adexo3
۳۴۹۳۸۹
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

ابهام در تولد فراكسيون سوم بهارستان

زماني كه در هشتم خردادماه، مجلس دهم آغاز به كار كرد، حدس و گمان‌ها بر اين بود كه اين مجلس تنها با دو بال فراكسيون ولايت و فراكسيون اميد پرواز نخواهد كرد و با عنايت به كثرت نمايندگان مستقل در اين مجلس، شايد پاي فراكسيون سومي نيز به ميدان گشوده شود.

روزنامه آرمان - كورش چهاردوري: زماني كه در هشتم خردادماه، مجلس دهم آغاز به كار كرد، حدس و گمان‌ها بر اين بود كه اين مجلس تنها با دو بال فراكسيون ولايت و فراكسيون اميد پرواز نخواهد كرد و با عنايت به كثرت نمايندگان مستقل در اين مجلس، شايد پاي فراكسيون سومي نيز به ميدان گشوده شود.

گرچه آن زمان انتظار مي‌رفت كه «علي مطهري» براي تاسيس فراكسيون سوم ميدان‌داري كند اما مطهري ترجيح داد كه به فراكسيون اميد بپيوندد.

بعد از انتخاب هيات‌رئيسه موقت و دائم، زمزمه تشكيل فراكسيون سوم به گوش رسيد و اين غلامعلي جعفر‌زاده بود كه خبر از تشكيل فراكسيون سومي داد كه اعضايش، نام «اعتدال» را براي آن برگزيده‌اند. جعفرزاده در گفت‌وگو با «آرمان» وعده داده بود كه به‌محض اختتام موضوع كميسيون‌ها، موضوع فراكسيون سوم را به جريان اندازد. حال كه تكليف كميسيون‌ها تعيين شده و مجلس در تعطيلات به سر مي‌برد، همگان چشم انتظارند تا ببينند با شروع به كار مجدد مجلس چه سرنوشتي در انتظار فراكسيون سوم است.

نعمتي پا پس كشيد

غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي كه اين روزها رسانه‌اي‌ترين چهره فراكسيون سوم است، ضمن انتشار خبر اعلان موجوديت قريب‌الوقوع فراكسيون اعتدال، گفت كه اين فراكسيون، در مسير تضعيف هيچ يك از دو فراكسيون موجود، قدم برنمي‌دارد. وي گفت: «تعداد ۲۱ نفر از نمايندگان مستقل و اعتدال‌گراي مجلس دهم به عنوان هيات ‌موسس فراكسيون مستقلان تصميم دارند كه فراكسيون سوم را تشكيل دهند و فكر مي‌كنم به برخي بازي‌ها در صحن مجلس، نظم خواهد بخشيد. » نماينده مردم رشت در مجلس دهم با اشاره به اختلاف فكري اعضاي فراكسيون اعتدال و فراكسيون ولايت، افزود: هيچگاه در جلسه‌ فراكسيون ولايت شركت نكرده‌ام. پيش از انتخابات هيات‌رئيسه مجلس از ما براي حضور در جلسه‌اي به دعوت دكتر لاريجاني دعوت شد كه بعدا اعلام شد اين جلسه فراكسيون ولايت بوده و ما هم شديدا اعتراض كرديم.

او گفت: با اين وجود، با توجه به اينكه اين جلسه در شب قبل از انتخابات هيات‌رئيسه برگزار شد و فكر كرديم كه ادامه اعتراض ما ممكن است به ايجاد اختلاف ميان نمايندگان بيانجامد، صحبتي نكرديم و در هيچ جلسه ديگري نيز شركت نكرده و نخواهيم كرد. درواقع آن جلسه نيز بدون هماهنگي با ما به عنوان جلسه فراكسيون ولايت مطرح شد. نماينده مردم رشت در مجلس دهم خاطرنشان كرد: پيش از برگزاري آن جلسه، به شوخي مي‌گفتيم قصد داريم در جلسه دوستداران لاريجاني شركت كنيم و صحبتي از فراكسيون ولايت مطرح نشده بود و قرار بود همه كساني كه رياست دكتر لاريجاني را قبول داشتند، در آن جلسه حاضر شوند.

قرار نبود چيزي به عنوان فراكسيون ولايت اعلام شود. جعفر‌زاده ايمن‌آبادي همچنين در پاسخ به سوالي درباره برخي از اعضاي اين فراكسيون، از حضور قطعي كاظم جلالي و بهروز نعمتي خبر داد و گفت: اعتقاد ندارم مجموعه فراكسيون ولايت وفادار به لاريجاني باشد؛ چراكه اعضاي پايداري و نزديكان آنها، معمولا به اين شكل همدلانه برخورد نمي‌كنند و احتمال دارد، فردا تصميم ديگري بگيرند و من شك ندارم كه اينگونه خواهد شد و حتي به دكتر لاريجاني هم توصيه كردم كه شما نمي‌توانيد به اين افراد اعتماد كنيد. البته كه اگر به هر دليلي فعلا با اين افراد باشيد ما در كارتان دخالت نمي‌كنيم. جعفر‌زاده در حالي از قطعيت حضور بهروز نعمتي صحبت به ميان آورده كه نعمتي روز دوشنبه اعلام كرد كه خبري از اين فراكسيون ندارد و نمي‌داند چه خواهد شد! او در پاسخ به اين سوال كه «يعني شما ديگر پيگير تشكيل فراكسيون نيستيد؟»، ادامه داد: «نه، ديگر پيگيري نمي‌كنم، راست مي‌گويم. »

مخالفت لاريجاني با فراكسيون سوم؟!

از سوي ديگر، جبار كوچكي نژاد نماينده مردم رشت، درباره تشكيل فراكسيون سوم در مجلس دهم، گفت: اصولگراياني كه اشكالاتي در هدايت فراكسيون ولايت مي‌بينند، به دنبال تشكيل فراكسيون سوم هستند. نماينده رشت افزود: نمايندگاني كه قصد تشكيل فراكسيون سوم در مجلس دهم را دارند از «فراكسيون ولايت» جدا نمي‌شوند و فراكسيون سوم تحت عنوان فراكسيون مستقل اعلام موجوديت نخواهد كرد. كوچكي نژاد درباره تاثير فراكسيون سوم بر قدرت فراكسيون‌هاي سياسي مجلس، تصريح كرد: فراكسيون سوم مي‌تواند «فراكسيون ولايت» مجلس را به‌طور دقيق هدايت كند اما با اين فراكسيون متفاوت است. عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به نظر علي لاريجاني درباره تشكيل فراكسيون سوم مجلس اشاره كرد و گفت: شايد آقاي لاريجاني مخالف تشكيل اين فراكسيون باشد اما ما معتقديم كه نمايندگان مي‌توانند در اين فراكسيون اقدامات سازنده‌اي داشته باشند.

در همين حال، محمد قسيم عثماني، تشكيل فراكسيون سوم را خطري براي دو فراكسيون موجود قلمداد كرد و گفت: فراكسيون سوم مي‌تواند براي هر دو فراكسيون تهديد باشد، تهديدي كه هر دو فراكسيون اميد و ولايت را به اقليت بكشاند. هر فراكسيون جديد به اين معناست كه افرادي از بدنه اين دو فراكسيون جدا شده و به مسيري جديد مي‌روند. با اين وجود، مهرداد لاهوتي، از ديگر اعضاي موسس فراكسيون اعتدال گفت: هفته آينده اين فراكسيون شكل مي‌گيرد، عضوگيري هم شده است. پيش‌بيني‌ مي‌شود كه فراكسيون اعتداليون بالاي ۱۰۰ نفر عضو داشته باشد. البته نبايد از نظر دور داشت كه برخي اصلاح‌طلبان از تشكيل فراكسيون سوم استقبال مي‌كنند، چرا كه باتشكيل آن حاميان لاريجاني از فراكسيون ولايت كه رقيب فراكسيون اميد است جدا و وزن اين فراكسيون كاهش پيدا مي‌كند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج