اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۲۲۲۷۹
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

«امروز»، زمان اعلام توافق ایران و ۱+۵؟

منابع ایرانی و غربی به «گرت پورتر»، روزنامه‌نگار، محقق و نویسنده آمریکایی گفته‌اند توافق هسته‌ای روز پنجشنبه اعلام می‌شود.

خبرگزاری فارس: «گرت پورتر» روزنامه‌نگار، محقق و نویسنده آمریکایی در مقاله‌ای که در پایگاه خبری «میدل‌ایست‌آی» منتشر کرده، قول منابع غربی و ایرانی، مدعی اعلام توافق هسته‌ای در روز پنج‌شنبه شده است.

بر اساس این گزارش، وی به نقل از منابع خود گفته که بحث برداشته شدن تحریم‌ها که اصلی‌ترین موضوع مورد اختلاف طرفین بوده، با مذاکرات ایران و آمریکا به سمت حل شدن پیش می‌رود.

توافق پنجشنبه اعلام می‌شود

در ادامه این گزارش آمده است: «مذاکرات تا روز ۱۰ جولای (جمعه) تمدید شده ولی منابع ایرانی اینگونه استدلال می‌کنند که می‌توان حتی در روز ۹ جولای هم متن توافقنامه را نهایی کرد.»

موضع قوی ایران در خصوص تحریم‌های تسلیحاتی پس از نمایان شدن اختلافات ۱+۵

بر اساس شنیده‌های پورتر، موضوع اصلی اختلافات و تمدید مذاکرات در روزهای اخیر، متن قطعنامه‌ای بوده که بناست جایگزین قطعنامه‌های صادره شورای امنیت در خلال سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ شود.»

این گزارش می‌افزاید: ۱+۵ تاکنون اصرار داشته‌اند که در قطعنامه جدید، تحریم‌های ایران برای خرید تسلیحات متعارف، کماکان به قوت خود باقی باشد ولی نمایندگان ایران به شدت با این امر مخالفت کرده‌اند.

بر اساس گفته‌های یک منبع بلندپایه بی‌نام اروپایی، جلسه دوشنبه‌شب ۱+۵ به بررسی موضع این گروه بر سر موضوع تحریم‌های تسلیحاتی اختصاص داشته؛ گرت پورتر می‌گوید که با نمایان شدن اختلافات در میان اعضای ۱+۵ بر سر این موضوع، موضع ایرانی‌ها هم در این بخش قوی‌تر شده است.

این منبع گفته که روسیه و چین مخالف ادامه تحریم‌های تسلیحاتی ایران‌اند و فرانسه هم در این بخش موضع متزلزلی دارد.

آمانو در تهران قول داد

یکی دیگر از مواضع مورد اختلاف ایران و ۱+۵، بحث «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای این کشور بوده؛ بر اساس گفته‌های گرت پورتر این موضوع با سفر هفته گذشته آمانو به تهران حل شده است.

پورتر می‌گوید که آمانو به مقامات ایرانی در تهران اطمینان داده که گزارش‌های پیشین آژانس (در خصوص حل موضوع ابعاد نظامی احتمالی) در گزارش انتهای سال ۲۰۱۵ منعکس خواهد شد.

تضمین آمریکایی برای کاهش تحریم‌ها همزمان با اجرای تعهدات ایران

محل اختلاف بعدی، زمان‌بندی برداشته‌شدن تحریم‌هاست. بر اساس گفته منابع پورتر این بحث با پیشنهاد آمریکایی‌ها حل شده است.

پورتر به نقل از یک منبع ایرانی بی‌نام نوشته که آمریکا «برای اولین بار قبول کرد که برداشته شدن تحریم‌ها، امری پیچیده‌تر و زمان‌برتر از امضای یک توافق است و ایران هم قبول کرد که آمریکایی‌ها در روز امضای توافق تضمین بدهند که در طی روزهای انجام تعهدات توافقنامه‌ای ایران، آمریکا هم سازوکار کاهش تحریم‌ها را عملیاتی کند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      میخوایم شادبشیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج