adexo3
۳۱۶۶۹۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

«اس - ۳۰۰» در ميانه راه

سخنگوي وزارت خارجه از تحويل اس ۳۰۰ به ايران خبر داد! اين خبري بود كه تا پيش از ظهر ديروز در بسياري از سايت‌هاي خبري منتشر و حتي تحليل‌های زيادي درباره آن منتشر شد.

روزنامه آرمان: سخنگوي وزارت خارجه از تحويل اس ۳۰۰ به ايران خبر داد! اين خبري بود كه تا پيش از ظهر ديروز در بسياري از سايت‌هاي خبري منتشر و حتي تحليل‌های زيادي درباره آن منتشر شد اما ظهر نشده بود كه خبرگزاري‌ها نوشتند: حسن جابري انصاري سخنگوي وزارت خارجه اعلام كرد: «با توجه به انتشار غير دقيق اظهارات دیروز سخنگوي وزارت خارجه درباره اس ۳۰۰ توسط برخي خبرگزاري‌ها، به اطلاع مي‌رساند آنچه در نشست مطبوعاتي دیروز اعلام شد اجراي مرحله نخست توافقات ايران و روسيه در اين خصوص است.»

اين توضيح يعني اينكه سامانه اس ۳۰۰ باز هم به ايران تحويل داده نشده و يك مرحله آن به ثمر نشسته است. آنچه جابري ديروز بيان كرد اين جملات بود: «توافقات بين دو كشور حاصل شده و در مسير اجراست و مرحله نخست قرارداد مسير اجرايي خود را طي كرده و اميدواريم تا پايان قرارداد مراحل آن طي شود.»

اس ۳۰۰ در مسير طولاني

سامانه موشكي اس۳۰۰، يك سامانه موشكي سطح‌ به ‌هواي دوربرد و خودكششي با قابليت استفاده در تمامي ارتفاع‌هاست و در واقع نوع تكميلي سامانه پدافندي ارتفاع بالاي اس ۲۰۰ به شمار مي‌رود. اين سامانه اواخر دهه ۱۹۷۰ توسط شركت همكاري‌هاي صنعتي آلماز براي نيروي دفاع هوايي شوروي ساخته شد و مدل‌هاي مختلف اين موشك در سازمان ناتو با نام‌هاي سام ۱۰، سام ۱۲ و سام ۲۰ شناخته مي‌شوند.

اس۳۰۰ در حال حاضر يك خانواده است و انواع مختلفي از اين سامانه با كاربردهاي متفاوت در وزارت دفاع روسيه توليد شده است. هم‌اكنون اس۳۰۰ پي‌ام‌يو (S-۳۰۰PMU) به‌ عنوان يكي از مرگبارترين و پيشرفته‌ترين سامانه‌هاي موشكي خانواده اس۳۰۰ است كه توانايي رديابي و انهدام حدود ۱۰۰ هدف را دارد. آن‌ طور كه روس‌ها اعلام كرده‌اند، زمان آماده‌سازي اين نوع از سامانه‌ها، حدود پنج دقيقه‌ است كه اين خود يكي از ويژگي‌هاي مهم سامانه موشكي اس۳۰۰ پي‌ام‌يو به شمار مي‌رود.

آتشبار اس ۳۰۰ را به‌ ارزش حدود ۸۰۰ ميليون دلار

ايران و شركت «روس آبارون اكسپورت» شركت دولتي صادرات و واردات تسليحات و تجهيزات نظامي روسيه در سال ۲۰۰۷ قراردادي را امضا كردند كه به‌ موجب آن، اين شركت موظف شد ۵ آتشبار اس۳۰۰ را به‌ ارزش حدود ۸۰۰ ميليون دلار به ايران تحويل دهد؛ اما ديميتري مدودف، رئيس‌جمهور وقت روسيه سه سال بعد و در سال ۲۰۱۰ ميلادي با صدور فرماني، تحويل سامانه موشكي اس۳۰۰ به ايران را ممنوع كرد. همزمان با لغو اين قرارداد از سوي دولت روسيه، جمهوري اسلامي ايران نيز به دادگاه بين‌المللي در اين باره شكايت و نهايتا دادگاه، رأي خود را صادر و روسيه را محكوم كرد و مقرر شد، مسكو طبق قرارداد، خسارت لغو اين قرارداد را كه چيزي حدود ۴ميليارد دلار اعلام شده بود، به تهران بپردازد.

چندي بعد و در سال ۲۰۱۳، روزنامه «كامرسانت» چاپ روسيه با انتشار خبري، اعلام كرد كه «ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهوري روسيه در دوازدهم آگوست به ايران سفر خواهد كرد تا با حسن روحاني رئيس‌جمهور جديد ايران مذاكره كند. سرانجام بر اساس كش و قوس‌هاي فراوان، روز گذشته سخنگوي وزارت خارجه گفت: « توافقات بين دو كشور حاصل شده و در مسير اجراست و مرحله نخست قرارداد مسير اجرايي خود را طي كرده و اميدواريم تا پايان قرارداد مراحل آن طي شود» اين جملات يعني باز هم انتظار با اين تفاوت كه چاشني اميد آن نسبت به قبل بيشتر شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج