adexo3
۳۰۱۷۱۹
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

هر آنچه درباره انتخابات ۷ اسفند باید بدانیم

انتخابات مجلسین شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار خواهد شد. مردم در این انتخابات، نمایندگان خود در "دهمین" دوره مجلس شورای اسلامی و "پنجمین" دوره مجلس خبرگان رهبری را انتخاب خواهند کرد.

خبرگزاری تسنیم: انتخابات مجلسین شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار خواهد شد. مردم در این انتخابات، نمایندگان خود در "دهمین" دوره مجلس شورای اسلامی و "پنجمین" دوره مجلس خبرگان رهبری را انتخاب خواهند کرد.

فردا (جمعه۷ اسفند) انتخابات مجلسین شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار خواهد شد. مردم در این انتخابات، نمایندگان خود در "دهمین" دوره مجلس شورای اسلامی و "پنجمین" دوره مجلس خبرگان رهبری را انتخاب خواهند کرد.

* انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشورمان هر ۴ سال یکبار و انتخابات مجلس خبرگان رهبری هر ۸ سال یکبار برگزار می‌شود.

* در این دور از انتخابات، مجموعاً ۱۲ هزار و ۶۷ نفر برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام‌کردند. ثبت‌نام در دوره فعلی نسبت به انتخابات‌های پیشین افزایش چشم‌گیری داشت. پس از بررسی هیات‌های اجرایی و نظارت و رسیدگی به شکایات، و همچنین پس از آنکه یک هزار و ۴۸۰ نفر از تاییدصلاحیت‌شدگان انصراف دادند، در نهایت ۴ هزار و ۸۴۴ نفر در سراسر کشور برای انتخابات مجلس رقابت خواهند کرد.

* در انتخابات مجلس خبرگان نیز، از تعداد ۷۹۵ داوطلب انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، صلاحیت ۱۶۱ نفر از داوطلبان توسط شورای نگهبان تایید شده است. مجلس خبرگان رهبری ۸۸ نماینده دارد

* آغاز رای‌گیری، ۸ صبح جمعه خواهد بود. هر شعبه‌ای که کار رای‌گیری‌اش به اتمام برسد با حضور هیئت نظارت شمارش آراء آغاز و صورتجلسه خواهد شد و پس از تجمیع آرا، نتیجه انتخابات آن حوزه اعلام خواهد شد. در برخی حوزه‌ها همان روز نتیجه آراء اعلام می‌شود. اعلام نتیجه نهایی در حوزه‌هایی مانند کلان‌شهر تهران ممکن است تا ۳ روز نیز به طول بینجامد.

* آنطور که ستاد انتخابات کشور اطلاع داده، ۱۳۰ میلیون تعرفه در اختیار استان‌ها قرار گرفته و اگر تعرفه‌ای اضافه بیاید عودت داده خواهد شد و هرگز قابل استفاده نخواهد بود و به عنوان اوقاف دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* ۵۲ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور و ۱۲۰ هزار صندوق رای برای انتخابات فردا از سوی وزارت کشور پیش‌بینی و در نظر گرفته شده است.

*‌ وزیر کشور گفته است که در این انتخابات در تمام شعب اخذ رای بازرس حضور دارد. در انتخابات پیشین به ازای ۵ یا ۱۰ شعبه، یک بازرس حضور داشت که به صورت مداوم به شعبات سرکشی می‌کرد.

*‌همه نامزدهای انتخاباتی می‌توانند سر صندوق‌ها نماینده داشته باشند، البته در حوزه‌هایی مثل تهران که نامزدها زیاد است فهرست‌ها می‌توانند کاندیدا داشته باشند.

* مدرکی غیر از شناسنامه برای رای‌دادن مورد پذیرش نخواهد بود. همه رای‌دهندگان در هنگام اخذ رای شناسنامه و شماره‌ملی داشته باشند.

* شمارش آرا به صورت دستی انجام خواهد گرفت. نرم افزار برگزاری انتخابات الکترونیک به دلیل برخی نواقص، به تایید شورای نگهبان نرسید.

* هر نامزد انتخابات مجلس برای راهیابی به ساختمان بهارستان، در مرحله اول باید حداقل یک چهارم کل آرای ماخوذه را از آن خود کند. به عنوان مثال اگر در تهران که ۳۰ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد، فقط ۵ نماینده در دور اول بیش از یک چهارم کل آرا را به خود اختصاص دادند، برای ۲۵ صندلی باقی‌مانده، باید ۵۰ نفر بعدی در دور دوم به رقابت بپردازند. در دور دوم، ۲۵ کاندیدایی که حائز اکثریت آرا شدند(با هر تعداد رای)، به مجلس راه پیدا می‌کنند. رئیس ستاد انتخابات کشور گفته است: اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، حداکثر یک ماه پس از برگزاری دور اول انتخابات و با تایید شورای نگهبان دور دوم انتخابات نیز برگزار خواهد شد.

* این مسئله درباره انتخابات خبرگان متفاوت است، برابر با ماده ۸ از فصل پنجم قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، (اصلاحی ۲۴ و ۲۵/ ۴/ ۱۳۶۹)، خبرگان با اکثریت نسبی آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شوند و با این تصریح، انتخابات خبرگان رهبری یک مرحله‌ای است و منتخبان حتی با فاصله ۱ رای از رقیب خود برگزیده خواهند شد.

* در این انتخابات، تعداد ۵۴ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۲۴ نفر در کل کشور واجدین شرایط برای رای دادن هستند.

* در این دوره از انتخابات ۳ میلیون و ۸۸ هزار و ۳۰۰ نفر «رأی اولی» هستند.

جمعیت واجدین شرایط رای دادن در انتخابات هفتم اسفند به تفکیک استان ها به شرح زیر است:

نام استان

واجدان شرایط رای‌دهی

آذربایجان شرقی

۲ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۲۰۸ نفر

آذربایجان غربی

۲ میلیون و ۲۹۶ هزار و ۵۹۱ نفر

اردبیل

۹۹۸ هزار و ۴۹۹ نفر

اصفهان

۳ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۲۹۸ نفر

البرز

یک میلیون و ۴۸۰ هزار و ۱۳۱نفر

ایلام

۴۳۴ هزار و ۶۳۶ نفر

بوشهر

۶۹۱ هزار و ۴۰۶ نفر

تهران

۸ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۷۷ نفر

چهارمحال و بختیاری

۷۰۲ هزار و ۶۲۳ نفر

خراسان جنوبی

۵۹۸ هزار و ۲۰۵ نفر

خراسان رضوی

۴ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۷۱۸ نفر

خراسان شمالی

۶۲۴ هزار و ۳۰۰ نفر

خوزستان

۳ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۹۵۹ نفر

زنجان

۷۷۵ هزار و ۸۲۰ نفر

سمنان

۴۹۴ هزار و ۷۱۲ نفر

سیستان و بلوچستان

یک میلیون و ۶۸۵ هزار و ۷۶۰

فارس

۳ میلیون و ۳۷۴ هزار و ۲۴۳ نفر

قزوین

۸۸۷ هزار و ۱۶۴ نفر

قم

۷۶۸ هزار و ۷۳۰ نفر

کردستان

یک میلیون و ۱۶۱ هزار و ۵۳۷ نفر

کرمان

۲ میلیون و ۸۳ هزار و ۸۷۸ نفر

کرمانشاه

یک میلیون و ۵۰۷ هزار و ۵۹۵ نفر

کهگیلویه و بویراحمد

۵۱۸ هزار و ۸۱۱ نفر

گلستان

یک میلیون و ۲۸۸ هزار و ۵۳۶ نفر

گیلان

یک میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۷۰ نفر

لرستان

یک میلیون و ۴۰۹ هزار و ۳۶ نفر

مازندران

۲ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۶۳۶ نفر

مرکزی

یک میلیون و ۴۷ هزار و ۶۷۰ نفر

هرمزگان

یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۹۳ نفر

همدان

یک میلیون و ۵۰۵ هزار و ۲۷۹ نفر

یزد

۶۶۵ هزار و ۵۰۴ نفر


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدواند منان را شاکریم که آقایی چون سید علی به ما داد و بر ما منت گذاشت و ما را هم عصر ایشان قرار داد و امید است در پرتو نور حضرت بقیه الله الاعظم (عج) ایشان را حفظ و چهره واقعی معاویه زمان و اطرافیانش را برای مردم کوفی تهران بر ملا سازد همان ها که در انتخابات هفتم اسفند 1394 تیشه به ریشه اسلام زدند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج