adexo3
۲۹۲۹۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

حذف ارز دانشجويی مانع خروج نخبگان می شود؟

سرنوشت مبهم ارز تحصیلی

پس از پایان داستان ارز مسافرتی، زمزمه هایی مبنی بر قطع ارز دانشجویی به گوش می رسید. زمزمه هایی که اگر به واقعیت بپیوندد مطمئنا تبعات زیادی برای خانوادههایی خواهد داشت که فرزندان خود را برای تحصیل به خارج فرستاده اند و با سختی زیاد مخارج آنها را تامین می کنند.

سرنوشت مبهم ارز تحصیلی
هفت صبح: پس از پایان داستان ارز مسافرتی، زمزمه هایی مبنی بر قطع ارز دانشجویی به گوش می رسید. زمزمه هایی که اگر به واقعیت بپیوندد مطمئنا تبعات زیادی برای خانوادههایی خواهد داشت که فرزندان خود را برای تحصیل به خارج فرستاده اند و با سختی زیاد مخارج آنها را تامین می کنند.

خبر احتمال حذف ارز دانشجویی را رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس داده و با بیان اینکه ارز دانشجویی جزو ارزهای غیرضروری به شمار میآید و باید حذف شود، گفته: با حذف ارز دانشجویی جلوی فرار مغزها از کشور گرفته میشود. باید منتظر ماند و دید اگر چنین اتفاقی به وقوع بپیوندد سرنوشت حدود 30 هزار دانشجوی ایرانی که ارز دولتی دریافت میکنند چه خواهد شد.

لزومی به تحصیل در خارج از کشور نداریم

ارسلان فتحیپور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتوگو با مهر درخصوص طرح کمیسیون اقتصادی برای حذف ارز دانشجویی اعلام کرده براساس مطالعات و بررسیهای صورت گرفته، به این نتیجه رسیدهاند که ارز دانشجویی جزو ارزهای غیرضروری به شمار میآید و باید حذف شود.

او با اشاره به اینکه هماکنون دانشگاههای بسیار خوبی در داخل کشور وجود دارد، گفت: لزومی ندارد که افراد برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند و از ارز دولتی استفاده کنند. به گفته او بهتر است نخبگان در داخل کشور تحصیلات خود را ادامه دهند و با این وجود، هرکسی که تمکن مالی دارد میتواند با استفاده از ارز با نرخ آزاد برای ادامه تحصیل به خارج از کشور برود.

البته این ماجرا استثنائاتی هم دارد و قرار است برای برخی رشتههای استراتژیک مثل صنعت هستهای یا برخی رشتههای تخصصی مثل پزشکی که مورد نیاز کشور است، استثنا قائل شویم و ارز دولتی را در اختیار دانشجویان این رشتهها بگذارند.

مالزی و آمریکا پرمتقاضی

براساس آمار و اطلاعات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرمتقاضیترین کشورها برای دریافت ارز دانشجویی، مالزی با 5252 درخواست و آمریکا با 2272 درخواست است. دانشجویان خارج از کشور با گواهی اشتغال به تحصیل تایید شده توسط سفارت ایران در کشور محل تحصیل میتوانند سالانه تا سقف 10 هزار دلار ارز دولتی (1226 تومان) دریافت کنند تا صرف امور تحصیل خود کنند.

چگونه ارز دانشجویی می دهند؟

شرایط تعلق ارز دانشجویی سخت است و راه طولانی اما خانوادههایی که باید هر ترم شهریههای سنگینی را به دلار پرداخت کنند، همه این دوندگیها را به جان میخرند و دلارهای ارزانتر را برای فرزندانشان می فرستند.

نحوه تخصیص ارز مسافرتی به این شکل است که برای هر نیمسال فقط یک بار ارز داده میشود و این ارز فقط و فقط به دارندگان ویزای تحصیلی داده میشود. بعد از آنکه گواهی اشتغال به تحصیل دانشجو به تایید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مربوطه رسید، باید به وزارت علوم بروید تا مدارکتان را تایید کند.

زمانی که وزارت علوم مدارک شما را تایید کرد، یک نامه معرفینامه به بانک صادر میکند. از این مرحله به بعد بانک با توجه به ضوابط خود و دانشگاه و کشور مقصد، مقدار ارز و نوع تعلق گرفته به شما را مشخص میکند. حواستان باشد که نامه معرفی به بانک به نام بانک و شعبه مورد نظر دانشجو صادر میشود.

با این حساب بهتر است قبل از اقدام برای دریافت نامه اول به یکی از شعب ارزی بانکهای دولتی یا خصوصی تحت نظارت بانک مرکزی مراجعه و از پرداخت ارز اطمینان حاصل کنید. این نامه در هر نیمسال تنها یک بار برای دانشجو صادر میشود و اگر به مشکلی بر بخورید، همه زحماتتان خاطره میشود!

نوبت دهی از طریق سایت

گرفتن ارز دانشجویی البته به همین راحتیها هم نیست. برای شروع کار باید در سامانه «نشا» به آدرس www.nesha.msrt.gov.ir بروید و در آن ثبتنام کنید. پس از ثبتنام در سایت با کد ملی خود وارد صفحه مشخصات خود شده و درخواست خود را در سایت از قسمت «مدیریت درخواستها» تحت عنوان « درخواست نامه بانک» ثبت و به طور خودکار تاریخ مراجعه به آنها ارائه میشود.

گاهی زمانهای تعیین شده تا دو، سه ماه آینده است و برخیها زودتر میخواهند ارز خود را دریافت کنند. وزارت علوم برای این ماجرا هم راه گذاشته است. کسانی که میخواهند بدون نوبت ارز خود را دریافت کنند باید صبح زود با مدارکشان به وزارت علوم مراجعه کنند و در صفی که برای اين منظور ایجاد شده بایستند.

ایستادن در صف و گرفتن ارز برای دانشجویان بدون نوبت ممکن است چندین ساعت طول بکشد اما بالاخره خواهند توانست ارز خود را زودتر دریافت کنند. دانشجویانی هم که از طریق سایت ثبتنام کردهاند زمانی که نوبتشان رسید به طبقه بالای وزارت علوم میروند و ظرف کمتر از یک ساعت ارز خود را دریافت میکنند.

60 هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور

با وجود آنکه حدود 30 هزار دانشجو از ارز دولتی استفاده کرده اند اما طبق آماری که چندی قبل وزارت علوم منتشر کرده بود، در حال حاضر حدود 60 هزار ایرانی در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند.

به گفته مقامهای وزارت علوم با این شرایط در حال حاضر 120 هزار صندلی خالی در دانشگاههای کشور وجود دارد و گفته شده بود وزارت علوم برنامههای ویژهای برای تحصیل این 60 هزار دانشجو در کشور فراهم کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج