adexo3
۲۲۵۳۴۲
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

دلیل خشکیدن ناگهانی چشمه تاق‌ بستان

مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: پرآب شدن چشمه تاق‌بستان برای دقایقی و دوباره خشک شدن آن ناشی از پدیده هیدرولیکی «سیفونی» است.

خبرگزاری ایسنا: مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: پرآب شدن چشمه تاق‌بستان برای دقایقی و دوباره خشک شدن آن ناشی از پدیده هیدرولیکی «سیفونی» است.

مسعود فتوت اظهار کرد: پس از خشک شدن چشمه تاق‌بستان، آب دوباره از این چشمه خارج شد و بعد از مدتی کوتاه دوباره خشک شد. این امر ناشی از پدیده هیدرولیکی سیفونی است، یعنی در انتهای مخزن چشمه یک لوله u شکل وجود دارد که گاهی آب در یک طرف آن انباشته می‌شود و وقتی به حد خاصی رسید، از طرف دیگر لوله سرریز می‌شود.

این دکترای مهندسی منابع آب ادامه داد: این پدیده در بخش انتهای مخزن چشمه رخ می‌دهد. چشمه در ناحیه جلویی آبی ندارد و خشک است، بنابراین آب بخش انتهایی از دهانه چشمه خارج می‌شود.

فتوت تصریح کرد: مشاهده این پدیده هنگام پرکردن باک بنزین رخ می‌دهد. در حالیکه باک هنوز خالی است یک لحظه از دهانه باک بنزین سرریز می‌کند اما دوباره پایین می‌رود. این پدیده دوام زیادی ندارد و به زودی قطع می‌شود چون آب چندانی در مخزن چشمه وجود ندارد.

مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه عنوان کرد: با اثبات پدیده سیفونی که تنها دلیل خروج آب از چشمه و خشک شدن دوباره آن است، فرضیه‌های پیشین که در خصوص آن مطرح شده بود، رد می‌شود.

چشمه و دریاچه تاق‌بستان حدود یک هفته قبل ناگهان خشک شد که مسئولین علت آن را خشکسالی اعلام کرده بودند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج