adexo3
۲۶۷۱۳۷
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

تهران در هفته کودک آزاری «کبود» می شود

«کبود»، رنگ کمپین جهانی مقابله با کودک‌آزاری است و بیمارستان‌های بهرامی، علی‌اصغر(ع)، مفید، امام‌خمینی(ره)، شریعتی و... از ٢٦ تا ٢٩ آبان‌ هم‌زمان با هفته جهانی مقابله با کودک‌آزاری، با نمادهای آبی کبود تزئین شده‌اند

مهسا علی‌بیگی در روزنامه شرق نوشت: زیر گنبد کبود شهر تهران، این روزها چندین بیمارستان به رنگ کبود درمی‌آیند. «کبود»، رنگ کمپین جهانی مقابله با کودک‌آزاری است و بیمارستان‌های بهرامی، علی‌اصغر(ع)، مفید، امام‌خمینی(ره)، شریعتی و... از ٢٦ تا ٢٩ آبان‌ هم‌زمان با هفته جهانی مقابله با کودک‌آزاری، با نمادهای آبی کبود تزئین شده‌اند. این اقدام از سوی انجمن مقابله با سوءرفتار با کودکان طراحی و اجرا می‌شود. دکتر «ملیحه کدیور»، استاد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران و رئیس انجمن مقابله با سوءرفتار با کودکان، با اشاره به وجود کودک‌آزاری در ایران و ضرورت توجه به آن، به «شرق» می‌گوید: «هدف ما از راه‌اندازی این کمپین، آگاهی‌رسانی درباره سوءرفتار با کودکان است. ما می‌خواهیم پیام محبت را به مادران و پدران منتقل کنیم».

به‌همین‌دلیل ربان‌های آبی کبود و فرفره‌هایی به همین رنگ تهیه شده است که در این سه روز در سطح برخی از بیمارستان‌های شهر توزیع می‌شود. در مرکز طبی اطفال بیمارستان امام‌خمینی(ره) کمتر کودکی است که فرفره‌ای آبی‌رنگ به دست نداشته باشد. اما هیچ‌کدام چیزی درباره فرفره آبی‌رنگ نمی‌دانند. «عاطفه پویان»، عضو هیأت مؤسس انجمن مقابله با سوءرفتار کودکان، در این زمینه به «شرق» می‌گوید: «قصد ما بیش از اینکه آگاهی‌رسانی به کودکان و والدین باشد، آگاهی‌رسانی به تیم پزشکی است. بیشتر کودکانی که مورد کودک‌آزاری قرار گرفته‌اند، برای معالجه به بیمارستان آورده می‌شوند و به‌همین‌دلیل آگاهی پزشکان و پرستاران از نشانه‌های کودک‌آزاری از اهمیت بالایی برخوردار است. با وجود این، ما تصمیم گرفتیم با به‌کاربردن نمادهای آبی کبود در طول این روزها، جامعه را نیز نسبت به این موضوع حساس کنیم».

به‌همین‌دلیل به کودکانی که فرفره دریافت کرده‌اند، این جمله نیز یادآوری می‌شود که «هیچ‌کس اجازه ندارد تو را اذیت کند» و شماره اورژانس اجتماعی، ١٢٣، هم به آنها یاد داده می‌شود. به پدرومادرها توضیحات مفصل‌تری داده می‌شود. اگرچه توضیحات بسیار محتاطانه است. از حقوق کودک سخن به‌میان نمی‌آید و بیشتر درباره اینکه حتی کلمات هم ممکن است منجر به آزار کودکان شوند، توضیحاتی به والدین داده می‌شود. پویان می‌گوید: «یکی از ویژگی‌های کمپین ما استفاده نکردن از کلمات منفی است. ما بیش از اینکه بخواهیم به والدین یا جامعه بگوییم که کودک‌آزاری جرم و ممکن است منجر به زندانی‌شدن آنها شود، می‌خواهیم محبت‌کردن به کودکان را به آنها یادآوری کنیم. واقعیت هم این است که معمولا نسبت به سوءرفتار با کودکان در جامعه یک گارد وجود دارد و حتی بسیاری از والدین هنوز هم تنبیه را یک روش تربیتی می‌دانند. به‌همین‌دلیل، آگاه‌کردن جامعه نسبت به این سوءرفتارها برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است». اصرار این انجمن به استفاده از واژه سوءرفتار به‌جای کودک‌آزاری هم به همین دلیل است. آموزش انواع سوءرفتارها مثل فیزیکی، جنسی، کلامی و... یکی از بخش‌های فعالیت انجمن مقابله با سوءرفتار با کودکان است. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، از هر چهار کودک در دنیا یک نفر مورد کودک‌آزاری یا سوءرفتار فیزیکی قرار می‌گیرد.

دراین میان سوءرفتار جنسی آمار بالایی دارد و از هر پنج کودک دختر، یکی مورد سوءرفتار جنسی قرار می‌گیرد. این آمار درباره کودکان پسر متفاوت است و از هر ١٣ کودک پسر، یکی مورد سوءرفتار قرار می‌گیرد. از سوءرفتار کلامی به‌خاطر گستردگی استفاده از آن و امکان‌نداشتن ثبت همه آنها، آماری در دست نیست، اما به‌نظر می‌رسد سوءرفتار کلامی مانند تحقیرها و توهین‌ها آمار بالایی داشته باشد. برخی از مهدکودک‌های شهر نیز به این حرکت پیوسته‌اند که انجمن به آگاهی‌بخشی و آموزش مربیان این مراکز می‌پردازد. به کودکان هم با ساخت فرفره آبی، پیام‌های آگاهی‌بخشی در پیشگیری از کودک‌آزاری رسانده می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج