به اینکه آیا واقعا آتشفشان دماوند مردم تهران را تهدید می کند گفت: جلسه ای قبل از عید در سازمان زمین شناسی کشور تشکیل و آخرین فعالیتهای دماوند ارزیابی شد. البته پیش مشاهداتی وجود دارد که دماوند همچنان زنده است ولی موجب نگرانی نیست ولی ممکن است با وقوع یک زلزله فعال شود.

وی افزود: حال باید به این سوال پاسخ دهیم که وقتی دماوند آتش فشانی کرد چه می شود؟ پاسخ این است که باید منتظر این حادثه باشیم که اگر چنین اتفاقی افتاد آسیب نبینیم مانند بسیاری از کشورها و شهرهای جهان که مردم در کنار آتشفشانهای فعال زندگی می کنند. اگر اقدامات و برنامه ریزی های ما درست باشد وقتی دماوند آتش فشانی کرد مردم می توانند با لذت بروند و عکس بگیرند و از چیزی هراس نداشته باشند.

تمدن همچنین گفت: طرحی را سازمان زمین شناسی آماده کرده است. در این طرح گفته شده که باید رفتارهای دماوند دقیقتر مورد ارزیابی قرار بگیرد و این نیاز به تجهیزات تا حدود نیم میلیارد تومان دارد که موافقت شد این اعتبارات تامین شود.

مردم شهرهایی چون تهران که در کنار آتشفشان ساخته شده اند همواره باید منتظر باشند که اتفاقی نظیر شهر پمپی برایشان نیافتد البته مردم در زندگی روزمره شان زود از یاد می برند که دماوند چیست و آتش فشان است یا نه اما این مسئولین هستند که همواره باید چشمی نگران به این قله داشته باشند حتی اگر به خاطر آلودگی هوا در اکثر روزهای سال نتوانند خود قله راببیند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد خراساني

      خدا به خير كنه. دوستان عزيز اگه وقت كرديد بريد يه سر به كتاب موعودنامه بزنيد اونجا نظر امام صادق رو درباره تهران در اخرالزمان بخونيد حتما به دردتون ميخوره.

    • بدون نام

      میگن اولین جایی که اتش فشان نابود میکنه تهرانپارسه

    • hesam

      مرسی برای تحقیق خیلی خوب بود

    • فاطمه

      یعنی بایداطراف دماوندروتخلیه کرد،کی؟احتمالی نمیشه گفت؟مردم چیکارکنند؟

      پاسخ ها

      • امیر

        استاد خبر مال پنج سال پیشه

    • بدون نام

      عذاب الهي نزديك است مردم گناه نكنيد. درسته اينها پديده هاي علمي هستند اما تمام بلاهايي كه برسراقوام گناهكاردرطول تاريخ بشرآمده (به شهادت آيات قران واحاديث معتبر) ازطريق همين بلاياي طبيعي وعلمي بوده .والعاقبه للمتقين.

    • مورتی

      آقا این فیلمی که اخیرا توی تلگرام پخش شده واقعیت داره؟ توی فیلم کاملا واضحه که دماوند فعاله و داره ازش مواد مذاب خارج میشه و صداهای وحشتناکی ازش در میاد. انگار موضوع جدیه...

    • جواد

      خیلی باحاله اگه فعال بشه.دماوند هم بزرگتر میشه.فعلا بزرگترین اتشفشان اسیاست

    • بدون نام

      خبرم اله غسال پیشه اگه قراربود فعال بشه خیلی وقت پیش فعال می شد

    • بدون نام

      من در مازندران زندگى مى كنم تقريبا ما به تهران نزديكيم.

    • امین

      جای نگرانی نیست دوستان.
      بخاری که از دهانه دماوند بیرون میاد بخاطر بارش زیاد باران و برخورد آب مناسب از اون با سنگهای داغه. این سنگها همیشه بوده و هستند.

    • سپیده

      نگران نباشید انشلا همه روزی می میریم
      دوستان من هنوز رشته مو انتخاب نکردم خدا یا کمک کن ب
      حتی مورچه

    • فاطمه

      درود
      من به تازگی دماوند رو صعود کردم جای نگرانی نیست اون خبر هم شایعه بوده اون صدای خارج شدن گاز از دهانه اتش فشان بوده و اونی هم که خارج میشده گاز های گوگردی.دوست عزیزی هم که گفتید فعال بشه خیلی خوبه و حال میده بهتون بگم که در تمام فصل ها و روز های سال کوهنوردان به قله دماوند صعود میکنن و اگر خدا نکرده فعال بشه اونها نمیتونن خودشون و نجات بدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج