۳۲۵۶۷۸
۵۲۱۶
۵۲۱۶
پ

طعم‌های ایرانی ثبت جهانی می‌شوند

به تازگی باکو پیشنهاد کرده است سنت تهیه «دلمه» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد و وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان در حال تهیه اسناد مربوطه است. اينجا تهران است.

روزنامه آرمان: به تازگی باکو پیشنهاد کرده است سنت تهیه «دلمه» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد و وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان در حال تهیه اسناد مربوطه است. اينجا تهران است.

قلب تپنده ایران.پايتخت حدود ۱۶ ميليون نفري. جايي كه آوازه شب‌ها و خيابان‌های پاتوق رستوران گرد‌ی‌اش نگفته به گوش خيلي‌ها رسيده. اينجا تهران است .جايي كه آدرس رستوران‌های ايتاليايي و هندي وعربي و مديترانه اي و آفريقايي و مغولي و فرانسوي وچيني و تركيه اي و حتي ژاپني برای برخی افراد متمول بالاشهر نشین به یک تفریح ساده مبدل شده است.

آن هم در همين روزهايي كه حتي اسم غذاهاي اصيل ايراني به گوش خيلي از همان افراد نخورده و يا شايد رد كمرنگي ازآن ته ذهن قديمي‌ها مانده باشد.اما باز، همين احساس خطرهم خالي از لطف نيست. حداقل اگر ثبت جهاني در كار نيست، دغدغه‌اش هست. دوندگي و نگراني. احساس خطر و يا دست آخر غم، غم فراموش شدن هويت و فرهنگي كه در قابلمه‌ها می‌جوشد در كار است.

غارت فرهنگ غذايي

متاسفانه آنقدر که در کشور ايران رستوران هاي چيني، ايتاليايي، فرانسويي، هندي، مکزيکي، عربي و... وجود دارد؛ اما در همين کشورها رستوران هايي که غذاي ايراني سرو مي کنند ديده نمي شود. علاوه بر اين، نکته ديگري که باعث نگراني هر چه بيشتر ما مي شود اين است که همين غذاهاي ايراني که باقي مانده‌اند از طرف يونسکو به نام کشورهاي همسايه زده مي شود که اگر به اين نکته بي‌توجه باشيم بخشي از هويت خود را از دست داده ايم. همانطور که براي عوض نشدن نام خليج فارس همه دست به دست هم داده ايم؛ براي چنين اتفاقي نيز علاوه بر مسئولان بايد تمام ملت آستين همت بالا بزنند با تلاش هاي فراوان نگذاشتيم چوگان به کام آذربايجان بشود و باد موافق بادگيرهاي ايراني به سمت امارات بوزد و نان لواش با قدمت چند صد ساله به نام کشور ارمنستان رقم بخورد.

خیز آذربایجان برای ثبت جهانی «دُلمه»

باکو پیشنهاد می‌کند سنت تهیه «دلمه» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد و وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان در حال تهیه اسناد مربوطه است.وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان ضمن اعلام این مطلب یادآور شد که ارمنستان تلاش کرده لواش به عنوان غذای ارمنی در فهرست میراث جهانی یونسکو گنجانده شود.ابوالفضل قره‌یف گفت: پوشیده نیست که کشور همسایه (ارمنستان) نه فقط مدعی مالکیت اراضی آذربایجان است بلکه تلاش می‌کند فرهنگ از جمله آشپزی ملی کشور ما را به خود نسبت دهد.وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان افزود: دلمه خوراکی متعلق به تمام ملت‌های ترک است. به گزارش ایسنا، ابوالفضل قره یف خاطرنشان کرد: در رابطه با لواش‌، طرف آذربایجانی همراه با شخصیت‌های فرهنگی و دیپلمات‌های دیگر کشورها شواهد و اسنادی در رابطه با تعلق ملی آن ارائه داده و اجازه نداده لواش در فهرست میراث جهانی یونسکو، خوراک ارمنی اعلام شود.

ثبت جهانی طعم‌های ایرانی

سال ۹۳ یک شرکت حوزه فناوری غذایی و دارویی در کشور موفق شد طعم ایرانی را به ثبت جهانی برساند. براساس این گزارش، طعم‌های ثبت شده این شرکت، عشایری، گیلکی، کردی، بختیاری و بندری است و دیگر نیازی نیست برای نشانه گذاری طعم‌های تند از لفظ هندی یا اسپایسی استفاده شود چرا که طعم اصیل بندری در کشور ما وجود دارد.

یا به جای استفاده از طعم‌های سبزیجاتی با عنوان مکزیکی یا مدیترانه ای می‌توان از طعم های گیلکی استفاده کرد. برای مثال طعم «کردی» پایه‌ای مبنی بر لبنیات و سبزیجات تازه دارد، «عشایری» پایه طعم چرب و دودی و طعم «گیلکی» پایه عطر و طعم سبزیجات تازه را دارد.از میان طعم‌های دیگر این شرکت که نمونه خارجی ندارند می‌توان به طعم پنیر محلی ایرانی، زعفران طبیعی، قرمه سبزی، جوجه کباب ایرانی، جوجه کباب گیلکی، جوجه کباب عشایری، طعم پنیر سیامزگی و دیگر طعم‌های این چنینی اشاره کرد.به گزارش روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت تعاونی طعم و عطر ماگنولیا فعال حوزه فناوری غذایی و دارویی کشور پس از ۱۰ سال کار تحقیقاتی مداوم بر روی طعم‌های ایرانی تمامی مناطق ایران و طعم‌های اصیل ایرانی را شناسایی، طبقه‌بندی و ثبت بین‌المللی کرده است.

رشت، شهر خلاق غذا

سال گذشته شهردار رشت از پيوستن رشت به شبكه جهاني شهرهاي خلاق يونسكو خبر دارد. به گفته شهردار رشت ، رشت تنها شهر كشور است كه در زمينه خوراك شناسي در اين زمينه ثبت شد و اصفهان نيز در زمينه صنايع دستي به ثبت رسيد .آدلايد استراليا ، بارسلونا از اسپانيا ، برگن از نروژ ، بوداپست از مجارستان، ديترويت از آمريكا ، ليورپول از انگليس ، رم از ايتاليا ، مونته ويدئو از اروگوئه، سالوادور برزيل و سنگاپور از ديگر شهرهايي هستند كه به عضويت شبكه شهرهاي خلاق جهان درآمده‌اند.

ثبت جهانی باغ کلکسیون زرشک

سال ۹۴ همچنین اعلام شد قرار است طی تفاهم‌نامه ای باغ کلکسیون زرشک که در پژوهشگاه علوم و صنایع غذایی قرار دارد، ثبت جهانی شود.رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی بر توجه به تنوع ژنتیکی و شناسنامه دار کردن ذخایر زیستی کشور تاکید کرد و گفت: بسیاری از افزودنی های وارداتی مورد استفاده در صنعت غذا نظیر صمغ ها، رنگ ها، طعم دهنده ها و امولسیفایرها انواع طبیعی آن در داخل کشور وجود دارد اما متاسفانه از آنها در جهت منافع کشور و ایجاد ارزش افزوده استفاده نمی شود. به گزارش مهر، رسول کدخدایی افزود: این عدم توجه باعث شده که برای تامین نیازهای اساسی در بخش غذا به سایر کشورها وابسته باشیم که این موضوع خلاف سیاست اقتصاد مقاومتی و استقلال کشور است.

زعفران ایرانی در آستانه ثبت جهانی

سال گذشته همچنین مسئول اداره کل حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: زعفران ایرانی که بخش اعظم آن در استان خراسان رضوی تولید می شود، در آستانه ثبت جهانی قرار دارد.سیدمهدی میرصالحی افزود: کار اظهارنامه ثبت ملی زعفران انجام شده و در آینده نزدیک به ثبت جهانی می رسد. هم اکنون بیش از ۸۰ درصد سطح زیر کشت و تولید زعفران کشور متعلق به استان خراسان رضوی است.

غذاي هر جا به جز اينجا!

حرف از شناسنامه‌دار شدن غذاهاي ايراني و ايجاد فدراسيون وجام جهاني غذا هم از آن حرف‌های شنيدني بود.حرف‌هايي كه هرچند هنوز در حد حرف و وعده باقي مانده اما واقعا جاي خالي اش در بشقاب‌های غذاي ايراني احساس می‌شود.با این تفاسیر و در حالی که مدت زيادي است كه از گوشه و كنار خبر ثبت جهاني غذاها و سبك‌هاي آشپزي و حتي شيريني و نان‌هاي كشورهاي مختلف در فهرست ميراث فرهنگي جهان به گوشمان می‌رسد در حالي كه آشپزي سنتي ايراني نه تنها سالهاست كه از هويت اصلي خود فاصله گرفته است و هيچ تلاشي براي معرفي آن با تمام جزئيات به جهان صورت نمی‌گيرد كه حتي جاي خالي غذاهاي سنتي در سفره‌هاي ايراني هم روز به روز بيشتر از قبل احساس می‌شود.اين موضوع در حالي است كه سيل بي‌پايان تبليغات رستوران‌ها و غذاهاي فرنگي و خارجي مدام در گوشه و كنار شهر ديده می‌شود در صورتي كه حتي غذاي معروف بسياري از شهرهاي بزرگ را هم به آساني نمی‌توان در رستوران‌ها و هتل‌ها پيدا كرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج