اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۴۸۳۵۶
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

تراژدی «داکا»

گروهی متشکل از ٩ فرد مسلح جمعه‌شب به رستورانی در یک منطقه دیپلماتیک در پایتخت بنگلادش حمله کرده و پس از تبادل آتش با نیروی‌های امنیتی، تعدادی از حاضران در رستوران را به گروگان گرفتند.

روزنامه شهروند: گروهی متشکل از ٩ فرد مسلح جمعه‌شب به رستورانی در یک منطقه دیپلماتیک در پایتخت بنگلادش حمله کرده و پس از تبادل آتش با نیروی‌های امنیتی، تعدادی از حاضران در رستوران را به گروگان گرفتند.

یک نظامی بنگلادشی گفت که مردان مسلحی شبانه، کافه‌ای را محاصره کرده و ٢٠ گروگان و ٢ افسر پلیس را کشتند که این وضع در صبح شنبه به پایان رسید. او می‌گوید: «همه گروگان‌های کشته‌شده، خارجی بودند.»

به گزارش سی‌ان‌ان، یکی از نیروهای بنگلادش گفت: «عاملان حمله، از تفنگ، مواد منفجره و سلاح‌های تیز استفاده کردند. جسد گروگان‌ها بعد از پایان درگیری‌ها که بیش از ١٠ساعت طول کشید، پیدا شد».

نخست‌وزیر بنگلادش گفت که ١٣ گروگان، نجات داده شده‌اند. حسینه واجد، نخست‌وزیر این کشور در یک کنفرانس خبری گفت: «ما توانستیم ١٣نفر را نجات دهیم و موفق نشدیم چند نفر دیگر را نجات بدهیم. ٦ تروریست کشته شدند و یکی از آنها زنده دستگیر شد».

یک فرد ژاپنی و دونفر از سریلانکا درمیان گروگان‌های نجات‌یافته بودند. مقامات هردوکشور، این موضوع را تأیید کردند.

معاون و وزیر کابینه گفت: «فرد ژاپنی نجات‌یافته، درحال صرف شام با ٧نفر از همکاران ژاپنی‌اش بود. همکارانی که از دست رفتند».

ژاپن معاون وزیر امورخارجه خود را به همراه یک تیم متخصص و کارشناسان تروریسم، به داکا فرستاده است.

یکی از افرادی که شاهد ماجرا بوده، می‌گوید وقتی مردان مسلح به کافه «هُلی» حمله کردند، هرج و مرج زیادی شد.

شومن رضا، یکی از کارگران این کافه می‌گوید که او ٦ تا ٨ فرد مسلح را دیده که وارد شیرینی‌پزی شدند، و او به محض ورود این افراد فرار کرده است.

رضا می‌گوید: «آنها درحال شلیک تیرهای هوایی بودند. آنها به طرف کسی شلیک نکردند یا کسی را مجروح نساختند. فقط داشتند ترس و وحشت به راه می‌انداختند. همه میهمانان و مشتریان، روی زمین یا زیر صندلی‌ها و میزها پنهان شدند. ما (کارگران کافه) از هر راهی که فکر می‌کردیم امن است، فرار کردیم. بعضی به روی پشت‌بام رفتند، بعضی هم به سایر مناطق امن».

رضا ادامه می‌دهد: «به مدت کوتاهی بعد از ورود، افراد مسلح، مواد منفجره‌ای را پرت کردند؛ یکی پس از دیگری. ما گمان کردیم که این‌جا دیگر امن نیست و از روی سقف، به پایین پریدیم».

عطار رحمان، فردی است که دفتر کارش درهمان حوالی است. عطار می‌گوید که او صدای شلیک گلوله‌هایی را شنیده و عده‌ای نیز می‌دویدند و فریاد می‌زدند.

دیه گو روسینی، یکی از کارگران کافه، از طریق پله‌ها، از آشپزخانه به سمت تراس فرار می‌کند و با ١٠نفر دیگر در آن‌جا پنهان می‌شود. یکی از حمله‌کنندگان به آنها نزدیک می‌شود که روسینی و ساید افرادی که در آن‌جا بودند، به طرف ساختمان‌های مجاور می‌پرند.

روسینی به زبان اسپانیایی به سی‌ان‌ان گفت که او در جایی بین رستوران و ساختمان مجاور پنهان شده بود تا اینکه پلیس او را نجات داد.

داعش، در رسانه «اعماق»، مسئولیت این حملات تروریستی را برعهده گرفته؛ گرچه بعضی از مقامات آمریکایی نسبت به این ادعا تردید دارند.

گرچه درکشوری مثل بنگلادش که حملات گروه‌های افراط‌گرای تکفیری افزایش پیدا کرده است، اما حمله به کافه هُلی، بسیاری را شوک‌زده کرد. این‌بار اولی نبود که به یک مکان عمومی حمله می‌شد، پیشتر هم‌چنین اتفاقاتی افتاده بودند.

حتی دفعه اولی نبود که هدف حملات خارجی‌ها بودند. این هم قبلا- بیش از یک‌بار- اتفاق افتاده بود.

اما مسأله اصلی، زمان و موقعیت این حمله بود که بسیاری از بنگلادشی‌ها را شوکه و نفرت زده کرد.

افراد مسلح، در روز جمعه- عزیزترین روز هفته برای مسلمانان- و در ماه رمضان، آن هم زمانی که دینداران (روزه‌داران) برای بازکردن روزه‌هایشان (افطار) به رستوران رفته بودند، به آنها حمله کردند. یعنی این افراد مهاجم، نه به یک «کلوپ» یا «بار»- مکان‌هایی که افراط‌گرایان تروریست به آنها حمله می‌کنند- بلکه به یک رستوران/ کافه حمله کردند.

احتمالا این حمله، بیشتر به‌ خاطر منطقه «گلشن» بوده است. گلشن، یکی از مناطق مرفه داکا در بنگلادش است. احتمالا آن چیزی که برای حمله‌کنندگان اهمیت بیشتری داشته، این بوده که این‌جا منطقه‌ای دیپلماتیک به حساب می‌آید و بیشتر سفارتخانه‌ها در منطقه گلشن قرار دارند.

بسیاری از افرادی که در همسایگی این رستوران زندگی می‌کنند، از این واقعه متعجب بودند؛ آنها می‌گویند که به دلیل شرایط این منطقه، امنیت این‌جا بالاست و دکه‌های نیروهای امنیتی در این‌جا وجود دارند.

رستوران هُلی، مکان محبوبی برای بسیاری از متخصصان و دیپلمات‌هاست و احتمالا، افراد مسلح، به امید بیشترین تأثیر جهانی، این منطقه را برای حمله انتخاب کرده بودند.

آیا داعش پشت این حمله بوده است؟

گرچه گزارش‌هایی می‌رسد که داعش، مسئولیت این حمله را به عهده گرفته، اما سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در واشنگتن به خبرنگاران گفت که نمی‌توان این ادعا را تأیید کرد. «جان کربی» می‌گوید که وزارت امورخارجه، درحال ارزیابی اطلاعات است.

گرچه داعش مسئولیت چندین حمله گذشته در بنگلادش را از طریق رسانه‌های وابسته، به عهده گرفته، اما دولت، همواره حضور داعش را در این کشور، تکذیب کرده است. گرچه حملات گذشته به گروه‌های اسلام‌گرای افراطی محلی نسبت داده می‌شود.

نخست‌وزیر بنگلادش می‌گوید: «ما در بنگلادش، تروریست‌ها را نمی‌خواهیم. این وضعیت، نخستین‌باری است که پیش می‌آید. این تروریست‌ها تا امروز دست به جنایات فردی می‌زدند، اما حالا دست به چنین اقدام شنیعی زدند».

گرچه بعضی از کارشناسان معتقدند که بنگلادش، هدفی برای تروریست‌هاست. «ساجان گوهل»، مدیر امنیت بین‌المللی در بنیاد آسیا و اقیانوسیه می‌گوید: «در رابطه با داعش و ارتباط آنها با تروریسم بین‌المللی در بنگلادش، آنها بارها از این سخن گفته‌اند که می‌خواهند حمله‌های بیشتری را در بنگلادش انجام دهند و گام‌های بیشتری را بردارند. آنها حتی از داوطلبان در بنگلادش می‌خواهند که به آنها بپیوندند».

یکی از مقامات آمریکا به سی‌ان‌ان گفته که براساس عملیات گذشته، بسیار محتمل است که «القاعده»- و نه داعش- این حمله را انجام داده است. این مقام آمریکایی گفت که درچند ماه گذشته، القاعده در داکا، حضور فعال‌تری نسبت به داعش داشته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج