۲۵۹۰۶۰
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

رکوردزنی ايرانیان در كريستيز دوبى

نوزدهمين كريستيز دوبى با فروش ۲۷ اثر ايرانى همراه بود كه از مجموع ۱۰ ركورد نخست اين دوره، شش ركورد به نام كشورمان به ثبت رسيد.

بانی فیلم: نوزدهمين كريستيز دوبى با فروش ۲۷ اثر ايرانى همراه بود كه از مجموع ۱۰ ركورد نخست اين دوره، شش ركورد به نام كشورمان به ثبت رسيد.

حراج آثار هنرى مدرن و معاصر كريستيز خاورميانه كه چونان هميشه در دبى، هتل امارات تاورز برگزار شد بار ديگر به ماركت هنرى منطقه، قدرت تثبيت شده هنر ايران را يادآورى كرد. در اين دوره از ميان ۱۲۱ اثر ايرانى، عرب و ترك ۸۸ اثر فروخته شد كه سهم ايران فروش ۲۷ تابلو از ۳۴ نقاشى و نقاشى خط راه يافته به حراجى بود. ركورد گرانقيمت ترين اثر کریستیز نوزدهم به تابلوی نقاشی «زن سیاه پوست نشسته در کنار پنجره»هنرمند فقيد مصری، محمود سعید رسيد که با قیمت ۶۶۵ هزار دلار چكش خورد.

در جایگاه دوم تابلویی از مجموعه درخت‎های سهراب سپهری ايستاد که گرچه حراج ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار برای آن پيشنهاد داد اما ۴۲۵ هزار دلار به فروش رسید. ركورد سوم نقاشی «شیاطین فریاد» فرهاد مشیری شد كه پشت جلد كاتالوگ اين دوره هم بود و ۳۸۹ هزار دلار فروخته شد. نقاشی‌خط حسین زنده رودی با عنوان «صاد» چهارمين ركورد را هم به نام ايران سند زد كه ۳۶۵ هزار دلار فروخته شد. در جایگاه پنجم نیز اثر دیگری از فرهاد مشیری قرار گرفت و ۲۴۵ هزار دلار چكش خورد. جایگاه ششم را هنرمند لبنانی ایمن بعلبکی با اثری به قیمت ۲۳۳ هزار دلار به خود اختصاص داد.

هر چند كه سه ركورد بعدى را بار ديگر هنرمندان كشورمان به نام ايران ثبت كردند: دو اثر از دو پيشكسوت ۹۳ ساله كشورمان با قيمت قابل توجه ۲۰۹ هزار دلار چكش خورد: اثر حجمی منیر فرمانفرمایان با عنوان «توپ آینه‎ای» و در كنارش اثرى از منوچهر یکتایی با عنوان «پرتره روبرت مونرو»؛ كلكسيون موفقيت هنر ايران در این دوره را نقاشى خط دو لته‎ای سيد محمد احصایی با قيمت ۱۸۵ هزار دلار و كسب ركورد هشتم تكميل كرد. در حالى كه پرتره بدون عنوانی از بهمن محصص با فروش ۱۴۹ هزار دلار هم در زمره بالانشينان كريستيز نوزدهم ايستاد.

دیگر آثار ایرانی هم در كريستيز پاييزه خاورميانه فروش هاى قابل ملاحظه داشتند: نقاشی فرهاد مشیری با عنوان «رویای شیرین» به قیمت ۱۲۵ هزار دلار، تابلوی سه لته‎ای رضا درخشانی ۱۱۲ هزار دلار، نقاشی خطی از حسین زنده رودی با عنوان «زو زو» ۷۵ هزار دلار، تابلوی انتزاعی از سیراک ملکونیان ۷۵ هزار دلار، پرتره «تاج‎السلطنه» اثر قاسم حاجی‎زاده به قیمت ۶۵ هزار دلار، نقاشی بدون عنوانی از لیلی متین دفتری ۶۲ هزار دلار، اثری از منوچهر یکتایی که یک گلدان را به تصویر کشیده است به قیمت ۵۶ هزار دلار، اثری انتزاعی از حسین کاظمی ۵۲هزار دلار، تابلویی از بهجت صدر به قیمت ۵۰ هزار دلار، یک اثر انتزاعی از رضا درخشانی باعنوان «هر روز نقره‏ای، هر شب آبی» ۵۰ هزار دلار، پرتره‎ای با عنوان «پهلوان» اثر قاسم حاجی‎زاده ۴۷ هزار دلار، تابلوی کویری پرویز کلانتری ۴۴ هزار دلار، نقاشی كوچكى از افشين پیرهاشمی كه زنى نقاب بر چهره كشيده را ترسيم كرده ۴۴ هزار دلار، نقاشی انتزاعی فریده لاشایی ۴۰ هزار دلار، تابلوی دیگری از بهجت صدر به قیمت ۳۸ هزار دلار،اثرى از لیلی متین دفتری كه سه خرمالو بر زمینه سفید را ثبت كرده ۳۳ هزار دلار، پرتره حسین کاظمی از زن روستایی ۲۷ هزار دلار، نقاشی «نمازگزار» از سیراک ملکونیان ۲۳ هزار دلار، اثر حجمی تیمو ناصری هنرمند ايرانى مقيم آمريكا ۱۹ هزار دلار چكش خوردند.

نکته جالب توجه این دوره عدم فروش نقاشی «کاکتوس» عصیم ابوشکرا فلسطینى بود که روی جلد کاتالوگ كريستيز نوزدهم را به خود اختصاص داده بود! هنر ايران كه از حيث تعداد آثار راه يافته به حراج نوزدهم كريستيز دبى نزديك به يك سوم كل آثار را به خود اختصاص داده بود توانست در فروش، رقيب پر قدرت خود، شيخ نشينان عرب را پشت سر بگذارد و با كسب ركوردهاى بالا، كيفيت و پتانسيل والاى ماركت هنر كشورمان را بار ديگر به اثبات رساند؛ اين مهم با حضور جمعى از مجموعه داران جوان ميسر شده است كه با اشتياق شايان توجه در پى فراهم آورى كلكسيون هاى هنرى فاخر از خاورميانه هستند كه به طور حتم شاهكارهاى آن از اساتيد ايرانى ست. در اين دوره از ایران هفت اثر به فروش نرسيد سه تابلو از حسين زنده رودى و يك تابلو از ركنى حائرى زاده پروانه اعتمادى، نصرالله افجه‏‌ای و مسعود عربشاهى.

نوزدهمین حراج کریستیز دبی شامگاه ۲۰ اکتبر پس از سه روز فرصت نمايشگاهى برگزار شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج